O
Martin_B Martin_B skrev:
Men skiljer det inte drastiskt åt mellan kommunerna då? Att vissa är nitiska, medan vissa knappt bryr sig?
Det är vad en politikerna säger den största anledningen till att det inte byggs mer. Det är omöjligt för byggföretagen att veta vad som gäller. En bygglovsansökan godkänts i en kommun men inte i en annan. (förutsatt att DP är överensstämmande och andra vitala saker)
Lagen är den samma i alla kommuner men tydligen så tolkar alla den olika...

Förvisso så tror jag att de flesta kommuner tolkar lagen som Demmpa skriver så även i sthlm
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sjukvård? Du har ju privata försäkringar?
De flesta privata sjukvårdsförsäkringar man tecknar i Sverige täcker inte graviditeter eller komplikationer förknippade med graviditeter. Vad jag känner till täcker ingen själva födseln, så det blir till att hosta upp några hundratusen för det privat, utan försäkring.

Om ditt barn dessutom behöver, som nämndes ovan, hjärtoperationer, kommer du inte att få lov att teckna en försäkring. Dels eftersom du inte kan teckna försäkringar på barn, dels för att du antingen inte kan teckna om det är ett befintligt sjukdomstillstånd, eller att du får undantag för just de problemen. Så nej, du kan i Sverige inte luta dig tillbaks och lite på privata sjukvårdsförsäkringar.

Händer det dessutom något akut får du också stå där, eftersom svenska privata sjukvårdsförsäkringar inte täcker akutvård.

Allt detta skulle givetvis kunna ändras, men att idag påstå att du klarar dig med enbart en privat sjukvårdsförsäkring, det är helt enkelt inte sant.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du flyttar tex avlopp måste du det, iaf i brf, vet inte hur det fungerar i villa. DOck räcker det oftast med kontakt i form av anmälan
Källa?
 
AndersPS AndersPS skrev:
De flesta privata sjukvårdsförsäkringar man tecknar i Sverige täcker inte graviditeter eller komplikationer förknippade med graviditeter. Vad jag känner till täcker ingen själva födseln, så det blir till att hosta upp några hundratusen för det privat, utan försäkring.

Om ditt barn dessutom behöver, som nämndes ovan, hjärtoperationer, kommer du inte att få lov att teckna en försäkring. Dels eftersom du inte kan teckna försäkringar på barn, dels för att du antingen inte kan teckna om det är ett befintligt sjukdomstillstånd, eller att du får undantag för just de problemen. Så nej, du kan i Sverige inte luta dig tillbaks och lite på privata sjukvårdsförsäkringar.

Händer det dessutom något akut får du också stå där, eftersom svenska privata sjukvårdsförsäkringar inte täcker akutvård.

Allt detta skulle givetvis kunna ändras, men att idag påstå att du klarar dig med enbart en privat sjukvårdsförsäkring, det är helt enkelt inte sant.
Var har jag påstått att dagens privata försäkringar tänker in det?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var har jag påstått att dagens privata försäkringar tänker in det?
Var har jag påstått att du säger det?

Men med tanke på att du hänvisar till att alternativet är privata sjukvårdsförsäkringar, vilket ju inte stämmer, beror det antingen på att du har en felaktig bild av försäkringarna och då är det ju toppen att du får veta det, eller att du helt väljer en anpassad sanning.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Följande tex är klippt från boverket:
”Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnad ens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/
 
AndersPS AndersPS skrev:
Var har jag påstått att du säger det?

Men med tanke på att du hänvisar till att alternativet är privata sjukvårdsförsäkringar, vilket ju inte stämmer, beror det antingen på att du har en felaktig bild av försäkringarna och då är det ju toppen att du får veta det, eller att du helt väljer en anpassad sanning.
Det finns inget alternativ idag i Sverige, du kan inte välja bort offentlig sjukvård
 
Martin_B
Demmpa Demmpa skrev:
Följande tex är klippt från boverket:
”Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnad ens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan.”
[länk]
Men hur funkar det då om man vid en tillbyggnad, på kanske 30-50 m2, vill flytta toaletten inom väggarna för det ursprungliga huset, och varken den ursprungliga toaletten eller den planerade har minst grundläggande tillgänglighet (dvs. är handikappanpassat till ett minimum), på bygglovsritningarna?

Kommunen kommer väl ändå kräva att att en handikappanpassad toalett med måtten minst 1,7 x 1,9 m, byggs antingen i det ursprungliga huset eller i tillbyggnaden?

Eller hur tusan skulle man kunna undkomma det kravet? Om exempelvis endast kanske 1,4 m x 2 m får plats? Då blir ju toaletten 30 cm smalare än miniumkravet, och då hjälper väl inte ens om den kan bli längre?
Vad göra liksom?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns inget alternativ idag i Sverige, du kan inte välja bort offentlig sjukvård
Nej, precis som du inte kan välja bort polis, brandkår statlig infrastruktur etc.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
@Martin_B eftersom du bygger ut så mycke och flyttar toaletten så har du alla möjligheter att bygga en toalett med minst minimikraven.
Det är bara att sätta sig vid ritbordet igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Personligen kan jag tycka att det skulle kunna finnas någon form av morot för att handikappanpassa (eller se till att det finns utrymme att göra det i efterhand) när man bygger nytt, men att tvingas handikappanpassa ett befintligt hus för att man vill bygga ut är att gå för långt.

Om man tar det ett steg längre (har inte läst hela tråden så om detta tagits upp förut så ignorera mitt inlägg...;-) ) så innebär ju inte alla handikapp att man sitter i rullstol. Ska vi märka alla dörrar med braille som beskriver vad det är för rum innanför? Ska alla kranar, handtag, strömbrytare och andra reglage vara möjliga att använda för folk som inte har några armar? Ska vi elsanera vartenda hus ifall någon elallergiker skulle få för sig att köpa?
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Fast allt det andra du räknar upp går att fixa med enkla medel i efterhand.
Men större dörrar och rum i badrum är mycket svårare och dyrare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@ToRy hur stor är procentsatsen mellan dom olika handikappen tror du?
Jag misstänker att rullstolsburna/rullatorburna/assistentburna ligger på över 90% av alla handikapp.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gissar på att intellektuell funktionsnedsättning är vanligt i detta land
Här har du lite info:
https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Utvecklingsstorning/
Ungefär 1% av Sveriges befolkning har intellektuell funktionsnedsättning, ungefär 0,33% av Sveriges befolkning har måttlig/svår intellektuell funktionsnedsättning.

https://www.funka.com/design-for-alla/tillganglighet/statistik/
Ungefär 1,4% har rullstol,
ungefär 2,8% har rullator,
ungefär 6,2% har rörelsenedsättning ungefär hälften av dessa är över 80 år,
ungefär 0,009% läser punktskrift
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@ToRy hur stor är procentsatsen mellan dom olika handikappen tror du?
Jag misstänker att rullstolsburna/rullatorburna/assistentburna ligger på över 90% av alla handikapp.
Det må vara sant, men vad menar du med det? Är rullstolsburna viktigare att anpassa våra boenden efter än andra handikappade för att de är fler? Med samma logik kan man ju argumentera för att ingen som helst anpassning för handikappade är berättigad eftersom icke handikappade är fler än handikappade... Eller hur menar du?


Jo, jag förstår poängen med att handikappanpassa men tycker det blir lite skevt att alla ska behöva anpassa sina boenden på egen bekostnad.... Därav tanken med morot. Anpassa och du får exempelvis skattelättnader, men vill du inte offra x kvm för ett större badrum, vill du inte tvingas flytta huset för att gångvägen till entrén blir för brant, ja då ska du kunna välja att bygga som du vill ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.