Bra med en trapphiss som gör att resten i familjen även måste använda den då den tar upp så stor del av trappen även oanvänd så man knappt kommer förbi.
Men nu va hela denna tråden om hur dumt det ibland blir när en tillbyggnad som gör saken bättre för framtidens ev behov men visst inte hela vägen fram. Men vad är bäst i det läget? Att det blir bättre på min bekostnad nu eller väntar och kommunen får ta hela smällen senare? Jag kan tillochmed tänka mig att fondera pengar för framtida ändringar som är låsta till huset om det skulle behövas. Huset skulle bli så mycket bättre ur flera vinklar.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Bra med en trapphiss som gör att resten i familjen även måste använda den
Visst kan väl en trapphiss höja livskvalitén:

Tecknad bild av ett äldre par med pratbubblor om att gå upp för trappor och kärlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Bra med en trapphiss som gör att resten i familjen även måste använda den då den tar upp så stor del av trappen även oanvänd så man knappt kommer förbi.
De trapphissar jag sett tar inte mer plats än trappans handledare. Själva stolen tar visserligen mer plats, men man brukar ha parkeringslägen uppe och nere där den är "ur vägen" så att säga.

På många tror jag även att sitsen på stolen går att fälla upp så den tar ännu mindre plats.

Kolla t.ex. denna video

(Trappan där verkar vara en demo-trappa, därför har de skenor för två hissar. Men in normala fall har man ju bara en.)
 
  • Gilla
AnnIng och 1 till
  • Laddar…
Det är väl lika bra göra trapphiss obligatorisk utifall man skulle bli invalid
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl lika bra göra trapphiss obligatorisk utifall man skulle bli invalid
Och ett rum anpassat för intensivvård.
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Och ett rum anpassat för intensivvård.
Varför inte kräva att hela huset designas som ett sjukhus?
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Jag hamnade lite i kläm när vi skulle bygga till huset. Vi har ett fullt dugligt badrum på övervåningen men ville bygga en ny entré på bottenplanet och då även få in en liten toalett där.
Det gick inte pga av tillgänglighetskraven så vi blev tvungna att bygga ett helt komplett och handikappvänligt badrum.
Det kändes ju rätt surt och blev avsevärt dyrare.
Nu i efterhand tycker vi att det blev bra ändå och vi är glada över att ha två riktiga badrum i huset. Men andra kanske inte har råd eller inte har yta att bygga på, och att då inte få bygga en ny entré bara för att man inte kan eller vill bekosta ett helt jäkla badrum som man kanske inte vill ha känns fel.
Är olyckan framme så får man väl flytta då?
Eller blir nästa steg att tvinga unga par att bygga fler sovrum, för man kan ju råka få fler barn än man tänkt sig...
.
..Lite Off topic/ ...men jag tycker ni borde fått en del av badrummet betald av staten:cool:
...-bara en tanke, då skulle argumenten hålla...:geek:
Praxis 2x3 metet..(altan; en plans villa)
Har en bekant som varit egenföretagare (i 40år), som var tvungen att amputera bort ena benet (hela) pg av primärvården missat sända remiss..
Iaf så blev hen bevilja en handicap vänlig terass, 2x3m (tidigare 8x5m stenplattor+gräs)...
Hen skulle sitta på sina 5 m2, inklämd mellan dörröppningen och väggen:cry:, och resten av familjen på ”gammala uteplatsen” och äta.:thumbdown:...(Praxis)
Handläggningen av ärendet, kostade :sick:garanterat mer än en vettig lösning...

Slutade med att hen tog in egna hantverkare, och dom fixade en ”ny altan” så att familjen kunde sitta tillsammans.
Tänker att oavsett om det är kommunen eller privat person, så får väl staten in moms på arbetet o material.
Vinnare här var staten, 2 altaner uppförda på samma ställe...:thinking:
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl lika bra göra trapphiss obligatorisk utifall man skulle bli invalid
Tjaa, med de lösningar jag sett i Sverige (de videos som länkats till här är inte riktigt såna jag sett i Sverige) så handlar det ju typ om att man skruvar fast en aluminiumprofil mot väggen under trappans handledare. Själva stolen med motor etc behöver ju inte sättas dit förrän behovet uppstår.

Det verkar ju finnas gott om lösningar där skenan för trapphissen även kan fungera som handledare för trappan.
 
G Granatäpple skrev:
.
..Lite Off topic/ ...men jag tycker ni borde fått en del av badrummet betald av staten:cool:
...-bara en tanke, då skulle argumenten hålla...:geek:
Praxis 2x3 metet..(altan; en plans villa)
Har en bekant som varit egenföretagare (i 40år), som var tvungen att amputera bort ena benet (hela) pg av primärvården missat sända remiss..
Iaf så blev hen bevilja en handicap vänlig terass, 2x3m (tidigare 8x5m stenplattor+gräs)...
Hen skulle sitta på sina 5 m2, inklämd mellan dörröppningen och väggen:cry:, och resten av familjen på ”gammala uteplatsen” och äta.:thumbdown:...(Praxis)
Handläggningen av ärendet, kostade :sick:garanterat mer än en vettig lösning...

Slutade med att hen tog in egna hantverkare, och dom fixade en ”ny altan” så att familjen kunde sitta tillsammans.
Tänker att oavsett om det är kommunen eller privat person, så får väl staten in moms på arbetet o material.
Vinnare här var staten, 2 altaner uppförda på samma ställe...:thinking:
G Granatäpple skrev:
.
..Lite Off topic/ ...men jag tycker ni borde fått en del av badrummet betald av staten:cool:
...-bara en tanke, då skulle argumenten hålla...:geek:
Praxis 2x3 metet..(altan; en plans villa)
Har en bekant som varit egenföretagare (i 40år), som var tvungen att amputera bort ena benet (hela) pg av primärvården missat sända remiss..
Iaf så blev hen bevilja en handicap vänlig terass, 2x3m (tidigare 8x5m stenplattor+gräs)...
Hen skulle sitta på sina 5 m2, inklämd mellan dörröppningen och väggen:cry:, och resten av familjen på ”gammala uteplatsen” och äta.:thumbdown:...(Praxis)
Handläggningen av ärendet, kostade :sick:garanterat mer än en vettig lösning...

Slutade med att hen tog in egna hantverkare, och dom fixade en ”ny altan” så att familjen kunde sitta tillsammans.
Tänker att oavsett om det är kommunen eller privat person, så får väl staten in moms på arbetet o material.
Vinnare här var staten, 2 altaner uppförda på samma ställe...:thinking:
Som handläggare så bedömde jag storleken utgående från från standard men var det fråga om en familj så beviljades yta så att de kunde sitta tillsammans. Sedan är det ju så att man beviljas ett ekonomiskt bidrag och kan då välja att lägga till en summa pengar för att få det större. Och man har alltid rätt att ta in egna hantverkare eftersom man vid bostadsanpassningsbidrag egentligen anlitar hantverkaren som privatperson även om man ger kommunen fullmakt att hantera ärendet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Tjaa, med de lösningar jag sett i Sverige (de videos som länkats till här är inte riktigt såna jag sett i Sverige) så handlar det ju typ om att man skruvar fast en aluminiumprofil mot väggen under trappans handledare. Själva stolen med motor etc behöver ju inte sättas dit förrän behovet uppstår.

Det verkar ju finnas gott om lösningar där skenan för trapphissen även kan fungera som handledare för trappan.
Hur ska hisskenan funka som handledare? De sitter även för lågt för dvärgar. Och återigen, om man är 25-30 frisk och ska sätta in en sån brutalt ful skena redan då är ju tramsigt. Stolen går förvisso fälla ihop. Men det är ju och ta i :p

Möjligt att de har skenor i högre höjd men alla jag sett så går de i golvnivå, skåne.
 
R Rkarlsson skrev:
Hur ska hisskenan funka som handledare? De sitter även för lågt för dvärgar.
När man ska försöka kravla upp till sovrummet efter en hel dag tankandes skumpa på Stureplan kan skenan var ovärderlig! :sleep::oops:
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Konstigt att altan ingår i bidrag, vissa bor ju i boenden utan altan, ingår det då att bygga till en balkong? Är det att man som rörelsehindrad inte kan komma ut alls annars? Eller är det så att man ska kunna anpassa allt i sitt boende? Har man pool ingår anpassning att hissa i rullstolen i poolen osv? Jag trodde man gav access till entré, kök, en sovplats på samma plan och hygienutrymme. Övriga delar av bostaden bekostas av den boende. Har man 4 plan får man slanta upp själv eller nöja sig vara på bottenplan.
 
J JohanLun skrev:
Konstigt att altan ingår i bidrag, vissa bor ju i boenden utan altan, ingår det då att bygga till en balkong? Är det att man som rörelsehindrad inte kan komma ut alls annars? Eller är det så att man ska kunna anpassa allt i sitt boende? Har man pool ingår anpassning att hissa i rullstolen i poolen osv? Jag trodde man gav access till entré, kök, en sovplats på samma plan och hygienutrymme. Övriga delar av bostaden bekostas av den boende. Har man 4 plan får man slanta upp själv eller nöja sig vara på bottenplan.
Har du pool kan du säkert få bidrag för badvakt.
 
  • Haha
Granatäpple
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Konstigt att altan ingår i bidrag, vissa bor ju i boenden utan altan, ingår det då att bygga till en balkong? Är det att man som rörelsehindrad inte kan komma ut alls annars? Eller är det så att man ska kunna anpassa allt i sitt boende? Har man pool ingår anpassning att hissa i rullstolen i poolen osv? Jag trodde man gav access till entré, kök, en sovplats på samma plan och hygienutrymme. Övriga delar av bostaden bekostas av den boende. Har man 4 plan får man slanta upp själv eller nöja sig vara på bottenplan.
Enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag så har man rätt till utevistelse, endera på balkong eller på uteplats. Men man anpassar befintlig och tillskapar ingen ny funktion som inte finns sedan tidigare. Allt beror på bostadens planlösning och vilka utrymmen det finns att anpassa.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.