Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns ju grader i helvetet.

Det är nog en ganska liten klick som tycker att bostaden blir helt förstörd av att tvingas välja en lite bredare toadörr när man väl byter ut den.
Beror ju helt på boendet
 
Beror ju på hur stora åthävor det blir för att bredda dörrhålet...
 
När det gäller hemtjänst så är antalet inplanerade besök allt mellan inga och minst åtta per dygn.
Noll besök har de som bara har trygghetslarm.
Ett besök kan innebära tex, medicin (morgon/lunch/kväll/natt), matleverans, enkelt tillsyn, etc.
Två besök kan innebära hjälp att komma upp på morgonen & lägga sig på kvällen.

Många av brukarna som har hemtjänst har även trygghetslarm, dessa används tex om brukaren behöver hjälp med toabesök, få blöjan bytt etc.

Hur många inplanerade besök per dygn/vecka/månad, vad som ska göras vid de olika besöken mm bestäms ihop med bla biståndshandläggare.
 
  • Gilla
AnnIng och 3 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Efter att under dryga 10 år jobbat inom tre olika kommuners administration av hela äldreomsorgen och varje år tagit del av såväl socialstyrelsens som SKR:s information och beräkningar så är jag ganska övertygad om min fakta. Oavsett tidsbesparingar pga löpande band så är det så mycket mer kostnader med fastigheter, underhåll mm som absolut gör att hemtjänst blir billigare. Finns väldigt många beräkningar på det här, tro mig.
Din bild av äldreomsorgen med nedbajsad blöja från 9 till 16 är inte min bild, tänker inte ta in hela äldreomsorgen i den här diskussionen mer än så.
Kan rekommendera att läsa en utredning som fokuserar på äldre och deras önskemål om bostäder: [länk]
Men detta beror ju på att nu aldrig har kunnat räkna. Ungefär som polisen som ”hyr” ut sig själva för 1300 kr/ Tim till idrottsklubbar genom tvång. Hävdar att det är summan en polis kostar. Det är först när man läser sådant som man förstår hur otroligt billiga rörmokare är som dessutom tjänar mer än polishennen.

I Sthlm kan man hyra hotellrum för 400kr/ dygn. Vi slänger in 4 stackars pensionärer där. Då blir kostnaden 584 000 kr / år.
Sen behöver dom lite hemtjänst också. För att ta i lite så får dom 8 Tim var/ dag x 400 kr.
Det blir 4 672 000 kr/ år.

5 256 000 kr / år för 4 personer.
1 314 000 kr/ Person inkl 8 Tim hemtjänst/ dag.

Sen tillkommer det självfallet kostnader för mat blöjor etc. Ska vi säga 500 kr/ dag.

Då är vi uppe i ca 1,5 milj per år per brukare.

ca 4 100 kr / dygn. Slå det om ni kan alla kära myndigheter.

Nu ska väl dessa stackars människor betala en slant själva också. Ingen som helst koll vad man idag betalar för hemtjänst eller boende.

Men utan att ha någon som helst aning om vad en brukare på långvården idag beräknas kosta så är jag övertygad om att dessa siffror är bättre.
Dessutom får dom öronmärkt hjälp 8 Tim/ dygn.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men detta beror ju på att nu aldrig har kunnat räkna. Ungefär som polisen som ”hyr” ut sig själva för 1300 kr/ Tim till idrottsklubbar genom tvång.
Kostnaden för en polis är ju ett jättedumt exempel. Det är ingen form av självkostnadspris, det är satt för att vara avskräckande eftersom den som anordnar en fotbollsmatch med lätthet kan upphandla säkerhetspersonal och utrustning själv, på den privata marknaden.

Poliser som står med händerna i byxfickan och tittar på fotbollsentusiaster har dessutom inte tid med annan brottslighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men detta beror ju på att nu aldrig har kunnat räkna. Ungefär som polisen som ”hyr” ut sig själva för 1300 kr/ Tim till idrottsklubbar genom tvång. Hävdar att det är summan en polis kostar. Det är först när man läser sådant som man förstår hur otroligt billiga rörmokare är som dessutom tjänar mer än polishennen.

I Sthlm kan man hyra hotellrum för 400kr/ dygn. Vi slänger in 4 stackars pensionärer där. Då blir kostnaden 584 000 kr / år.
Sen behöver dom lite hemtjänst också. För att ta i lite så får dom 8 Tim var/ dag x 400 kr.
Det blir 4 672 000 kr/ år.

5 256 000 kr / år för 4 personer.
1 314 000 kr/ Person inkl 8 Tim hemtjänst/ dag.

Sen tillkommer det självfallet kostnader för mat blöjor etc. Ska vi säga 500 kr/ dag.

Då är vi uppe i ca 1,5 milj per år per brukare.

ca 4 100 kr / dygn. Slå det om ni kan alla kära myndigheter.

Nu ska väl dessa stackars människor betala en slant själva också. Ingen som helst koll vad man idag betalar för hemtjänst eller boende.

Men utan att ha någon som helst aning om vad en brukare på långvården idag beräknas kosta så är jag övertygad om att dessa siffror är bättre.
Dessutom får dom öronmärkt hjälp 8 Tim/ dygn.
Google hittade omgående ett äldreboende som gav priser. Nu presenterar jag de billigaste priserna.
- Hyra 5227kr
- Omsorg Maxtaxa 2089kr
- Maxtaxa 2840 kr
Summa = 10156 kr månaden.

Då är det exkl tv och telefon. Du får ett tomt rum med toalett (hoppas jag för de pengarna)
Blöjor betalar man väl själv för ? Vissa kanske ingår de i omsorg.
Du blir självklart inte utkastad eller skinnad om du har exakt de pengarna eller mindre.
Märk väl att det endast är detta boende som ger de priserna Vad kostar det att bo på ett äldreboende? | Stora Sköndal (storaskondal.se)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men detta beror ju på att nu aldrig har kunnat räkna. Ungefär som polisen som ”hyr” ut sig själva för 1300 kr/ Tim till idrottsklubbar genom tvång. Hävdar att det är summan en polis kostar. Det är först när man läser sådant som man förstår hur otroligt billiga rörmokare är som dessutom tjänar mer än polishennen.

I Sthlm kan man hyra hotellrum för 400kr/ dygn. Vi slänger in 4 stackars pensionärer där. Då blir kostnaden 584 000 kr / år.
Sen behöver dom lite hemtjänst också. För att ta i lite så får dom 8 Tim var/ dag x 400 kr.
Det blir 4 672 000 kr/ år.

5 256 000 kr / år för 4 personer.
1 314 000 kr/ Person inkl 8 Tim hemtjänst/ dag.

Sen tillkommer det självfallet kostnader för mat blöjor etc. Ska vi säga 500 kr/ dag.

Då är vi uppe i ca 1,5 milj per år per brukare.

ca 4 100 kr / dygn. Slå det om ni kan alla kära myndigheter.

Nu ska väl dessa stackars människor betala en slant själva också. Ingen som helst koll vad man idag betalar för hemtjänst eller boende.

Men utan att ha någon som helst aning om vad en brukare på långvården idag beräknas kosta så är jag övertygad om att dessa siffror är bättre.
Dessutom får dom öronmärkt hjälp 8 Tim/ dygn.
Krille, helt seriöst - menar du att din beräkning som inte på nåt sätt bygger på någon som helst kunskap om äldreomsorgen är bättre än de beräkningar som ansvariga myndigheter, Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och regioner gör varje år?
Där experter inom området beräknar utgående från ingående kunskap om området och med fakta utgående från aktuell lönestatistik, antal kunder, geografisk fördelning och årliga prognoser samt exakt antal boendeplatser mm
Jag tänker lämna diskussionen om äldreomsorgens kostnader eftersom rubriken trots allt är Handikappanpassning när du renoverar. Och jag inser att vår diskussion sker utgående från helt olika verklighetsuppfattningar.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Karlia Karlia skrev:
Ska kommunen bekosta korttidsboende under tiden - stor kostnad. Som jag sade tidigare, du måste kunna gå på toaletten när du kommer hem. När du är medicinskt färdigbehandlad åker du ut från sjukhuset.
Och kommunen bekostar inget korttidsboende. Det är ditt problem som du får lösa det. Erfarenhet från verkligheten.

Och väldigt många av dagens boenden är inte av den typen att du kan flytta hem direkt. Inte heller de som är byggda i modern tid enligt normerna, de måste ju byggas om med ramper och liknande för att du ska kunna komma in i dem. Kommunal handläggningstid, 5 v. Också från verkligheten.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det går att få kortidsplats - jag har både hjälpt folk att få det och jobbat på ett. Men, tanken att om något händer så får jag ta itu med det då, fungerar inte bra. Som du nämnde, långa handläggningstider. Trots vårdplanering innan du ska hem, så ska du hem så snart som möjligt. Efter olycka/sjukdom är det svårt att styra upp renovering eller flytt. Att handikappanpassa badrummet när man ändå bygger om är mycket enklare.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och kommunen bekostar inget korttidsboende. Det är ditt problem som du får lösa det. Erfarenhet från verkligheten.

Och väldigt många av dagens boenden är inte av den typen att du kan flytta hem direkt. Inte heller de som är byggda i modern tid enligt normerna, de måste ju byggas om med ramper och liknande för att du ska kunna komma in i dem. Kommunal handläggningstid, 5 v. Också från verkligheten.
Jo här gör kommunen det om du inte har pengar. Om du är för dålig för att bo hemma och handläggare anser det innan du skrivs ut från sjukhus så har vi iallafall korttidsboende som man får bo i några veckor tills ens hem eller nya lägenhet i äldreboende är klart.

Alla kommuner gör kanske inte samma men de lär inte kasta ut dig på gatan.
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Alla kommuner gör kanske inte samma men de lär inte kasta ut dig på gatan.
Ja precis, man kan inte generalisera hur det fungerar. Det beror på kommun. Jag har sett annat, de kommer att lämna dig till ditt öde är vad jag har sett.
 
Claes Sörmland
Karlia Karlia skrev:
Det går att få kortidsplats
Nej, inte i de fall jag har sett. Men du har kanske rätt, man tar hand om helt medelslösa utan nätverk. Känner ingen så fattig och ensam på nära håll så jag har ingen erfarenhet av ett sånt fall.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Karlia Karlia skrev:
Efter olycka/sjukdom är det svårt att styra upp renovering eller flytt.
Nej för de flesta yngre är det enkelt då det finns ett nätverk i form av familj och vänner.

Men om ålders kognitiva nedgång har slagit till så är det naturligtvis omöjligt för individen och det behövs anhöriga. Det är således viktigt för det flesta att implementera ett vettigt boende för sin ålderdom senast vid 60-65 års ålder. Efter det kan det gå väldigt snabbt med nedgången och minsta lilla problem blir olösligt. Om det inte finns barn som kan dra lasset.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja precis, man kan inte generalisera hur det fungerar. Det beror på kommun. Jag har sett annat, de kommer att lämna dig till ditt öde är vad jag har sett.
Tråkigt att ni har det så där.
Tur för oss att det inte är så här.

Kanske något för er att protestera åt om de iskallt sparkar på gamlingar i er kommun.

Men för att hålla sig i tråden och inte tramsa om olika kommuners regler om de dödar dig eller inte så är det ju hopplöst om man ska anpassa villor byggda för snart hundra år sen som inte byggdes med ytor. Bättre sälja vid ålderdom och är man relativt ung får man väl sätta en säng på första plan.
Eller bara bo i garaget och göra behoven bak thujorna.
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Tråkigt att ni har det så där.
Tur för oss att det inte är så här.

Kanske något för er att protestera åt om de iskallt sparkar på gamlingar i er kommun.

Men för att hålla sig i tråden och inte tramsa om olika kommuners regler om de dödar dig eller inte så är det ju hopplöst om man ska anpassa villor byggda för snart hundra år sen som inte byggdes med ytor. Bättre sälja vid ålderdom och är man relativt ung får man väl sätta en säng på första plan.
Eller bara bo i garaget och göra behoven bak thujorna.
Du må raljera men det förs fram argument om någon sorts perfekt kommunal välfärdsservice. Men den finns inte vad jag kan se och vi kan inte bygga diskussionen med utgångspunkt på något sorts låtsassamhälle. Det är därmed viktigt att korrigera villfarelserna som förs fram så att de inte får ligga till som en felaktig grund för diskussionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.