AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förstår inte ens varför jag är kvar i denna tråd, individualismen är död, jag är den enda förespråkaren av det på detta forum iaf.. är detta ett forum för hyresrättsfolk eller bostadsägare, man börjar ju undra..
Jag är kvar som ägare av flera fastigheter;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl snarare den i Anders ögon "optimala lösningen" som kan bli kostsam för samhället. ;)
Så fel det kan bli ibland med syftningar, du har självklart rätt:)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men att ni ska prata kostnad hela tiden. Det är inte pengarna som är problemet utan att jag tvingas göra en icke optimal lösning för att tillmötesgå några jävla politiker som vill styra och ställa.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förstår inte ens varför jag är kvar i denna tråd, individualismen är död, jag är den enda förespråkaren av det på detta forum iaf.. är detta ett forum för hyresrättsfolk eller bostadsägare, man börjar ju undra..
Men jösses vilka problem du verkar ha. Varför gör du inte bara som du tycker då och bygger som du vill utan att informera en massa "jävla politiker"? Som individualist som du själv utger dig för att vara så borde det inte vara svårt att slira lite utanför bestämmelserna ibland?
 
Du har missförstått innebörden av anarki och individualism
 
Martin_B
Problem med att man inte får bygga som man vill tycker jag blir ett problem när man vill göra en förändring som ingen har ont av, och som inte förvanskar, men ändå skall någon högre uppsatt sätta käppar i hjulen för en, "bara för att". Det verkar ju vara rätt vanligt att just sådant är en bedömningsfråga och man kan antingen ha tur eller otur.

Men annars är det ju väldigt bra att där finns vissa bestämmelser, så man inte kan förvanska hur som helst, även om man själv äger ett objekt. Andra skall ju också kunna titta på det utan att ha ont av det, så att säga.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Martin_B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men att ni ska prata kostnad hela tiden. Det är inte pengarna som är problemet utan att jag tvingas göra en icke optimal lösning för att tillmötesgå några jävla politiker som vill styra och ställa.
Det där kan jag faktiskt hålla med om. Om det är så att kommunerna skall gå in och styra och ställa hur och var jag skall ha min toalett, mitt badrum, exempelvis. Eller hur långt det skall vara mellan min köksö och köksbänk, med hänvisning till att en rullstol måste kunna komma in där och kunna göra piruetter - just för att vi har diskrimineringslagar eller vad man nu hänvisar till, och det därför måste uppfylla tillgänglighetskraven - är för mig mycket märkligt, när vi pratar om våra egna hus, som vi själva skall bo i.

Jag kan ha full förståelse för att kommunerna inte vill ha det som en kostnad längre fram, ifall någon blir handikappad (det vill ju ingen), men att man då lägger det som en kostnad och som ett eventuellt stort problem (och t.o.m eventuellt stor kostnad) för den stackaren som bygger är ju galet.
Då är det ju bättre att låta byggaren skriva på ett avtal där den åtar sig skyldigheten att ur egen ficka bekosta en anpassning den dagen det blir nödvändigt.

En annan sak är när man bygger helt nytt och därför mycket lättare kan ta ut svängarna lite hur som. Men även där bör det tas lite hänsyn till vissa eventuella begränsningar som byggaren tvingas förhålla sig till.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Som sagt var, om du bryter båda benen och inte kan ta dig runt i bostaden i rullstol. Vem ska då ta kostnaden för att du måste bo på ett vårdhem några månader?
Svaret är att du får bekosta nytt boende själv om du inte klarar dig i ditt hem. Genomgick det för ett år sedan med flytt av gammal släkting till långtidsboende. Dyrt blev det med tomt hus och extra hyreslägenhet.
 
Martin_B
useless useless skrev:
Som sagt var, om du bryter båda benen och inte kan ta dig runt i bostaden i rullstol. Vem ska då ta kostnaden för att du måste bo på ett vårdhem några månader?
En lika bra fråga är vem som skall ta kostnaden om nu byggaren väljer att inte renovera eller bygga ut eller vad den nu har planerat, just för att kommunen petade in allt för många käppar i hjulet för honom.
Blir inte det kommunen som få ta den kostnaden i alla fall? Med enda skillnaden att inget blev renoverat, inget blev byggt, varför det heller inte blev intäkter i statskassan från de åtgärderna, samtidigt som några byggföretag gick miste om intäktsbringande uppdrag.

Samtidigt kan nu herr byggare inte hyra ut en del av bostaden heller, i en bostadskris som idag, just för att han inte kunde bygga ut som han hade tänkt.

Som grädde på moset mår dessutom herr byggare och hans familj dåligt för att de inte fick göra de renoveringarna de länge planerat.

Kan ju faktiskt se ut så här också.
 
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Jag kan ha full förståelse för att kommunerna inte vill ha det som en kostnad längre fram, ifall någon blir handikappad (det vill ju ingen), men att man då lägger det som en kostnad och som ett eventuellt stort problem (och t.o.m eventuellt stor kostnad) för den stackaren som bygger är ju galet.
Då är det ju bättre att låta byggaren skriva på ett avtal där den åtar sig skyldigheten att ur egen ficka bekosta en anpassning den dagen det blir nödvändigt.
Och vem betalar ett boende för dig under de månader som det tar att bygga om ditt hus och vem ska förklara för hantverkarna vad de ska göra när du inte kommer in i huset?
Eller vad händer när du på gamla dar inte har några pengar kvar?
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vem betalar ett boende för dig under de månader som det tar att bygga om ditt hus och vem ska förklara för hantverkarna vad de ska göra när du inte kommer in i huset?
Eller vad händer när du på gamla dar inte har några pengar kvar?
Ifs and buts
 
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Och vem betalar ett boende för dig under de månader som det tar att bygga om ditt hus och vem ska förklara för hantverkarna vad de ska göra när du inte kommer in i huset?
Eller vad händer när du på gamla dar inte har några pengar kvar?
En bättre fråga är faktiskt, är att ställa samma fråga som du gör: "Och vem betalar ett boende för dig under de månader som det tar att bygga om ditt hus och vem ska förklara för hantverkarna vad de ska göra när du inte kommer in i huset?" men att man tillägger följande: i det fall familjen som hade tänkt bygga ut valde att INTE bygga ut alls just p.g.a kommunens käppar i hjulet?
Kan du svara på den frågan? :) Jag vet i alla fall vad svaret är!
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret är att du får bekosta nytt boende själv om du inte klarar dig i ditt hem. Genomgick det för ett år sedan med flytt av gammal släkting till långtidsboende. Dyrt blev det med tomt hus och extra hyreslägenhet.
Nåja, nog ställer kommunen (dvs. alla skattebetalare) upp och betalar om det går att anpassa huset, t.ex. byggdes och monterades en måttbeställt trapphiss till en släkting i ett 50-talshus förutom att flera ramper byggdes. Dessutom en månad på korttidsboende innan ramperna var byggda och liggande färdtjänst under flera månader innan trapphissen var på plats. Ju färre sådana utgifter på över en halv miljon kronor desto bättre för oss skattebetalare.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du har missförstått innebörden av anarki och individualism
Det tror jag inte.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, nog ställer kommunen (dvs. alla skattebetalare) upp och betalar om det går att anpassa huset, t.ex. byggdes och monterades en måttbeställt trapphiss till en släkting i ett 50-talshus förutom att flera ramper byggdes. Dessutom en månad på korttidsboende innan ramperna var byggda och liggande färdtjänst under flera månader innan trapphissen var på plats. Ju färre sådana utgifter på över en halv miljon kronor desto bättre för oss skattebetalare.
Vissa kommuner är tydligen generösare än andra. Korttidsboende fanns inte att tillgå. Fick man lösa genom att hyra in sig på ett långtidsboende.

Var det ramper inomhus? Här erbjöds ingen ramp till entrén men det kanske har att göra med att det är utomhus?
 
Martin_B Martin_B skrev:
Då är det ju bättre att låta byggaren skriva på ett avtal där den åtar sig skyldigheten att ur egen ficka bekosta en anpassning den dagen det blir nödvändigt.
Hur blir det vid en försäljning av fastigheten?
Ska den gamla ägaren (byggaren) fortsätta stå för avtalet?
Eller upphör avtalet?
Eller ska den nya ägaren skriva på ett nytt avtal?
Eller ...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.