77 845 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
I sin ensamhet? Häng med i den nya tiden vetja!E Elendil skrev:
https://ungdomar.se/forum/thread/grupponani-laes-viktigt
Tack och lov att det finns områden med sunt förnuft där saker och personer av tradition är varken eller samt både och!H heimlaga skrev:Motorsågen är han och skottkärran är hon. Ingen av dem har krävt något könsbyte såvitt jag har hört.
Hela den här saken är fullkomligt bisarr sett från mitt perspektiv jag som talar en dialekt där saker är hon och han lika väl som människor.
Min uppfattning är att alla mänskliga varelser med en y-kromosom är han och övriga är hon. Enkelt och logiskt. Sedan breddar vi definitionerna och normerna för hur en man respektive en kvinna skall vara så att alla ryms med. Känner sig någon utanför eller pressad av normen är det normen som är för smal och måste förändras. Det är enklare och billigare att skrota onyttiga normer och glömma att de har funnits än att skrädda om folk så att de passar i normerna. Att vara man innebär att ha en y-kromosom och ingenting annat. Resten är fritt. Att vara kvinna innebär att inte ha någon y-kromosom. Resten är fritt att vara som man råkar vara.
Felet var introduktionen av ordet som var så politiskt laddat. Naturligtvis skulle de inte " uppfunnit " ett nytt ord utan helt enkelt införlivat det finska HÄN ( Heimlaga bor väl i Österbotten så det är antagligen det som används, men även i Sverige finns områden där det länge användts " Hä" när saker/ djur/ personer omtalas)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
På 60-talet?S Sona2012 skrev:
Hen var just inspirerat av finska hän (framgår av förslaget som publicerades i Uppsala Nya Tidning på mitten av 60-talet). Men ordet hän finns ju redan på svenska sen flera århundraden: https://svenska.se/so/?sok=hän&pz=4S Sona2012 skrev:
Kanske dialektalt, hän används iaf på skånska, om just att flytta sig/platser, men kanske inte i alla dialekter, nyfiken om det är så?BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 331 inlägg
Det händer att jag hänrycks så här års.
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Renoverare
· Stockholm