77 840 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Så du menar att ditt ställningstagande i han/hon/hen-frågan inte är ett politiskt ställningstagande?AndersMalmgren skrev:
I denna tråden är de flesta inlägg som jag skulle kalla för politiska ställningstagande, just av motståndare till 'hen'.
Så du är absolut en politisk aktivist.
Inte nödvändigtvis. Jag tycker inte heller att hen-frågan är en politisk fråga. Men skriver man gång på gång att 'hen' är ett ett vänster-ord och att det därför ska undvikas och motverkas, ja då håller man på att bli en högeraktivist.Alfredo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Nej det är för att ordet är ett ord använt av politiska aktivister jag inte använder det.harry73 skrev:
På samma sätt som Gamla Tunnelgatan inte kan kallas efter sitt nuvarande namn
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Men just för att du tycker att det är en viss politisk åsikt på de som använder ordet och du då vägrar använda ordet så innebär det ju att du är motståndare till denna politiska åsikt och därmed gör du ett politiskt ställningstagande när du vägrar använda ordet. Precis som harry73 skrev.AndersMalmgren skrev:
Jag tycker att ordet används av folk med olika politiska åsikter. Så det är du som blandar in politik i användningen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Så om man vägrar använda politiskt laddade ord så är man aktivist? Så om man undviker Sieg Heil är man aktivist?BirgitS skrev:Men just för att du tycker att det är en viss politisk åsikt på de som använder ordet och du då vägrar använda ordet så innebär det ju att du är motståndare till denna politiska åsikt och därmed gör du ett politiskt ställningstagande när du vägrar använda ordet. Precis som harry73 skrev.
Jag tycker att ordet används av folk med olika politiska åsikter. Så det är du som blandar in politik i användningen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 084 inlägg
Skogsägare
· 19 084 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Skogsägare
· 19 084 inlägg
Jag går på Pipersgatan just nu. Är den ok? Ska jag ta en omväg runt Rålis också tro? Din tonårsaktiga världsbild måste vara jobbig att leva med.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Finns det någon annan tråd på Byggahus som spårat iväg så OT som denna gjort, i så många inlägg?
Det är både underhållande och lite skrämmande hur det gått från hen till gatunamn via allt möjligt.
EDIT: Autocorrect vill skriva hem när jag vill skriva hen.
Det är både underhållande och lite skrämmande hur det gått från hen till gatunamn via allt möjligt.
EDIT: Autocorrect vill skriva hem när jag vill skriva hen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Inte ens autocorrect vill vara med om skitenUlrikaSpg skrev: