E
D djac skrev:
Hur ser du på onani?
Hur ser du på löpning som träning, utan mål alltså, att man använder löpningen till något annat än dess egentliga syfte?
Träning har ju ett väldigt tydligt och ädelt mål. Du firar din egna existens genom att med viljekraft försöka föra din kropp och ditt psyke närmre perfektion. Detta då det är bättre att vra i form än att vara ur form. Och det är bättre att ha ett starkt psyke än att ha ett svagt psyke.

Onani är ett patetiskt självskadebeteende.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
E Elendil skrev:
Du kan ändra exemplet till antal armar eller vad du vill. Så en person som föds utan armar är så klart fortfarande en människa. Men en människa som är defekt i en aspekt av den mänskliga formen. Dvs att ha två armar.
Hur definierar du ordet defekt?
Din användning av det överensstämmer inte med mitt språkbruk.
E Elendil skrev:
Poängen är att samtliga syndrom som använts som exempel för att det finns fler än två kön är alla syndrom som BARA PÅVERKAR ETT AV KÖNEN. Och även om det finns nått syndrom som skapara androgeni hos både pojkar och flickor så kan en defekt inte användas till att motbevisa det friska.
Det finns barn som föds med bara en X-kromosom vilket leder till otillräcklig produktion av könshormoner så att puberteten uteblir. Sen finns t.ex. Kallmanns syndrom som påverkar båda könen så att könshormoner inte bildas pga en avvikelse i hypofysen, vilket upptäcks när puberteten uteblir.

En ovanlig kromosomuppsättning hos någon i sig betyder ju i sig inte att den personen inte är frisk. Hen kan ju bli sjuk i förkylning som alla andra och sen tillfriskna och är då frisk.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
E Elendil skrev:
Du gör en tankevurpa när du försöker motbevisa homosapiens uppenbara tvåkönade natur genom dessa obskyra exempel på sjukdommar och syndrom. Undantagen bekräftar ju regeln!
Det är ovanliga tillstånd men naturliga, det finns t.ex. uppskattningsvis drygt 1200 personer i Sverige med Kallmanns syndrom enligt Socialstyrelsens kunskapsstöd. Även människor med ovanliga tillstånd har rätt att få vara som de är och behandlas med respekt inkl. respekt för hur de är.

Nej, man kan ju inte säga så. Det är ju som att säga att dina åsikter är ett undantag som alltså bekräftar att jag har rätt. Eller tvärtom. Helt meningslöst.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Elendil skrev:
Onani är ett patetiskt självskadebeteende.
Nej, man skadar sig inte alls.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Elendil skrev:
Slutklämmen var ju bara ett diffust ad-hominem angrepp så jag skippar att svara på det.
Det är inget personangrepp och undra om dina lite märkliga utgångspunkter handlar om att du bekänner dig till någon udda religiös doktrin. Nu redovisade du t ex att du har mycket märkliga föreställningar om onani, att det skulle vara ett självskadebeteende. Om du har en stark tro som är ovanlig blir diskussionen enklare om du redovisar dina utgångspunkter och inte mörkar det.

Och du håller väl rimligen med om att personer som har djupa religiösa övertygelser vanligen ses som stollar i vårt sekulära samhälle. Det kan upplevas som orättvist för den med en djup tro men det är ett faktum att förhålla sig till.
 
  • Gilla
  • Älska
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
E Elendil skrev:
Onani är ett patetiskt självskadebeteende.
Nej, nej, nej. Gör det ont gör du fel. Hojta till om du behöver instruktioner.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
E Elendil skrev:
Du kan ändra exemplet till antal armar eller vad du vill. Så en person som föds utan armar är så klart fortfarande en människa. Men en människa som är defekt i en aspekt av den mänskliga formen. Dvs att ha två armar.
Det är skillnad på att att något är fel eller inte perfekt och att det är onaturligt. Har man ett synfel så är det såklart ett fel, men det är knappast onaturligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nej, nej, nej. Gör det ont gör du fel. Hojta till om du behöver instruktioner.
Känsliga lyssnare varnas, här kommer instruktioner.

 
E Elendil skrev:
Men hallå vi talar om vad saker är. Att downs syndrom är en defekt är ett faktum. Men det betyder så klart inte att de ska kokas levande i olja eller vad du nu verkar tro att jag tycker...

Och "gängse mallar för vad som är normalt":
Asså inser du inte att du bekräftar regeln nu? Att du ens kan se att det finns nått som är avikande från det normala bevisar ju att vi just har nått som är normalt!
Jag har aldrig förnekat vare sig normer eller att det finns något som är normalt. Jag har ifrågasatt din fixering vid det onormala. Eller rättare sagt, det du anser vara sexuellt avvikande.

Men som jag konstaterade i KUB-utbrytningen: vi har inga gemensamma referensramar att föra en diskussion utifrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
djac och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har de här reglerna om att diskutera politik:

"§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring."

Jag kommer att rensa den här tråden från politiska diskussioner.

/Moderator
Bra! Men om jag kollar bakåt i tråden så ligger det väldigt mycket politiska inlägg kvar?
 
Undrar hur en tråd om pronomen (substantiv också kanske?) efter sisådär tio gross inlägg kan glida över till ämnen som frågan om onani är ett självskadebeteende eller ej... :thinking:
 
Apropå att vissa önskar att bli "kallade" hen. Detta var nog den största valfrihet jag stött på hittills: :rolleyes:
Formulär på svenska med könstillhörighetsalternativ: man, kvinna, icke-binär, andra identiteter, eller inget svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från en marknadsundersökning.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det är skillnad på att att något är fel eller inte perfekt och att det är onaturligt. Har man ett synfel så är det såklart ett fel, men det är knappast onaturligt.
Ok jag förstår missförståndet. Jag talar alltså om sakers NATUR. Dvs det är i ett ekollons NATUR att bli till en ek. Det är i vattnets NATUR att vara blött.
Dvs meningarna "Saker som kan ske i naturen" och ett "det ligger i dess natur" syftar på två helt olika koncept.
 
Redigerat:
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inget personangrepp och undra om dina lite märkliga utgångspunkter handlar om att du bekänner dig till någon udda religiös doktrin. Nu redovisade du t ex att du har mycket märkliga föreställningar om onani, att det skulle vara ett självskadebeteende. Om du har en stark tro som är ovanlig blir diskussionen enklare om du redovisar dina utgångspunkter och inte mörkar det.

Och du håller väl rimligen med om att personer som har djupa religiösa övertygelser vanligen ses som stollar i vårt sekulära samhälle. Det kan upplevas som orättvist för den med en djup tro men det är ett faktum att förhålla sig till.
Ateister är i minoritet globalt och historiskt. Sverige är dessutom ett extremt land. Titta bara på PEW undersökningar tex. Så ordet märklig kan inte tillskrivas mina positioner. Men varför inte tala om saker i sig själva? Utan att behöva sätta ettikett på varandra?

Dock kan jag i välgörenhetens anda still din nyfikenhet. Jag är inte anknyten eller aktiv i någon religion eller sekt. Jag har varit en vanlig storstads sosse-ateist hela livet i princip. Men via djupdykning i filosofi senaste decenniet har jag insett att deism / "platonism" mejkar mer sense än ateism / materialism. Islam, hindusim eller buddism har för stora logiska hål i sig men kristendom ser jag som kanske hållbar. Men har fortfarande vissa problem med det som inom religionsfilosofin kallas för "the problem of evil". Så jag är obestämd i frågan då jag vill ha goda grunder för min världsvy och inte lida under slaveritet av att vara ett barn av min tid.

Märk väl att det är full möjligt att vara ateist och fortfarande förstå att homosapiens bara har två kön, att mord kan ske på en ofödd person eller att onani är ett oproduktivt beteende med allt från små till enorma alternativkostnader.
 
E Elendil skrev:
Märk väl att det är full möjligt att vara ateist och fortfarande förstå att homosapiens bara har två kön, att mord kan ske på en ofödd person eller att onani är ett oproduktivt beteende med allt från små till enorma alternativkostnader
Även ateister kan ha fel, menar du.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.