75 158 läst · 2 186 svar
75k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Intressant att du anser dig ha bättre koll på engelskan än referensverket för språket. Läs därför länken igen: han argumenterar inte för att det borde användas i samtiden, utan förklarar att det ÄR både en etablerad användning (min markering) och en grammatiskt korrekt sådan. Kan ju citera i texten för alla övriga (och läs gärna sista meningen extra noga):Claes Sörmland skrev:
"Former Chief Editor of the OED Robert Burchfield, in The New Fowler’s Dictionary of Modern English Usage (1996), dismisses objections to singular they as unsupported by the historical record. Burchfield observes that the construction is ‘passing unnoticed’ by speakers of standard English as well as by copy editors, and he concludes that this trend is ‘irreversible’. People who want to be inclusive, or respectful of other people’s preferences, use singular they. And people who don’t want to be inclusive, or who don’t respect other people’s pronoun choices, use singular they as well. Even people who object to singular they as a grammatical error use it themselves when they’re not looking, a sure sign that anyone who objects to singular they is, if not a fool or an idiot, at least hopelessly out of date.
På engelska är den naturliga, och helt korrekta, översättningen av denna mening: "Everybody loves their mother".Nötegårdsgubben skrev:
Citerar min länk igen (och notera gärna sista meningen):
Former Chief Editor of the OED Robert Burchfield, in The New Fowler’s Dictionary of Modern English Usage (1996), dismisses objections to singular they as unsupported by the historical record. Burchfield observes that the construction is ‘passing unnoticed’ by speakers of standard English as well as by copy editors, and he concludes that this trend is ‘irreversible’. People who want to be inclusive, or respectful of other people’s preferences, use singular they. And people who don’t want to be inclusive, or who don’t respect other people’s pronoun choices, use singular they as well. Even people who object to singular they as a grammatical error use it themselves when they’re not looking, a sure sign that anyone who objects to singular they is, if not a fool or an idiot, at least hopelessly out of date.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Tre adjektiv är knappast haglar, men ok, av ditt svar förstår jag att beskrivningen träffade hyfsat rätt.UlrikaSpg skrev:
Inte ett dugg kränkt. Som vit man sysslar jag inte med sådant. Det brukar vanligtvis vara approprierings-, ras-, hudfärg-, hen- och pronomenbesatta som står för kränktheten. Inte sällan med bristande logik och uppenbara tankevurpor, utan att de själva förstå det. Vita män har helt enkelt annat att syssla med än att bli kränkta, eller för den delen uppfinna ord som inte behövs.
Att världsbilden skulle vara hotad stämmer inte heller. Hen:andet kommer att gå över och gör det inte det är det knappast något större bekymmer, annat än att det förfular språket. Sorterar in hen:are i samma fack som flat earthers och religiösa. Har inget emot någon beroende på vad de tror på. Var och en blir salig på sin tro.
Intellektuell funktionsvariation.D Dilato skrev:
Jag vet tyvärr inte riktigt hur personen i detalj resonerade kring färgönskemålet. När jag själv önskar förändring av min lokala butik brukar jag dock försöka framföra det på ett trevligare vis.BirgitS skrev:Sen när blev rosa könsneutralt?
Det är inte bara färger som skiljer mellan pojk- och flickkläder utan även snittet.
Varför tycker du att pojkar bara ska vara klädda i mörkblått, mörkgrönt och svart samt flickor i rosa, vitt och andra ljusa färger?
Varför kan inte en pojke få en ljus tröja av pojksnitt eller tvärtom för en flicka?
I släkten var det en flicka som under en period ville ha mörka kläder men skurna som flickkläder och det var inte lätt att hitta.
Men jag gissar att de är någolunda uttänkt av de större kedjorna vilka sorters kläder som faktiskt säljs, för att minimera svinnet och tänka på miljön så att säga.
Om min grabb vill ha en tjejbyxa från tjejavdelningen går det bra, och lika så för flickan. Finns inte färgen man måste ha i lokala butiken, så finns ju även ett helt internet fyllt av allt möjligt?
Gällande snitt & passform på barn i 10årsåldern förstår jag att det är mycket viktiga frågor för vissa men så inte för mig. Man kan väl sammanfattningsvis säga att jag inte förstår det upplevda problemet och kampen som behöver drivas.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Att bli kränkt, i detta sammanhang, är i huvudsak ett sätt att försöka förhindra en diskussion genom att inta en offerroll, när man har slut på argument. Förr tog man till knytnävarna när argumenten tröt men det är lite opraktiskt på nätet så då blir man kränkt i stället.
Mansplaing explained.Thomas59 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 187 inlägg
Det är rätt intressant med barnkläder.
"Pojkkläder" är ofta lite vidare samt i mörka färger. Praktiskt när man ska leka, både att man kan röra sig och de inte blir så skitiga.
Utsmyckningar är "häftiga".
"Flickkläder" är ofta tighta samt i ljusa färger.
Svårare att röra sig i och blir lätt skitiga, bättre för att sitta still och pyssla.
Utsmyckningar är "söta".
(Ingår i 100 möjligheter istället för 2).
Som tur är finns det också företag som gör barnkläder där man inte behöver förstärka könsroller redan från barnsben.
"Pojkkläder" är ofta lite vidare samt i mörka färger. Praktiskt när man ska leka, både att man kan röra sig och de inte blir så skitiga.
Utsmyckningar är "häftiga".
"Flickkläder" är ofta tighta samt i ljusa färger.
Svårare att röra sig i och blir lätt skitiga, bättre för att sitta still och pyssla.
Utsmyckningar är "söta".
(Ingår i 100 möjligheter istället för 2).
Som tur är finns det också företag som gör barnkläder där man inte behöver förstärka könsroller redan från barnsben.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Med tanke på ditt användarnamn i relation till din användarbild får jag rimligen utgå från att du är ickebinär. Då mansplaining i dagligt tal förutsätts riktad mot kvinnor får du fundera på ett annat namn på vad du anser att jag sysslar med. Väntar med spänning.UlrikaSpg skrev: