Unikt namn Unikt namn skrev:
Några tankar om färg och motiv borde du väl ha eftersom du ändå nämnde det? Om tuff och söt nu är lika bra, är det ett problem vem som väljer eller får vad?
Problemet är ju att de är indelade efter kön, behövs det?
Varför finns inte mörka kläder med guliga motiv, eller ljusa med tuffa?
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag ser hur mina barn redan i 3-5års åldern vill se ut som sina kompisar. Precis som vi vuxna gärna bär uniformen eller markören från vårt kollektiv.
Så den aspekten börjar ju tidigt.
Och varför gör de det?
Jo för att samhället tidigt medvetet eller omedvetet gör skillnad på pojkar och flickor.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vidare börjar man ju de hur det redan nu är ganska aggressiva lekar i grabb-gruppen jämfört med tjejgruppen, och "grupptrycket" är ju redan där.
Och hur vet du att detta beror på barnets kön och inte att förväntningarna är olika?
"Äh ni vet pojkar"
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men hur kläderna blir en katalysator för olika beteenden är svårare att se, eller hur kläderna i sig cementetar olika typer av könsroller.
Mörka kläder tål att bli skitiga, lösa kläder är lättare att leka i.
Försök du leka utomhus i thighta ljusa kläder, och hur glada blir föräldrar när man kommer hem med skitiga kläder där fläckarna inte går bort?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Om individen byter grupp så byts även uniform, men tvångsbyte av uniform garanterar troligtvis inte en beteendeförändring.
Så är det säkert, men behöver vi tvinga in barnen i könsroll?
Och jag är snarare för att låta barnen själva välja vilken uniform de vill ha, och jag tänker att om vi låter dom välja själva så kommer de ha enklare för att låta andra ha på sig vad de vill ha.

Men läs boken, den är bra och refererar ofta till forskning inom området.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
D
Ni som kämpar mot ord, tex hen och uppenbarligen inte gör det ur ett språkvårdande perspektiv, några av er här har kallat det "kulturkrig", har ni funderat på för vem som ni utkämpar detta kriget och vad är slutmålet, i detta fallet är det uppenbarligen toleransen som ordet skulle kunna medföra som skrämmer?

Hur ser målbilden ut, tillbaks till när "knacka bög" var en accepterad sysselsättning som polisen inte brydde sig om, beskriv gärna hur bra det skulle kunna bli om vi tar bort toleransen steg för steg.
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Ni som kämpar mot ord, tex hen och uppenbarligen inte gör det ur ett språkvårdande perspektiv, några av er här har kallat det "kulturkrig", har ni funderat på för vem som ni utkämpar detta kriget och vad är slutmålet, i detta fallet är det uppenbarligen toleransen som ordet skulle kunna medföra som skrämmer?

Hur ser målbilden ut, tillbaks till när "knacka bög" var en accepterad sysselsättning som polisen inte brydde sig om, beskriv gärna hur bra det skulle kunna bli om vi tar bort toleransen steg för steg.
Det är bättre om du adresserar den skribent vars uttalande du vill bemöta, det finns en stor diversitet av åsikter i tråden. Din text antyder att din hjärna har lurat dig och kokat ihop en ond låtsasfiende som du nu kulturkrigar emot.

Och återigen, vad har pronomet hen med homosexualitet att göra? Hur kopplar du ihop detta? Och varför vill du göra det?
 
  • Gilla
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
språkvårdande perspektiv, några av er här har kallat det "kulturkrig", har ni funderat på för vem som ni utkämpar detta kriget och vad är slutmålet, i detta fallet är det uppenbarligen toleransen
Men alltså? Språkvårdande, kulturkrig, slutmål och tolerans. Vad märkvärdigt detta ska göras.

Jag är emot ordet av den enda anledningen att det låter för djävligt och får min läsning att flyta illa. Mer genomtänkt är inte mitt motstånd...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bättre om du adresserar den skribent vars uttalande du vill bemöta, det finns en stor diversitet av åsikter i tråden. Din text antyder att din hjärna har lurat dig och kokat ihop en ond låtsasfiende som du nu kulturkrigar emot.

Och återigen, vad har pronomet hen med homosexualitet att göra? Hur kopplar du ihop detta?
Det är flera som nämnt att detta skulle vara en viktig kulle i deras kulturkrig, om du inte är en sådan soldat så var det inte adresserat till dig, jag utgår från att de inte trollar och därför ställde jag ett par nyfikna frågor, om du också är nyfiken så kan du väl vänta lite på svaren.
 
D djac skrev:
Ni som kämpar mot ord, tex hen och uppenbarligen inte gör det ur ett språkvårdande perspektiv, några av er här har kallat det "kulturkrig", har ni funderat på för vem som ni utkämpar detta kriget och vad är slutmålet, i detta fallet är det uppenbarligen toleransen som ordet skulle kunna medföra som skrämmer?

Hur ser målbilden ut, tillbaks till när "knacka bög" var en accepterad sysselsättning som polisen inte brydde sig om, beskriv gärna hur bra det skulle kunna bli om vi tar bort toleransen steg för steg.
Det är just det här som är kulturkriget, @djac. Det är när sådana som du målar med breda penslar och försöker få dem som inte tycker som ni att framstå som våldsförhärligande homofober som skyttegravarna grävs.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Jarlingar och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Det är flera som nämnt att detta skulle vara en viktig kulle i deras kulturkrig, om du inte är en sådan soldat så var det inte adresserat till dig, jag utgår från att de inte trollar och därför ställde jag ett par nyfikna frågor, om du också är nyfiken så kan du väl vänta lite på svaren.
Om det stämmer så citera de enskilda skribenterna.

Jag har en gnagande känsla att detta ligger hos dig, alltså att det är du som kopplar ihop homosexualitet med hen. Varför?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är just det här som är kulturkriget, @djac. Det är när sådana som du målar med breda penslar och försöker få dem som inte tycker som ni att framstå som våldsförhärligande homofober som skyttegravarna grävs.
Tack! Du uttryckte det så mycket bättre än vad jag lyckades med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är just det här som är kulturkriget, @djac. Det är när sådana som du målar med breda penslar och försöker få dem som inte tycker som ni att framstå som våldsförhärligande homofober som skyttegravarna grävs.
Kan inte hålla med, om någon framför att de är emot detta ord och att de är inblandade i ett kulturkrig, så tycker jag inte att det kriget skapades genom att jag ställer en fråga om detta. Tycker det är en farlig tendens att skuldbelägga någon som ställer frågor som -vad gör du och varför?
Hade jag däremot haft ingången kulturkrig så hade jag hållit med.

Har inte de känslorna för detta ord, förmodligen inte för språk alls, på det sättet, just hen anser jag vara ett smidigt ord som kan göra texter kortare och mer exakta, det tycker jag verkar klokt och bra.

De ord jag kan vända mig mot användandet av är de som är direkt kränkande, jag behöver inte rabbla dessa, jag vet att du är klok nog.
 
  • Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det stämmer så citera de enskilda skribenterna.

Jag har en gnagande känsla att detta ligger hos dig, alltså att det är du som kopplar ihop homosexualitet med hen. Varför?
Nej, det är fel, det finns många ord för detta och andra läggningar, jag ser inte den laddningen i hen, eller vederbörande, alls.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är emot ordet av den enda anledningen att det låter för djävligt och får min läsning att flyta illa. Mer genomtänkt är inte mitt motstånd...
Tillåt mig att tvivla .. På vilket sätt låter hen värre än t ex han, dem, oss, ni, det eller andra liknande korta ord? Eller låter dessa också för djävligt? Dessutom är ordet lätt att läsa och tolka, så ditt oflyt i läsningen och motstånd mot ordet ligger nog mer på det emotionella än språkliga planet.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du historiska exempel på singular they har jag inga problem med att skrota min hemsnickrade teori, men då alltså med ordet they, inte their.
Klistrar in länken igen, så kan du läsa lite mer fördjupande om engelska pronomen. Singular they är belagt i skrift sedan 1300-talet. M a o så kan they, precis som you, användas som både singular och plural.

https://public.oed.com/blog/a-brief-history-of-singular-they/
 
S saltis99 skrev:
Tillåt mig att tvivla ..
Vassego!
S saltis99 skrev:
På vilket sätt låter hen värre än t ex han, dem
Han är jag van med, inte hen. Dagens mode med felanvändning av ordet dem är minst sju resor värre.
S saltis99 skrev:
Eller låter dessa också för djävligt?
Så ja, dem alltför ofta i alla fall!
S saltis99 skrev:
ditt oflyt i läsningen och motstånd mot ordet ligger nog mer på det emotionella än språkliga planet.
"emotionella än språkliga planet" och nu krånglar vi till det igen. Oflyt är oflyt och vilket "plan" det ligger på intresserar mig inte nämnvärt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kan inte hålla med, om någon framför att de är emot detta ord och att de är inblandade i ett kulturkrig, så tycker jag inte att det kriget skapades genom att jag ställer en fråga om detta. Tycker det är en farlig tendens att skuldbelägga någon som ställer frågor som -vad gör du och varför?
Hade jag däremot haft ingången kulturkrig så hade jag hållit med.

Har inte de känslorna för detta ord, förmodligen inte för språk alls, på det sättet, just hen anser jag vara ett smidigt ord som kan göra texter kortare och mer exakta, det tycker jag verkar klokt och bra.

De ord jag kan vända mig mot användandet av är de som är direkt kränkande, jag behöver inte rabbla dessa, jag vet att du är klok nog.
Frågor kan ställas på olika sätt, att i en fråga insinuera att motparten är för att det knackas bögar hör inte till de mer konstruktiva. Att det finns sådana personer i antihenlägret är jag övertygad om, men det gör det bara än mer bedrägligt.

Och just för att jag är rätt övertygad att det du menar är det du utvecklar här så tycker jag att du bör avstå från att måla en så svartvit bild som du först gjorde. Det var också det jag menade med ”sådana som du”, en människa med förmåga att se gråskalan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
"emotionella än språkliga planet" och nu krånglar vi till det igen. Oflyt är oflyt och vilket "plan" det ligger på intresserar mig inte nämnvärt.
Då ska jag hålla det enkelt. Ordet hen är kort och därmed lätt att läsa, så ordet i sig skapar inga läsproblem. Dessutom praktiskt och enklare att hantera än t ex han/hon eller vederbörande. M a o underlättar hen läsningen rent språkligt.

Du gillar inte ordet, och därför stör du dig på det när du läser. Då ligger problemet hos läsaren, inte i ordet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.