Thomas59
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Snart 700 inlägg talar emot det.
Sant. Finns tydligen många vita män som borde skaffa sig en hobby.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Med tanke på ditt användarnamn i relation till din användarbild får jag rimligen utgå från att du är ickebinär. Då mansplaining i dagligt tal förutsätts riktad mot kvinnor får du fundera på ett annat namn på vad du anser att jag sysslar med. Väntar med spänning.
Då utgår jag ifrån att du är en gammal illaluktande ost eller en sur skursvamp. Hoppas det inte kränker dig.

Är det viktigt för dig att veta kan alltid kolla på min profil (y)
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
"Pojkkläder" är ofta lite vidare samt i mörka färger. Praktiskt när man ska leka, både att man kan röra sig och de inte blir så skitiga.
Att "häftigt" skulle vara mer positivt laddat än "sött" känns som en modern vuxenkonstruktion. Men det finns ju en poäng i att ha lösare kläder som tonårsgrabb när de undre regionerna börjar vakna till liv så att säga... :rolleyes:
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att "häftigt" skulle vara mer positivt laddat än "sött" känns som en modern vuxenkonstruktion. Men det finns ju en poäng i att ha lösare kläder som tonårsgrabb när de undre regionerna börjar vakna till liv så att säga... :rolleyes:
Jag la inget värde i det, bara konstaterade att det är så det är.
Tonåringar kanske ja, men behövs det åt en treåring?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag la inget värde i det, bara konstaterade att det är så det är.
Tonåringar kanske ja, men behövs det åt en treåring?
Man måste ju tänka på baaaarnen, det vore ju hemskt om de gjorde som de ville själva...
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
App, app, app….funktionsvariation heter det. :rolleyes::cool:
Hehe, nej det gör det inte.:geek:
https://www.1177.se/Skane/sjukdomar...l-funktionsnedsattning---utvecklingsstorning/

Begreppet funktionsvariation finns inte med i Socialstyrelsens termbank.
Det har inte en fast definition på samma sätt som funktionsnedsättning och funktionshinder.
Ordet berör alla människor och beskriver att alla funktionsförmågor varierar i hela befolkningen.
Det handlar inte om att fungera bättre eller sämre, utan att det är olika.
Som exempel är inte bara intellektuell funktionsnedsättning en funktionsvariation utan genomsnittlig begåvning eller väldigt hög intellektuell förmåga är också funktionsvariationer.
https://www.autism.se/om-autism/autism/begrepp-och-ord/funktionsnedsattning-eller-variation/
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Sant. Finns tydligen många vita män som borde skaffa sig en hobby.
Jag identifierar mig inte som vit man just nu, idag. I morgon kanske, det är svårt att veta.;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Både ordet vänsterbliven och att idiotförklara outbildade personer är nedsättande.
Hur ser du på orden vandal/vandalism?

Jag menar, det är ju nedsättande ord, som anspelar på en folkgrupp som utsattes för folkmord. Och inte bara ett halvdant försök till folkmord, utan ett folkmord som innebar att de helt utraderades som folkgrupp.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Hen har bara tre bokstäver, så bara en fjärdedel av skrivarbetet och textutrymmet.
Alla är inte lika lata och snåla som du! ;):p
 
  • Haha
saltis99
  • Laddar…
Thomas59
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Då utgår jag ifrån att du är en gammal illaluktande ost eller en sur skursvamp. Hoppas det inte kränker dig.

Är det viktigt för dig att veta kan alltid kolla på min profil (y)
:crysmile: Spot On! Ost är gott. Även illaluktande sådan. Inte ett dugg kränkt. Tack för komplimangen.

Nej, det är inte viktigt, annat än i fråga om ev mansplaining. Men känns det bra för dig så säger vi att det var fråga om mansplaining.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Alla är inte lika lata och snåla som du! ;):p
Eller kloka, kunniga och trevliga ;-)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Thomas59
D Dilato skrev:
Hehe, nej det gör det inte.:geek:
[länk]

Begreppet funktionsvariation finns inte med i Socialstyrelsens termbank.
Det har inte en fast definition på samma sätt som funktionsnedsättning och funktionshinder.
Ordet berör alla människor och beskriver att alla funktionsförmågor varierar i hela befolkningen.
Det handlar inte om att fungera bättre eller sämre, utan att det är olika.
Som exempel är inte bara intellektuell funktionsnedsättning en funktionsvariation utan genomsnittlig begåvning eller väldigt hög intellektuell förmåga är också funktionsvariationer.
[länk]
Ok, men ordet ”nedsättning” är väl lite nedsättande, eller…? Undra om Socialstyrelsen tänkte på det. Variation låter helt klart bättre. Alla är olika och har sina egna styrkor och svagheter.

Lika bra att slänga in det missuppfattade (felöversatta) uttrycket ”…alla människor har lika värde.” i debatten och se hur många i tråden som drabbas av semantisk kortslutning.

Klart att alla människor inte har lika värde. Det säger sig själv. Det ursprungligen franska uttrycket (vi tar det dock på engelska så blir det lättare för den som är språkligt varierad) lyder: ”All human beings are born free and equal in dignity and rights” där dignity är något helt annat än värde. En korrekt översättning ska vara ”lika i värdighet”. Det är något helt annat och mer rimligt. Den felöversättningen, som borde varit uppenbar för en översättare utan politisk agenda, har lagt grunden för en slags religion som genomsyrar stora delar av det svenska samhället.

Ett annat fenomen som förpestat det svenska samhället är värdegrundshysterin. Har svårt att tänka mig ett fenomen så feltänkt och onödigt som detta. Hendebatten får ursäkta. Hur många konsulttimmar och förlorad arbetstid som lagts på att ta fram helt onödiga, för att inte säga skitnödiga värdegrundsdokument vill jag inte tänka på. Effekten av det arbetet är 0, zero, nada….
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag la inget värde i det, bara konstaterade att det är så det är.
Tonåringar kanske ja, men behövs det åt en treåring?
Några tankar om färg och motiv borde du väl ha eftersom du ändå nämnde det? Om tuff och söt nu är lika bra, är det ett problem vem som väljer eller får vad?

Jag ser hur mina barn redan i 3-5års åldern vill se ut som sina kompisar. Precis som vi vuxna gärna bär uniformen eller markören från vårt kollektiv.
Så den aspekten börjar ju tidigt.

Vidare börjar man ju de hur det redan nu är ganska aggressiva lekar i grabb-gruppen jämfört med tjejgruppen, och "grupptrycket" är ju redan där.

Men hur kläderna blir en katalysator för olika beteenden är svårare att se, eller hur kläderna i sig cementetar olika typer av könsroller.

Om individen byter grupp så byts även uniform, men tvångsbyte av uniform garanterar troligtvis inte en beteendeförändring.
 
S saltis99 skrev:
På engelska är den naturliga, och helt korrekta, översättningen av denna mening: "Everybody loves their mother".
Du missar poängen. Spaningen var att engelskan kanske har ett historiskt adjektiviskt reflexivt pronomen i their snarare än ett singular they.

Har du historiska exempel på singular they har jag inga problem med att skrota min hemsnickrade teori, men då alltså med ordet they, inte their.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Claes Sörmland
S saltis99 skrev:
Intressant att du anser dig ha bättre koll på engelskan än referensverket för språket. Läs därför länken igen: han argumenterar inte för att det borde användas i samtiden, utan förklarar att det ÄR både en etablerad användning (min markering) och en grammatiskt korrekt sådan. Kan ju citera i texten för alla övriga (och läs gärna sista meningen extra noga):

"Former Chief Editor of the OED Robert Burchfield, in The New Fowler’s Dictionary of Modern English Usage (1996), dismisses objections to singular they as unsupported by the historical record. Burchfield observes that the construction is ‘passing unnoticed’ by speakers of standard English as well as by copy editors, and he concludes that this trend is ‘irreversible’. People who want to be inclusive, or respectful of other people’s preferences, use singular they. And people who don’t want to be inclusive, or who don’t respect other people’s pronoun choices, use singular they as well. Even people who object to singular they as a grammatical error use it themselves when they’re not looking, a sure sign that anyone who objects to singular they is, if not a fool or an idiot, at least hopelessly out of date.
Ja han argumenterar i bloggen för användningen av singular they.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.