AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför skulle man inte kunna ha transgender i reklamfilmen?
För att det inte tilltalar målgruppen. Att göra reklam som repellerar snarare än attraherar målgruppen är om inte idioti så i alla fall dumt. Oavsett vad man själv tycker.

Go woke and go broke är väl ett talesätt inte helt utan substans.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Både ordet vänsterbliven och att idiotförklara outbildade personer är nedsättande.
Absolut! När jag raljerar över ”livets hårda skola” så syftar jag inte på lågutbildade utan på sådana som stolt använder det som någon sorts bildningsförakt.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Att skumma genom denna tråd var nog bland de mest bortkastade minutrarna i mitt liv. Vilken episk metadiskussion. För min del får folk använda vilka ord/pronomen de vill men också räkna med att bli bedömda utifrån de ord de använder.

Hen är ett fullständigt onödigt ord, liksom beteckningen feminist som båda blivit kidnappade av PK/vänsterblivna/radikalfeminister samt andra som hängt på utan att förstå den bakomliggande agendan eller vill verka lite progressiva i största allmänhet.

Skulle aldrig i livet komma på den absurda idén att använda ordet hen men visst, den som har svårt att uttrycka sig utan ordet hen och tillhör den grupp som ”hängt på” är förlåten. Ordet hen förfular dock språket på samma sätt som tex särskrivning och felaktig användning av de/dem.

Samma med ordet feminist. Är för att alla, oavsett kön, ska ha samma förutsättningar men dagens innebörd av ordet bygger, om man ska vara snäll, på att utfallet ska bli lika, vilket är ett feltänk som genomsyrar hela debatten. Vad resten av radikalfeministvänstern i tillägg lägger i ordet feminism lämpar sig inte för tryck. Även här finns en stor grupp som bara ”hakar på” för att det låter bra, eller för att man inte vågar säga att man inte vill bli associerad med uttrycket, men är för att alla givetvis ska ha samma förutsättningar. Det sociala trycket är stort.

Så, nu kan ni fortsätta er metadiskussion.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Absolut! När jag raljerar över ”livets hårda skola” så syftar jag inte på lågutbildade utan på sådana som stolt använder det som någon sorts bildningsförakt.
Tror mer att man brukar skriva det när de inte har så mycket annat att skriva, tänk dig att någon frågar dig vad du har för utbildning. Istället för att skamset säga att de inte har någon alls så skämtar de till det med att säga livets hårda skola.

D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns tydligen data från pressen och där uppges att användandet slutade öka 2020 och att det är ett marginalpronomen:

"Hen svarar för 0,9 procent av det sammanlagda bruket av pronomenen han, hon och hen. Han utgör 63,6 procent av dessa tre pronomen medan hon svarar för 35,5 procent."

[länk]

Ändå är det just i pressen som vi hittar texter av de skribenter som har en radikal/progressiv agenda och vill fostra oss genom språkförändring.
Som påpekats så tror jag siffrorna i sig stämmer men de är ointressanta, man skulle nog behöva titta tex på användandet av vederbörande parallelt för att isf där se en förändring.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hen är ett vidrigt ord pga av dess vänsterblivna ursprung.

Så just därför har jag infört ett till ord: Hom.
Hom är det manliga pronomet för en könsneutral person, Hen är det kvinnliga.
Bara idioter använder funkofoba ord som vänsterbliven och nej, det hjälper inte att man själv anser sig har ett begåvningshandikapp.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
D
Thomas59 Thomas59 skrev:
Att skumma genom denna tråd var nog bland de mest bortkastade minutrarna i mitt liv. Vilken episk metadiskussion. För min del får folk använda vilka ord/pronomen de vill men också räkna med att bli bedömda utifrån de ord de använder.

Hen är ett fullständigt onödigt ord, liksom beteckningen feminist som båda blivit kidnappade av PK/vänsterblivna/radikalfeminister samt andra som hängt på utan att förstå den bakomliggande agendan eller vill verka lite progressiva i största allmänhet.

Skulle aldrig i livet komma på den absurda idén att använda ordet hen men visst, den som har svårt att uttrycka sig utan ordet hen och tillhör den grupp som ”hängt på” är förlåten. Ordet hen förfular dock språket på samma sätt som tex särskrivning och felaktig användning av de/dem.

Samma med ordet feminist. Är för att alla, oavsett kön, ska ha samma förutsättningar men dagens innebörd av ordet bygger, om man ska vara snäll, på att utfallet ska bli lika, vilket är ett feltänk som genomsyrar hela debatten. Vad resten av radikalfeministvänstern i tillägg lägger i ordet feminism lämpar sig inte för tryck. Även här finns en stor grupp som bara ”hakar på” för att det låter bra, eller för att man inte vågar säga att man inte vill bli associerad med uttrycket, men är för att alla givetvis ska ha samma förutsättningar. Det sociala trycket är stort.

Så, nu kan ni fortsätta er metadiskussion.
Tyckte du själv att du nu fyllde tråden med mening..?

• Gilla
shs och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
D djac skrev:
Tyckte du själv att du nu fyllde tråden med mening..?
Absolut. Någon måste ju reagera på tokigheterna.

Sen kan vi ju vända på frågeställningen. Tycker DU att henförespråkarna fyller språket/tråden med mening? Ingen lär ju ändå ändra åsikt i henfrågan pga inläggen i denna tråd. Nej, fortsätt ni med hentramset, men räkna med att bli bedömda som som lite vänsterblivna alt lättledda som hakar på hentrenden utan att tänka själva.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
TheImprovisor
PK, radikalfeminist, vänsterbliven ...
Adjektiven haglar från de, får man förmoda, kränkta vita män som, får man förmoda, känner sin världsbild hotad av ett pronomen

Fascinerande ändå.

• Gilla
  • Älska
shs och 10 till
  • Laddar…
D
Aftonbladet just nu :)
Grupp människor ler, två håller ölglas, rubrik om tecken på för mycket alkoholkonsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
PK, radikalfeminist, vänsterbliven ...
Adjektiven haglar från de, får man förmoda, kränkta vita män som, får man förmoda, känner sin världsbild hotad av ett pronomen

Fascinerande ändå.
"Radikalfeminist" och "kränkta vita män", båda två används för att göra narr av de som är av en annan åsikt än en själv.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
[bild]
Aftonbladet är ju ultravänster. Har du hört galningen Anders Lindberg raljera?

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lite oklart om du menar att Aftonbladet är ett praktexempel på korrekt användande svenska språket eller ett avskräckande exempel på vansinnet. :thinking: Men man får i alla fall tacka tidningen för de byggahusanpassade röda ringarna!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
"Radikalfeminist" och "kränkta vita män", båda två används för att göra narr av de som är av en annan åsikt än en själv.
Vi vita män blir heller inte kränkta, det är inte svensk kultur att bli kränkt

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Lill72 Lill72 skrev:
Ja?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.