Det blev en 20 oz Vaughan tubular steel handle med rak klo som jag mycket riktigt hittade på Prevex i Malmö. Jag blev erbjuden ett rabatterat pris på 583 SEK vilket jag inte tyckte kändes så blodigt. Nu har jag inte hittat några spik som behöver slås i ännu men den ligger perfekt i handen.

tihimas - Jag har inga stora händer så det kanske är därför jag tyckte denna passade så bra? Estwing har jag inte känt något begär efter när jag klämt på dem.

Som sagt, jag var egentligen nöjd med min gamla hammare också, förutom klon. Men OJ vilken skillnad det är på grepp och balans.
 
Redigerat:
jac skrev:
Som sagt, jag var egentligen nöjd med min gamla hammare också, förutom klon. Men OJ vilken skillnad det är på grepp och balans.
Vänta bara till du börjar slå med den...grymt driv i den hammaren:)
 
182 svar om en hammare??
Och ni tycker att vi kvinnor är konstiga med våra skor!!
:p d^_^b
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
StyrmanBergsSambo skrev:
182 svar om en hammare??
Och ni tycker att vi kvinnor är konstiga med våra skor!!
:p d^_^b
Va? En hammare? Här diskuteras ju massor av olika hammare, modeller och storlekar!

Angående skor - jag är helt lugn med alla, män som kvinnor, som gillar skor (detsamma gäller hammare för övrigt). Kanske blir man lite open-minded om man själv har ett riktigt nördigt intresse?

Välkommen till byggahus förresten!
 
Tack tack :)
Jag tänkte dels se min kära sambos likar i denna märkliga hobby, (Vi har bland annat hemskt stora verktyg här som jag varken skulle våga mig på att starta ELLER gissa vad de är) men även lära mig lite.. kanske.. ;)
 
StyrmanBergsSambo skrev:
182 svar om en hammare??
Och ni tycker att vi kvinnor är konstiga med våra skor!!
:p d^_^b
Jo, men du har antagligen bara två fötter? Det finns massor med spik!
OK, det haltar lite men det var det bästa jag kom på just nu. Men skor - jag har ett par som jag använder tills de tar slut, först då köper jag nya. (Jaktstövlar, sågstövlar, seglarstövlar, skyddsskor, skyddssandaler, trädgårdstofflor, vandringskängor, joggingskor, innejympaksor osv räknas som verktyg.)
 
Ja just det, välkommen hit!
Kom gärna med frågor och synpunkter, det kanske kan ge oss lite perspektiv på saker och ting. (Många har försökt utan att lyckas :))
 
Jag har en biltema hammare som kostade 59:-, blir jag avstängd från forumet då? :blushing:
 
NEJ !
(jag har en skomakarhammare) så länge du inte visar den åt proffsen är det helt OK!;)
 
Kör med farsans gamla hammare som han använde på mitten av 70-talet då han byggde huset.

Tycker att den funkar riktigt bra och det är gott driv i den. Kör mest 3" & 4" med den.

Tänkte att jag skulle passa på att önska mig en ny i julklapp och funderade på vilken vikt som skulle passa, så jag la hammaren på vågen och kom fram till att den var på 700g eller 24,5oz:O

Blev lite förvånad och undrar hur en 16oz eller 20oz Estwing skulle sitta i handen?

Kanske inte så konstig att kompisen tyckte att det var jobbigt att spika förra helgen:D

Eller är det så att Estwing 16oz, resp 20oz, är vikter utan skaft. Någon som i så fall vet vad de väger med handtag?

/PC
 
Redigerat:
PCLarsson skrev:
Kör med farsans gamla hammare som han använde på mitten av 70-talet då han byggde huset.

Tycker att den funkar riktigt bra och det är gott driv i den. Kör mest 3" & 4" med den.

Tänkte att jag skulle passa på att önska mig en ny i julklapp och funderade på vilken vikt som skulle passa, så jag la hammaren på vågen och kom fram till att den var på 700g eller 24,5oz:O

Blev lite förvånad och undrar hur en 16oz eller 20oz Estwing skulle sitta i handen?

Kanske inte så konstig att kompisen tyckte att det var jobbigt att spika förra helgen:D

Eller är det så att Estwing 16oz, resp 20oz, är vikter utan skaft. Någon som i så fall vet vad de väger med handtag?

/PC
Vikterna 16/20oz är vikt utan skaft.En 24.5oz hammare skulle du uppleva som mycket tung.
I USA är 22-26oz hammare vanliga bland framingbuilders.Själv använder jag nästan uteslutande 20oz hammare men det är ju en vanesak. Till pappspik kommer dock min enda
16oz hammare fram.
Åk till nån butik o känn på 16 resp.20oz hammare.Har du väl börjat använda en 20oz så vill du inte ha nåt annat! Satsa på en med "rak"klys,oöverträffat i mitt tycke.
Min"älskling"(förutom min gamla Rocket)är Hultafors TR 20 XL.
 
Något nytt eller spännande på hammarfronten?
 
tihimas skrev:
Något nytt eller spännande på hammarfronten?
Japp vad sägs om en stiletto 14 0z med 18 inch hickory yx handtag
 
Det lät ju onekligen spännande. Google nästa.

Lite lätt?
 
Redigerat:
Lätt men driver som en 24 Oz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.