Någon som sprungit på någon hammare där greppet liknar Stanley Fat Max? Att hitta hammare som ligger bra i handen är inte det lättaste, innan jag köpte Stanleyn så ägnade jag många timmar i olika affärer för att hitta en hammare som kändes rätt, och till slut fastnade jag för en FatMax. Men, efter att ha slitit på den ett tag så inser jag att stålet är lite för mjukt, men gillar fortfarande greppet...

Så, finns det någon liknande som kan inköpas för att stilla shoppingbehovet?

Eller ska man fortsätta misshandla den man har, blir ju mest skruv nuförtiden och bara elakt våld för hammaren...
 
Nu äntligen har det blivit av... Jag är numera stolt ägare till en Vaughan Steel Eagle 20 oz med rak klys. Mycket pengar för en hammare, men är man kvalitetsfreak så är man. :D

Bilden visar samma modell fast med böjd klys.
 
  • Vaughan Steel Eagle.jpg
Jag hänger väl på, har en favorithammare som tyvärr inte tillhör mig, det är en True Temper med glasfiberskaft, uppskattningsvis 16Oz. Som det verkar har True Temper lagt ner hammartillverkningen och tillverkar golfklubbor numera. Är det nån som vet vad som hände, och om någon tog över tillverkningen av hammarna?
 
Marcus J skrev:
Nu äntligen har det blivit av... Jag är numera stolt ägare till en Vaughan Steel Eagle 20 oz med rak klys. Mycket pengar för en hammare, men är man kvalitetsfreak så är man. :D

Bilden visar samma modell fast med böjd klys.
Härligt! Hoppas du blir nöjd! Visst är det bra driv i den (jag förutsätter att du har testspikat)?
 
Daniel_N skrev:
Härligt! Hoppas du blir nöjd! Visst är det bra driv i den (jag förutsätter att du har testspikat)?
Jag har gått omkring med ett fånleende på läpparna hela helgen. Sambon har frågat om jag är kär... Säger väl allt! :p
 
hej
rocket true temper är en kanon hammare, har både 20 och 16 men använder bara 20
hälsningar anders
 
Står i valet mellan vaughan steel eagle och deras glasfiberhammare, har också svårt att välja mellan 16 och 20 oz och rak eller böjd klys. Nån som har nåt förslag eftersom jag har kraftig beslutsångest.
 
Andreas1979 skrev:
Står i valet mellan vaughan steel eagle och deras glasfiberhammare, har också svårt att välja mellan 16 och 20 oz och rak eller böjd klys. Nån som har nåt förslag eftersom jag har kraftig beslutsångest.
Val av vikt beror på vad du ska spika. Stora spikar - definitivt 20 oz. Jag valde steel eagle när jag köpte härom dagen, för att jag gillar det smalare skaftet och den är vackrare än glasfibern. Jag har en del lockpanel att spika och valde därför 20 oz. I valet mellan rak eller böjd klys valde jag den raka, för att den gör att det är lättare att komma åt med klysen nära hörn och där det är trångt. Jag tror att glasfibern har ett lägre pris dock.
 
Det lutar åt steel eagle 20 oz med , mest för att jag tycker att den är snyggare trodde inte att 20 oz fanns med rak klys. Det börjar ju bli dax att bestämma sig så att man kan informera tomten:)
 
Andreas1979 skrev:
Det lutar åt steel eagle 20 oz med , mest för att jag tycker att den är snyggare trodde inte att 20 oz fanns med rak klys. Det börjar ju bli dax att bestämma sig så att man kan informera tomten:)
...med vaddå? Föll något ord bort?

Modellen med rak klys har artnr 24r99922 och hade tidigare vikten 22 oz. Nu är den på 20 oz men har behållt sitt artnr. Jag kan säga att det lönar sig att prajsranna pga enorma prisvariationer mellan återförsäljare. Ring runt, även till mindre ställen. Ett av de lägsta priserna fick jag på lokala Beijer, och den kedjan är ju inte direkt känd för att vara en lågprismarknad. Det blev dock på det viset att inköpet ägde rum på en proffsbutik med kraftig prutning. Lycka till!
 
Orden som fallit bort var rak klys, har tidigare bara sett 16 och 22 med detta och 22 kan nog bli för tungt. Har dom bytt ut 22 mot 20 så är det nog klappat och klart...:)
 
P
Vaughan Steel Eagle är en mycket fin hammare! 20 Oz kör jag på.
Som 16 Oz kör jag Estwing 16 Oz med krängningshämmare ;) eller antishock absorber. Just på 16 Oz funkar den bra - känns lite rabarber-svajig i början men skön att spika länge med. 20 Oz varianten från Estwing känns lite läskig och där är Vaughan "bäst" av de jag provat.

Har en Rocket true temper 16 Oz som är skön att hålla i men faktiskt oskön att spika med - alldeles för stum och sjunger en del.

Som liten hammare har jag ett par stycken och en liten skön är Vaughans elektrikerhammare med rak klys och träskaft. 14 Oz tror jag. Snygg är den med ;).

Stanley FatMax går fetbort (kan ju inte spika med sidan av huvudet i trånga utrymmen) och Hultafors nya hammare är ju riktigt oergonomiska.
 
P
Tråkigt om True Temper fallit bort - en gammal favorit. Dock tycker jag att Vaughan är bättre - för mig. Estwing gör bara ett par bra hammare och resten är dyra men osköna - för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.