Andreas1979 skrev:
Orden som fallit bort var rak klys, har tidigare bara sett 16 och 22 med detta och 22 kan nog bli för tungt. Har dom bytt ut 22 mot 20 så är det nog klappat och klart...:)
Correctamundo! :cool:
 
pingvinlakrits skrev:
..eller antishock absorber
Antistötabsorberare? Låter som en onödig feature..
 
pingvinlakrits skrev:
Tråkigt om True Temper fallit bort - en gammal favorit. Dock tycker jag att Vaughan är bättre - för mig. Estwing gör bara ett par bra hammare och resten är dyra men osköna - för mig.
Vaughans glasfiberskaftade sak verkar värd att prova, nån som har koll på vart i världen man hittar den till bra/bäst pris hos nån som skickar till sverige?
 
Mikael_L
ACME skrev:
Antistötabsorberare? Låter som en onödig feature..
:D jepp :D
 
P
Nja, jag vet inte om jag håller med efter ett par timmars spikning med Vaughan och Estwing. Om jag tungspikat ett tag med Vaughan och sedan växlar till Estwingen så mjukar jag upp armen och det "släpper" i underarmen och känns bra igen - spika sig frisk helt enkelt. Till och med som så att armen blivit klart bättre (!) så spikterapin fungerar.

Men det är klart att det ska heta STÖTABSORBERARE och inte ANTI-stötabsorberare.

Stötupptagaren finns ju på Vaughan också om ni inte uppmärksammat det. ;)

På Estwing sitter den längst ner i handtaget, på Vaughan sitter den uppe i infästningen. Läser ni inte bruxen till hammaren? ;)

Jag hittar inte smileys i min konfiguration så jag sliter ut mina winkisar. Wink. ;)
 
Redigerat av moderator:
pingvinlakrits skrev:
Jag hittar inte smileys i min konfiguration så jag sliter ut mina winkisar. Wink. ;)
klicka på avancerat läge
;):pd^_^b:wow::D:)
 
När jag varit runt på olika ställen så har jag senaste året tittat lite efter hammare med rak klys. Jag har dock inte kunnat hitta någon. Nu har jag inte letat sådär väldigt desperat så jag kanske har missat något ställe. Jag tänkte lite i banorna att "...hammare är ju ganska ute, bättre att kolla skruvdragarna..." men efter att ha spikat lite lockpanel i helgen så inser jag att jag haft ganska fel i detta och skall nog göra "slag i saken" :) ändå. Jag har idag en (billig) Miki 20 oz hammare som jag tycker är helt ok men jag skulle gärna vilja ha rak klys (eller ivarjefall mindre böjd).

Redan när jag läste denna tråden blev jag ganska sugen på att känna på en Vaughan Steel Eagle 20 oz med rak klys som prisas av Marcus J ovan. Någon som vet var man kan hitta denna i Malmö-Lund trakten?
 
jac skrev:
...Redan när jag läste denna tråden blev jag ganska sugen på att känna på en Vaughan Steel Eagle 20 oz med rak klys som prisas av Marcus J ovan. Någon som vet var man kan hitta denna i Malmö-Lund trakten?
Prevex i Malmö säljer Vaughan. Sök på http://shop.prevex.se så hittar du en 20 oz med rak klys. Om det är en Steel Eagle framgår inte, men det är ju enkelt att kolla med dem...
 
Ja men titta, jag kanske ändå behöver besöka en optiker...
Jag var faktiskt inne där men kunde inte se den. Längst ned i listan så finns ju två varianter "Vaughan rak klo". Antagligen filtrerade jag bort dessa eftersom bild saknas. Dessutom scannade jag efter "rak klys" och inte "rak klo", jag är tydligen lika dum som datorn, suck.

Tack för hjälpen, jag har nämligen en vägg som måste bli färdigt tills i morgon ;) ...
 
Jag rekommenderar vaughan starkt, och rak klo/klös föredrar jag alla dagar i veckan. Dock vill jag rekommendera dig att också titta på en hammare med tubular steel handle. De tycker jag är klart bäst (jag har spikat mkt med vaughan tubular steel handle, vaughan med glasfiberskaft och estwing med skaft ungefär som vaughan steel eagle - tubular steel handle är absolut min favorit).
 
Jag kör mest med Vaughan TiTech 16oz men har deras vanliga 20oz och deras formspikhammare 24oz med extra långt skaft med.

Ti-tech hammaren kan man byta ut huvudet på vilket jag uppskattar som använder den mkt. Dock rätt dyr hammare som i Sverige kostar över 2000.
 
P
har själv Vaughan Titech hammare med och den är grym, men inget som man bär med sig då den ser ut som en slägga :x tror jag gav runt 1000 lappen för den ifrån Axminster, för några år sen.

min vanliga hammare som jag använder är en Hultafors TC 16 XL, den gillar jag skarpt :)
 
Jag tackar för tipsen. Nu hann jag aldrig iväg för att känna/handla igår så det får bli vid ett senare tillfälle. De olika Vaughan modellerna verkar hursomhelst klart intressanta även om kanske 2000:- låter lite väl häftigt med tanke på behovet.
 
Jag provade en steel eagle 20. Jag tyckte att handtaget var alldeles för smalt för min hand. När jag var tvungen att greppa så smalt kändes den väldigt framtung. Det blev en estpling istället. Jag tycker den ligger väldigt bra i handen. Däremot vet jag inte om den finns med rak klys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.