Ok! : ) ja kanske lutar åt en TO då , den finns ju för överkomligt pris . runt 550kr. Ti-tech hade varit grymt men är lite för mycket för min prisklass hehe .
 
Tubular steel handle har en bra driv o känns helt enkelt väldigt skön att spika med. Till saken hör förvisso att jag spikar väldig lite nu för tiden. Är den med så är det oftare för att knacka rätt reglar etc än att slå i spik med...
 
Daniel_N skrev:
Tubular steel handle har en bra driv o känns helt enkelt väldigt skön att spika med. Till saken hör förvisso att jag spikar väldig lite nu för tiden. Är den med så är det oftare för att knacka rätt reglar etc än att slå i spik med...
Ok ! Ja jag har faktist inte testat dom, får ta och göra det. Har endast använt steel eaglen och den var jag riktigt nöjd med.

Matti_75 skrev:
Ti-tech 16oz är min favorit annars håller jag med Daniel_N att to är att föredra.
Vart köpte du din ti-tech? Man vart ju lite sugen på en sån endå hehe
 
Jag köpte den på Ahlsell. Har du funderat på rak eller böjda klor? Personligen tycker jag bättre om raka klor då det är lättare att komma åt i hörn med dom
 
vad fick du ge för den ? Jag har tänkt raka klor med slätt huvud. håller med angående klorna. Plus att dom ser väldigt mycket trevligare ut med raka klor med hehe
 
Beställde min på nätet, kommer inte ihåg vad den kostade. Kan rekommendera ti-techen men tycker det är en för dyr hammare när man sällan använder hammaren idag. Vaughan har en hel del andra modeller till vettigare peng
 
Vilken köpte du på nätet Janne bo, Ti-techen?

Håller med om att dom har en hel del för vettigare priser. Men skulle kunna tänka mig ti-techen endå ,roligt med en lite ovanligare hammare.
 
Båda mina favorithammare är vanliga träskafthammare, 16oz. Köpte båda på loppis för 2 och 3 euro. Den för 3 euro var faktiskt ny. Det är något med träskaftet och balansen som jag gillar.

Jag saknar en riktig "framing hammer" ännu, något jag kanske behöver om jag drar igång med ett förrådsbygge, fanns några intressanta på den lokala järnaffären men typ 400-500kr känns lite extremt.
 
T
Oj, vilken härlig "nördtråd" :)

Klart att hammaren är viktig om man jobbar med den hela dagarna, det är ju ett verktyg som ska hålla länge och vara skönt att jobba med och fungera för just det man jobbar med.

När jag sommarjobbade som snickare första gången, måste ha varit i 13-14-årsåldern så fick jag en Miki 16oz-hammare med räfflad slagyta och magnethållare för att "starta" en spik om man stod avigt till.
Funkade perfekt till en mindre kille men senare så hade jag en TrueTemper(oklart vilken variant) 20oz som var bättre till 4- och 5-tumsspik men den saknade "spikstartaren" upptill, vilket var ett minus så ofta åkte Mikin fram när man stod eller hängde på "skyns" för att fästa spiken.

Dessvärre så torkade gummit ut på TT'n så den blev lite hal att greppa och till slut så var det någon på ett bygge som ansåg sig behöva den bättre än jag så den försvann.

Efter det så körde jag Estwing 16oz med läderskaft (funkar bra när man tar bort lacken... och oljar det) för "finlir" och en Estwing 20oz med blåa gummiskaftet för övrigt. Var en hyfsad kombo.

Jobbar inte som hantverkare sedan många år men behövde en ny hammare för ett par år sedan och då blev det en Hultafors TS 20XL som jag har till det mesta plus att jag har en Stanley 16oz "billighetsvariant" på verktygstavlan för att ha något till hands.

Gillar Hultan då det handtaget passar min hand och att klon är rejält böjd, hyfsat smal med skarpa grepp så man kommer åt att få tag på små och stora spikar och kan dra ut dem. Behöver jag komma in i hörnen för att dra spik så blir det koben(stort eller litet) eller till och med en spikutdragare.

Är inte helt övertygad att rak klo är "min grej" - tycker att det blir så stora märken i brädan av huvudet när man ska dra ut spik med den.

Som sagt, härlig "nördtråd", och även om man inte tänker på det oftast så har iaf jag bestämd uppfattning om hur jag vill att en hammare ska vara :D
 
Om de håller samma kvalitet som det mesta andra som det står Fiskars på så är den ingenting att ha.
Det är 25-30 år sedan Fiskars var ett kvalitetsmärke.
 
Tack då är valet enkelt
 
P
Jag impulsköpte en Fiskars hammare på Bauhaus sist och den funkar bra det lilla jag använt den, köpte även Stilettos tibone titanium hammare vilket spelar i en helt annan liga och den tror jag nog jag ska ställa i vitrinskåpet :geek:..


men iaf så är Den Fiskars hammaren bra!
 
Vilken hammare rekomenderar ni idag då? Har de senaste åren använt en Hultafors ts16 som jag egentligen tycker fungerar bra, men efter att ha läst tråden kanske det är dags för en uppgradering :rolleyes:
 
E
Hultafors tr20 är en riktigt trevlig hammare. Rak klo vilket gör den mer användbar vid enklare rivning. Den har en bra längd vilket gör att man får bra kraft i slagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.