J john.h skrev:
Källa: Google
Skatten höjs med 3 procent den 1 januari 2023 och ytterligare en höjning den 1 januari 2024 om 1 procent med hänsyn till KPI (konsumentprisindex).
kommer den verkligen upp i samma nivå som övriga väst europa då?
 
Efter 25-30 timmars handklyvande har det här

Vinterlandskap med vedhög, snö, röd stuga, flaggstång, skog och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förvandlats till det här

Stor vedhög, klyvt trä, röd stuga, grå himmel, bar mark, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här klyvyxan jag använder är helt suverän, räcker oftast med en smäll även i mycket grova bitar, om det inte är en massa kvist i dem. Och är det fruset går det riktigt lätt.
Behövde använda kil till max 20 kubbar, rotbitar och väldigt kvistiga kubbar.

Arbetshandskar, yxa på trästubbe, vedtrave i bakgrunden, spån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


26 m2 eurpallar med ved för torkning, gissningsvis ca 30 m3.
Hälsoeffekterna är dramatiskt positiva, styrke- och konditionsträning av att lyfta gristunga kubbar och dela dem, mental glädje av att se högen med det klyvda växa i takt med att det oklyvda krymper bort.
Blev en väldans massa näver också av en björk som väldigt lätt släppte hela sjoket av näver vid klyvning, perfekt tändmaterial!
 
  • Gilla
GK100 och 8 till
  • Laddar…
Ser att du har Granberg arbetshandskar. Jag har provat dessa och tycker de är rättså sköna och hållbara. Finns det några bättre handskar?
 
R roke skrev:
Ser att du har Granberg arbetshandskar. Jag har provat dessa och tycker de är rättså sköna och hållbara. Finns det några bättre handskar?
Dessa handskar som ligger på huggkubben är bra, men själv föredrar jag Guide 761, varma på vintern trots att de är tunna och väldigt sköna på sommaren, dessutom billiga, väldigt bekväma och hyfsat slitstarka.

En använd arbetshandske på ett träbord, finger toppar slitna, svart och röd färgkombination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
I
urk, varje gång vi kommer hem till villaområdet så luktar det rejält eldat, misstänker att man inte tänker på det så länge som man befinner sig här. Men vi är iallafall påväg mot varmare tider nu så då lär det avta. Kan ju hoppas att elen blivit lite billigare till nästa vinter så vi slipper så många hobby eldare. Man ska dock inte hoppas på för mycket så det blir till att installera kolfilter i tilluftsventilerna i sommar.
 
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Efter 25-30 timmars handklyvande har det här

[bild]

Förvandlats till det här

[bild]

Den här klyvyxan jag använder är helt suverän, räcker oftast med en smäll även i mycket grova bitar, om det inte är en massa kvist i dem. Och är det fruset går det riktigt lätt.
Behövde använda kil till max 20 kubbar, rotbitar och väldigt kvistiga kubbar.

[bild]

26 m2 eurpallar med ved för torkning, gissningsvis ca 30 m3.
Hälsoeffekterna är dramatiskt positiva, styrke- och konditionsträning av att lyfta gristunga kubbar och dela dem, mental glädje av att se högen med det klyvda växa i takt med att det oklyvda krymper bort.
Blev en väldans massa näver också av en björk som väldigt lätt släppte hela sjoket av näver vid klyvning, perfekt tändmaterial!
Vad säger dina grannar i lä?
 
Längesen jag kände röklukt i villaområden.
Från vår skorsten ser man sällan röken fast vi eldar.
Tjugo år sen var det en gubbe en bit bort som blev dömd för miljöbrott. Han hade bilverkstad och experimenterat fram ett sätt att doppa pellets i spillolja som gav massor med värme i hans tegelvilla. Fiffigt tyckte han.
Grannarna tyckte annorlunda.
Förr kanske folk eldade vad som helst men inte numera.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad säger dina grannar i lä?
Om att jag hugger ved?:cool:
Ingenting, kanske lite avundsjuka då min vedhög är mycket större än deras, och att mitt tempo är det ingen av mina grannar som kommer upp till.:p
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Våra älskade miljötalibaner. De har inte mycket koll på någonting. Uppfinner sätt att binda upp koldioxid. Något naturen alltid gjort, helt gratis dessutom. Dessutom bildas syre...

Men vi tar och hugger ner några av dessa konstiga saker som stör i naturen. så att man kan byta ut sitt några år gamla kök till ett miljövänligt.

De flesta miljötalibaner är runt 20 bor i innerstan där pappa betalar lägenheten. Man byter sin Iphone varje gång det kommer en ny modell. Duschar 1-2 ggr om dagen. För de blir så svettiga på kontorsjobb, där de tyngsta jobbet är gå till skrivaren var en av de största motståndarna till att skippa lokala skrivare. Under sin tid på arbetet surfar de på Facebook 3timmar. surfande för att hitta information andra miljömuppar 1h.
Arbete 4h Varav 3t går till att klaga hos sina kollegor över att man inte hinner med. 1h rast....

Där har vi Sveriges framtid!
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 5 till
  • Laddar…
Återvänder till rådrubriken:

Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt

(Nån var inne på enhetliga tjänster och billigare lån, Sverigepriser Magda e t c, e t c.. vet inte knytningen till denna tråd.)



- Rätt sätt består ju av så många delar... Likaså Hälsoeffekter.

Sågar på våren, klyver torkar i vårsolen och tar in ved under tak vid midsommarstid.
Klar att eldas kommande säsong.

Bara gott och bra att komma ut i vårsolen och jobba lite när lusten faller på. Behöver inte ens logga in.

Tänker allt mer på att jag sparar på elen, både för mig och samhället.
Ja, förmodligen även för Dig, som läser detta.

Jag t o m gör det möjligt för andra att köpa dyr el att värma huset med i en eller annan form, och alla verkar nöjda med detta.
Jag använder ingen el alls för uppvärmning, förutom en liten skvätt åt FTX. Men faktum är, vilket några nördar inte tror på, så ventillerar jag inte luften i huset rakt ut, utan tar tillvara en del av värmen som följer med ut, samtidigt som jag ventillerar och har ett bra undertryck i huset.

- Gott o varmt i kåken, sen jag eldade en brasa i morse. Nu är det fortfarande gott o varmt på sena kvällen.

Till morgonen gör jag en liten eld, för att få en glödbädd och uppvärmning av eldstaden (täljsten).
Under tiden pissar jag hunden, hämtar dagstidningen, kokar kaffe, fixar en gröt och oftast en omelett.
Så in med ett fång större björkklampar.
Dukar maten och känner hur direktvärmen strålar genom glasrutan redan när jag börjar frukosten.
Detta är hälsa och livskvalitet!
Tar mig en kaffe o njuter.

Efter någon timme låter jag elden falna och stänger spjället.


Ser ut att bli runt nollan ute i dag också...
Kanske gör en myseld till kvällen, inte så mycket för värmens skull.
Behöver inte ens starta upp dumburken eller dator.

Hur var de nu? Elda på rätt sätt och Hälsoeffekter....
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tack mod, för att du flyttade mitt inlägg till rätta platsen. Varför inlägget for iväg, vet jag inte.

Tände nyss typ 8.30 i ugnen. 19 grader inne, 5 grader ute.
Strax gick både jag o hunden ut för att pissa, på väg till postlådan.
Nu råkade vi få vinden i ryggen. Med nöd förnimde jag lukt av rök. Dock inget synligt från skorstenen, bara lite dallrande luft.
Brinnande ved i en öppen spiskassett, flammor synliga genom glasdörren, på en stenbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag har eldat hela mitt liv sen barnsben.

Att det luktar illa och bolmar både vitt, grått och svart, är vad jag lärt mig fel handhavande vid uppstart och eldning. Är övertygad att om röken slår ned, beror på att rökgaserna är för kalla. Väl nedkylda av en kall skorsten.
Många fiseldar redan vid uppstart... Värre kan det inte bli.

Nu säger jag inte att det ska vara fullt drag, för då spricker väl min ugn. Men draget ska vara friskt.
Tänder med några sidor papper från dagstidning och en omgång med späntad ved samt några mindre klabbar ovanpå.

Efter typ fem minuter fyller jag upp eldstaden med grövre ved.
Inget våldsamt eldande...

En sån ugn jag har, strålar värme genom glaset i luckan... Men det är högst sekundärt. Den verkliga värmen kommer när hela ugnen av sten blir varm.
Typ om en timme börjar det märkas.
Aldrig hetare än det går att snabbt lägga handen emot.
Ugnens värmeavgivande yta är ca 3 m2. Den väger dessutom nästan 2 ton.
Mycket energi som långtidslagras i pjäsen.
Tar o andra sidan tid att värma upp ordentligt.


- Detta är Hälsobefrämjande. Att sköta om en eld.

Eller som min far skogsarbetaren sa:
"Om du gör upp en eld, så är du aldrig ensam."

Första verkliga minnet, är när jag som 6-åring låg i riset/mossan invid ett skogstjärn i mörkret intill en eld och värmde mig, medans far drog öring efter öring...
Vi sov över där intill kolbädden.
Halstrade fisk till frukosten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Tomture61
H Hybro skrev:
Jag har eldat hela mitt liv sen barnsben.

Att det luktar illa och bolmar både vitt, grått och svart, är vad jag lärt mig fel handhavande vid uppstart och eldning. Är övertygad att om röken slår ned, beror på att rökgaserna är för kalla. Väl nedkylda av en kall skorsten.
Många fiseldar redan vid uppstart... Värre kan det inte bli.

Nu säger jag inte att det ska vara fullt drag, för då spricker väl min ugn. Men draget ska vara friskt.
Tänder med några sidor papper från dagstidning och en omgång med späntad ved samt några mindre klabbar ovanpå.

Efter typ fem minuter fyller jag upp eldstaden med grövre ved.
Inget våldsamt eldande...

En sån ugn jag har, strålar värme genom glaset i luckan... Men det är högst sekundärt. Den verkliga värmen kommer när hela ugnen av sten blir varm.
Typ om en timme börjar det märkas.
Aldrig hetare än det går att snabbt lägga handen emot.
Ugnens värmeavgivande yta är ca 3 m2. Den väger dessutom nästan 2 ton.
Mycket energi som långtidslagras i pjäsen.
Tar o andra sidan tid att värma upp ordentligt.


- Detta är Hälsobefrämjande. Att sköta om en eld.

Eller som min far skogsarbetaren sa:
"Om du gör upp en eld, så är du aldrig ensam."

Första verkliga minnet, är när jag som 6-åring låg i riset/mossan invid ett skogstjärn i mörkret intill en eld och värmde mig, medans far drog öring efter öring...
Vi sov över där intill kolbädden.
Halstrade fisk till frukosten.
Följer de senaste rönen vid eldande i min kamin .
2 st vedklabbar (liggande)
4 st långa + 2 st korta som läggs i kors uppepå vedklabbarna .
Björknäver (vid tillgång) eller en tändkub som placeras mellan tändveden .
Klart , tutta på :)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Följer de senaste rönen vid eldande i min kamin .
2 st vedklabbar (liggande)
4 st långa + 2 st korta som läggs i kors uppepå vedklabbarna .
Björknäver (vid tillgång) eller en tändkub som placeras mellan tändveden .
Klart , tutta på :)
Haha, låter nästan som det finns en myndighetsstandard på hur man ska elda ;)
Själv bär jag in ved efter hand utan någon större tanke på storlekar (tar de närmaste) När det eldas tar jag klenare bitar i början, men sen lägger jag bara in 1-3 bitar som passar. Glömmer man bort elden och det bara är lite småglöd kvar får man börja om med lite klenare.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Utmärkt:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.