I
G Ganescha skrev:
Är det bekräftat att man dött pga. Vedröken?
Även om inte, behövs det? Det lär räcka med att mäta utsläppen från labbtester för att få en fingervisning om riskerna.

MSB : Av miljö- och hälsosynpunkt är det normalt förbjudet att elda i tätbebyggda områden. I vissa kommuner kan det vara tillåtet att elda grenar och löv från din trädgård utomhus under särskilda tidsperioder även i tätbebyggda områden. Kontakta kommunen för att ta reda på vilka regler som gäller i din kommun.

Vi har en som eldar grenar i tunna kanske varannan vecka i villaområdet. Även om det luktar trä så stinker det ganska mycket och tidvis kan vi inte vara ute under de timmarna.
 
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
M
I Ironside skrev:
MSB : Av miljö- och hälsosynpunkt är det normalt förbjudet att elda i tätbebyggda områden. I
Det där känns som ren och skär BS om du frågar mig och gäller något helt annat än vad vi diskuterar i tråden! Jag har vedpanna som huvusaklig uppvärmningskälla och har 4 grannar inom 15m från min fastighet. På vilket sätt skulle detta vara förbjudet menar du?
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
M
D djungelkatt skrev:
Lite ödmjukhet från er eldare att ni kanske inte uppfattar era ”egna” lukter på samma sätt som andra vore klädsamt.
Om nån säger jag luktar svett så tar jag en dusch - inte en diskussion:
[länk]
Har du läst denna?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Troll
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
I
M Markarbetaren skrev:
Det där känns som ren och skär BS om du frågar mig och gäller något helt annat än vad vi diskuterar i tråden! Jag har vedpanna som huvusaklig uppvärmningskälla och har 4 grannar inom 15m från min fastighet. På vilket sätt skulle detta vara förbjudet menar du?
Det där gäller alltså eldning på sin tomt ex i tunna eller liknande. Att värma sitt hus med vedeldning är inte förbjudet men man brukar säga att görs det i tätbebyggt område ska det göras på ett vis så det inte stör omgivning\grannar.

Jag är själv ganska känslig och får ganska snart problem med luften när grannar nära inpå eldar och gasen\röken tryck nedåt. Vi testade elda med fin torr ved i vår öppna spis för 1 år sen, även om det inte rök in så fick 3/6 problem med luften. Så även om det inte skulle vara direkt farligt så kan man fortfarande påverkas av det. Som tur är så går det mesta av gasen\röken rakt upp när folk eldar för att värma sina hus.
 
I Ironside skrev:
Även om inte, behövs det? Det lär räcka med att mäta utsläppen från labbtester för att få en fingervisning om riskerna.

MSB : Av miljö- och hälsosynpunkt är det normalt förbjudet att elda i tätbebyggda områden. I vissa kommuner kan det vara tillåtet att elda grenar och löv från din trädgård utomhus under särskilda tidsperioder även i tätbebyggda områden. Kontakta kommunen för att ta reda på vilka regler som gäller i din kommun.

Vi har en som eldar grenar i tunna kanske varannan vecka i villaområdet. Även om det luktar trä så stinker det ganska mycket och tidvis kan vi inte vara ute under de timmarna.
Ja,
I Ironside skrev:
Även om inte, behövs det? Det lär räcka med att mäta utsläppen från labbtester för att få en fingervisning om riskerna.

MSB : Av miljö- och hälsosynpunkt är det normalt förbjudet att elda i tätbebyggda områden. I vissa kommuner kan det vara tillåtet att elda grenar och löv från din trädgård utomhus under särskilda tidsperioder även i tätbebyggda områden. Kontakta kommunen för att ta reda på vilka regler som gäller i din kommun.

Vi har en som eldar grenar i tunna kanske varannan vecka i villaområdet. Även om det luktar trä så stinker det ganska mycket och tidvis kan vi inte vara ute under de timmarna.
nja, jag har hört det förut men vill ha konkreta bevis på att det verkligen stämmer att folk dör för att jag eldar i min kamin för värme på vintern. Att folk eldar pinnar och löv i en tunna i tätbebyggda områden är galet kanske, skulle själv inte göra det och har inte upplevt det själv.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
ska nämna det också att jag hade helst sluppit elda i kamin för uppvärmning på vintern, jäkla jobb, hitta ved till bra pris, transportera ved, stapla ved och sen elda i tid och otid. Det är dock på gång, detta får bli sista vintern där vi eldar för att ej frysa.
 
M
I Ironside skrev:
Det där gäller alltså eldning på sin tomt ex i tunna eller liknande. Att värma sitt hus med vedeldning är inte förbjudet men man brukar säga att görs det i tätbebyggt område ska det göras på ett vis så det inte stör omgivning\grannar.
Jo men ditt inlägg om att MSB anser att det är förbjudet att elda på sin egna tomt stämmer väl ganska dåligt in på ämnet vi diskuterar, "Hälsoeffekter av vedeldning-elda på rätt sätt". En psykiskt frisk människa eldar inte ved i en tunna på sin tomt.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr så har vi både grannar och politiker i vår kommun som uppenbarligen inte är psykiskt friska. Här är det tillåtet att elda under två helger med mellanliggande vardagar under både vår och höst. Idioter eldar i tunnor eller direkt på marken. Ett jävla otyg som gör det omöjligt att vistas utomhus under dessa dagar. Totalt fyra helger under ett år är det således omöjligt att promenera i närområdet vilket leder till att vi tar bilen 15 km till närmsta friluftsområde.

Jag har klagat till miljökontoret utan resultat. Dom gömmer sig bakom regler som säger att man inte får elda så att någon störs. Efterlevnaden kontrolleras aldrig. Deras förslag var att jag ska ange de som eldar, något som är omöjligt i praktiken.
 
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
Vintertid eldas det typ 2 ggr/dag i täljstenskaminen.
Så gött att känna värmen stråla från elden som spelar innanför stora glasluckan. Och det luktar gott från bakugnen, när vi gräddar bröd och fixar mat. Ibland tjälknöl på älg.

Smyger ibland ut i den vedeldade bastun...

Och inte heller att förakta den vedeldade badtunnan.

Jobbet med att ordna årsved på våren är riktigt trevligt.

Detta är hälsa o trivsel.

- Så oändligt mycket bättre än att ha direktel, eller använda el överhuvudtaget för att få till värmen.

Men det är klart.... Alla kan helt enkelt inte tända en brasa. Andra ids inte.
 
  • Gilla
  • Älska
JockeHX och 7 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det där gäller alltså eldning på sin tomt ex i tunna eller liknande. Att värma sitt hus med vedeldning är inte förbjudet men man brukar säga att görs det i tätbebyggt område ska det göras på ett vis så det inte stör omgivning\grannar.
Men tråden handlar väl om hälsoeffekter av vedeldning, att blanda in eldning i tunnor på tomten är helt orelevant.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Men tråden handlar väl om hälsoeffekter av vedeldning, att blanda in eldning i tunnor på tomten är helt orelevant.
Sant, fick prenumerering på denna tråden och svarade lite ut ur kontex uppenbarligen och sen går det inte att radera.
 
Redigerat:
D djungelkatt skrev:
De har väl gjort ganska mycket?
Det är numera förbjudet att röka på hållplatser och lekplatser mm.

Med tanke på att det dör ungefär fem ggr fler av vedrök än av passiv rökning kan man ju snarare tycka det är märkligt att inte mer görs mot eldröken i våra bostadsområden.
Inte så fräscht när barnen luktar eld i håret efter att ha vart ute på tomten och lekt.
Då måste dina grannar elda dåligt om det luktar rök bara man är ute ett tag. Har då aldrig varit med om det.
 
D djungelkatt skrev:
Lite ödmjukhet från er eldare att ni kanske inte uppfattar era ”egna” lukter på samma sätt som andra vore klädsamt.
Om nån säger jag luktar svett så tar jag en dusch - inte en diskussion:
[länk]
Om någon säger att du luktar parfym duschar du då också? Jag tycket parfymlukt är ofta värre än svett. Och luktar någon vedrök du njuter jag 👃😃
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
MaxHugo
M Markarbetaren skrev:
Det där känns som ren och skär BS om du frågar mig och gäller något helt annat än vad vi diskuterar i tråden! Jag har vedpanna som huvusaklig uppvärmningskälla och har 4 grannar inom 15m från min fastighet. På vilket sätt skulle detta vara förbjudet menar du?
Tyvärr stämmer de, men allt handlar om vilken kommun du bor i.
Tar vi tex Landskrona kommun så kallar man den för "trivseleldning".Miljööverdomstolen definierar det som:
Sekundär värmekälla inom tätbebyggelse som kan nyttjas högst två gånger per vecka och fyra timmar (åtta timmar för kakelugn) vid varje tillfälle.

Tar vi sen tex Laholms kommun, så tipsar dom bara hur du ska elda rätt i din kamin.

Detta kan jämföras med att i större städer, får man endast ha tomgångskörning i 1 minut. Det är väl ingen som har dött av att en bil står på tomgång.... Men har du sätt Beijing.. 😄
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.