M
MaxHugo MaxHugo skrev:
Som har gått till domstol ja.

Denna diskussionen börja med att du inte visste där fanns en lag.

Jag känner vi är klara med detta, så går vi varsitt håll 👍
Ja för det finns ingen lag! Rättspraxis och lag är 2 olika saker.

Men vi kan lägga ner detta nu. Personligen kommer jag elda precis hur mycket jag vill i min kamin i vinter.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi grävde ner oss i det brinnande ämnet vedeldning för att se vad den senaste forskningen säger om vedeldning och dess hälsopåverkan. Vi tittar också på hur du kan minska risken för att dra på dig kroniska sjukdomar, eller stöta dig med grannarna på grund av vedeldningen.


Du kan läsa artikeln här: Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Problemet är att all forskning om s.k. miljö är fejk
 
  • Arg
  • Gilla
Anvandarnamn_ och 1 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Problemet är att all forskning om s.k. miljö är fejk
Åh fan. Där ser man, tack för upplysningen herr Folielaxhatt!
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men vi kan lägga ner detta nu. Personligen kommer jag elda precis hur mycket jag vill i min kamin i vinter.
Enda värmekällan jag har, förutom direktel som inte varit använd på 21 år, förutom 5 dagar varje år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Åh fan. Där ser man, tack för upplysningen herr Folielaxhatt!
De troende köper allt. Precis allt.
Och ger upp allt för att följa profeterna
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
M Matslax skrev:
De troende köper allt. Precis allt.
Och ger upp allt för att följa profeterna
Jaha, så du vet att alla köper precis allt? Livet är inte svart eller vitt....
 
Jag gör ett försök att summera helgen:
Vi är alla överens om att
G Ganescha skrev:
Ja,

nja, jag har hört det förut men vill ha konkreta bevis på att det verkligen stämmer att folk dör för att jag eldar i min kamin för värme på vintern. Att folk eldar pinnar och löv i en tunna i tätbebyggda områden är galet kanske, skulle själv inte göra det och har inte upplevt det själv.
Vad skulle få dig att bli övertygad?
En del av det vi har idag:

Hälsostatistisk forskning att det dör ungefär 700-1000 svenskar om året av vedrök.

Fungerar inte skorstenen som den ska och leder ut röken risker man att dö akut. Bland annat av kolmonoxidförgiftning.

Man vet att eldar man biologiskt fast material så får man tusentals olika ämnen varav många är ofullständigt förbrända och därmed reaktiva och skadliga för kroppen. Tobaksrök och vedrök innehåller ungefär samma ämnen frånsett nikotin.

Man vet att en del av dessa ämnen fastnar i lungorna (ca 30% av röken som andas in). Obducerade rökare och eldare har sotiga lungor.

Man vet att en del av dessa ämnen sprids via blodet till övriga organ. Man vet att en del tar sig igenom moderkaka och blod-hjärnbarriär. (Liksom nikotin som är en stor organisk molekyl, bevisligen kommer in i hjärnan)

Man vet även att en del av dessa ämnen är så små att de tas upp via huden.

Man vet att vedrök innehåller tex bensapyren som är en mkt kraftig cancerogen.

Man vet att astmabesvär och hjärt o kärlproblem ökar dagar med höjda luftföroreningar.

Eldar man 1kg ved rätt i en ny ekokamin så släpper man ut ca 5gram partiklar. Det kan låta lite men de är som sagt rejält giftiga och förorenar en miljon kubikmeter ren luft till WHOs gränsvärde för partiklar.

Tom i denna tråd så är vi väl eniga att elda fel är dåligt för kvarteret . Enligt NV så kan man endast minska utsläppen med 50-80% genom att elda rätt. Eldar man då rätt dagligen så släpper man ut mer än en som eldar fel en ggn i veckan. Som granne är det värre att ha 5 grannar som eldar rätt än en som eldar fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Pelleplutt78 och 3 till
  • Laddar…
Vidare:
Jämför man med bilutsläpp (1 min tomgång är väl standard) så släpper en ny ekokamin ut motsvarande som 18 körande dieselbilar.
Eldar ett hushåll 3h i veckan så är det mer än en bil i heltidstjänst.

Värmer man hela sitt hus med kamin så släpper man ut lika mycket föroreningar av ett dygns uppvärmning som ett års motsvarande uppvärmning med fjärrvärme enligt NVs utsläppstabeller.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
I
Vi hade pelletspanna de första 5 åren vi flyttade till hus, ett jäkla jobb och det där fina, fina dammet var verkligen överallt. Vad vi kunnat läsa oss till i efterhand så är dessa partiklar så pass fina att de faktiskt kan ta sig in i blodet. Nu använde förvisso jag alltid sundströms mask när jag höll på med det men det spred sig damm från kläder och liknande. Visst städade jag, hade en dammsugare kopplad till en virvelvind som gjorde ett bra jobb men man kunde aldrig få upp allt.

Från att inte ha haft några problem alls så är vi nu ganska känsliga mot eldning. För min del har det lättat efter att vi gick över till annan värmekälla men det finns utan tvekan kvar.

Att gå över till luft\vatten var en befrielse på så många nivåer, vi skulle ha gjort detta långt tidigare! Tyvärr kan vi inte bestämma över grannarna men som tur är så är det sällan som röken trycka ner mot husen. Detta året har vi satt in extra filter i vår ventilation så man kan hoppas att det stoppar iallafall en del.
 
Rök och sot är ett stort hälsoproblem i stora delar av världen. Den största hälsoförbättringen i Afrika skulle bara om man gick över från ved och kol till gas.
Kvinnor och barn drabbas mest.
Men i Sverige skulle minskat vedeldande knappast ge mätbart utslag på folkhälsan.
Vi har redan blivit av med nästan alla utsläpp.
Det vet alla som levt mer än femtio år.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…

J Jehu skrev:
Kvinnor och barn drabbas mest.
Men i Sverige skulle minskat vedeldande knappast ge mätbart utslag på folkhälsan.
Vi har redan blivit av med nästan alla utsläpp.
Det vet alla som levt mer än femtio år.
Jo det skulle rädda hundratals liv varje år. Dom där argumenten har använts hela tiden under dessa 50 åren. Varför stanna utvecklingen just nu?
 
D djungelkatt skrev:
Jo det skulle rädda hundratals liv varje år.
Nä det tror jag inte, vill du @djungelkatt rädda hundratals liv varje år är det inte den svenska vedeldningen du bör koncentrera dig på.
 
  • Gilla
  • Älska
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Förr i tiden när Europa hade bolmande skorstenar och storstäder och hela regioner var svarta och bruna av sot var det sant.
I Den Stora Smogen i London 1952 dog 10-12000 människor på en vecka https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London
Med en rimlig ansträngning kunde man rena luft, vatten och land så att medellivslängden ökade kraftigt och folkhälsan mycket förbättrad. Det hände under vår livstid - vi har sett det hända och det var fantastiskt.
När man idag pratar om dödliga luftföroreringar så pratar man om åtgärder som är mycket kostsamma och begränsande för medborgarna och knappt har mätbar effekt på medellivslängd och folkhälsa.
Inte kan man 'rädda' hundratals liv i Sverige genom att förbjuda vedeldning. Men kanske kan man få några fattigpensionärer att frysa ihjäl?
 
  • Gilla
Filbert och 5 till
  • Laddar…
I
Absolut, nöden har ingen gränser, går man verkligen på knäna och fryser ihjäl om man inte eldar med ved så är det ett självklart val! Men de allra flesta som eldar med ved behöver egentligen inte. Vi har folk i kvarterat med både jord\berg och luft\vatten pumpar men man eldar ändå för att spara några 1000 lappar.

Dödsfall är inte heller allt, det finns omfattande forskning som pekar på samband mellan vedeldning och luftvägsproblem(ex astma, kronisk bronkit m,m). Man kan argumentera att det inte gäller Sverige men faktum är att vedeldning är väldigt populärt i Sverige inte minst i mindre orter och i landsbygd. Man säger att Sverige har ett mindre men fortfarande betydande problem när det kommer till luftkvalite och folkhälsa i tätbebyggelse.
 
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä det tror jag inte, vill du @djungelkatt rädda hundratals liv varje år är det inte den svenska vedeldningen du bör koncentrera dig på.
Du tror inte det?
Vad ska jag koncentrera mig på ist?

Vedrök 700-1000

Eller:

Passiv rökning 200
Radon 200
Trafikolyckor 200
Varg 0
Vaccin 1?
Skjutningar < 100
Summa typ 700
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.