D djungelkatt skrev:
Du tror inte det?
Vad ska jag koncentrera mig på ist?

Vedrök 700-1000

Eller:

Passiv rökning 200
Radon 200
Trafikolyckor 200
Varg 0
Vaccin 1?
Skjutningar < 100
Summa typ 700
Koncentrera dig på ett land där man generellt inte eldar torrved i effektiva kaminer med luftoverskott om du vill minska sjukdomar och för tidig död pga vedeldning.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Koncentrera dig på ett land där man generellt inte eldar torrved i effektiva kaminer med luftoverskott om du vill minska sjukdomar och för
Du menar att vi ligger i topp precis som vi alltid gjort. Precis som med vården, skolan, brottsbekämpning etc.

M
D djungelkatt skrev:
Jämför man med bilutsläpp (1 min tomgång är väl standard) så släpper en ny ekokamin ut motsvarande som 18 körande dieselbilar.
Eldar ett hushåll 3h i veckan så är det mer än en bil i heltidstjänst.
Eller Rysslands skogsbränder som motsvarar 36,000,000 bilars utsläpp under ett år.
https://www.extrakt.se/rysslands-skogsbrander-enklimatkatastrof/

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
D djungelkatt skrev:
Könssjukdomar! 1118 pers dog av detta 2013! Psykiska sjukdomar, 5939st.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Du menar att vi ligger i topp precis som vi alltid gjort. Precis som med vården, skolan, brottsbekämpning etc.
Har jag skrivit det?

Att installera fler moderna effektiva eldstäder och elda dem klokt med lokalt biobränsle är bra både för oss och för omvärden, det minskar behovet av brunkolsel som sannolikt innebär många fler europerers för tidiga död..

Om du vill diskutera vården,skolan och brottsbekämpningen tycker jag att du @djungelkatt ska göra det nån annanstans än i denna tråd då de ämnena är grovt OT under denna tråds rubrik.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Inte kan man 'rädda' hundratals liv i Sverige genom att förbjuda vedeldning. Men kanske kan man få några fattigpensionärer att frysa ihjäl?
Jag vet inte om vedeldning har räddat någon byggahusares liv det gångna året, men jag är rätt övertygad om att vedeldning räddat flera forummedlemmars ekonomi under samma period.

• Gilla
Jehu och 7 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Du tror inte det?

Vedrök 700-1000

Eller:

Passiv rökning 200
Radon 200
Trafikolyckor 200
Varg 0
Vaccin 1?
Skjutningar < 100
Summa typ 700
Källa på det för du hittar väl inte på? 😎
Tror du på de siffrorna själv?
Radon sägs f ö ta livet av 500 om året, inte 200.
Det skulle bli 25000 sen blåbetong och tilläggsisolering kom. Har letat namn på någon som uppenbarligen dött av radon (bara ett namn skulle räcka) men det fanns inte.
Eldar någon så illa att röken syns och luktar får man väl säga till.
Vi eldar runt 4 m3 om året. Ingen dog.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Vi eldar runt 4 m3 om året. Ingen dog.
Att vi kommer att dö är väl det enda som är helt säkert? Att vi skulle dö av vedeldning eller vedhuggning är osannolikt men visst kan det hända att vi dör i förtid av 'vedeldningens utsläpp' jag killgissar att det isåfall handlar om ca 7min kortare liv.

De positiva effekterna av ett varmt trivsamt hem, minskat behov av importerad energi, kropsrörelse under huggning,klyvning och inbärning av veden skulle jag tro ha betydligt större positiva effekter än den eventuellt kortare livslängden hos vedeldaren.

• Gilla
  • Älska
Violina och 5 till
  • Laddar…
Jag funderar på vad som blir nästa mer eller mindre oskyldiga aktivitet som dessa förbudsivrare skall ge sig på där partiklar sprids i luften.
Skogsbränder räknas ju uppenbarligen inte som hälsovådliga, den stora branden i Västmanland 2014 som rökte in stora delar av mellanSverige under flera dagar eller på vissa ställen flera veckor.
Enbart den branden borde till dags dato ha dödat tusentals personer med det påhittade sätt att räkna som görs av en del i den här tråden.
Här i Siljanstrakten låg röken så pass tät under några dagar att det var som en dimma, askpartiklar som föll ner och alltsammans fullständigt omöjligt att undkomma, motsvarar att jag skulle stå och andas över skorstenen kontinuerligt. Och här var det lindrigt gentemot mer närliggande orter och bygder.

Man kanske också skall ge sig på alla bönder som gör sina sysslor när det är torrt och dammolnen ligger täta över byar och samhällen, kanske ska förbjuda dem att göra sitt också...

Sedan är jag en hängiven ivrare av att ska man elda ska det göras på rätt sätt med mycket luft och torr ved, ingen är betjänt av en sureldare, vare sig det är på landsbygd eller tätort.
I den här tråden verkar det finns sådana som helst skulle se ett totalförbud mot vedeldning, så att alla rättar in sig i leden och bränner el och staplas på varandra i tätort.

• Gilla
Violina och 6 till
  • Laddar…
"Nollutsläpp" har blivit ett ledord.
Kostnaden är ointressant.
Negativa bieffekter är ointressanta.
Vi behöver folkligt motstånd för att få stopp på det.
Och betydligt bättre politiker som gör bra saker, inte bara säger saker som kanske låter bra för stunden.

F fribygg skrev:
Har jag skrivit det?

Att installera fler moderna effektiva eldstäder och elda dem klokt med lokalt biobränsle är bra både för oss och för omvärden, det minskar behovet av brunkolsel som sannolikt innebär många fler europerers för tidiga död..

Om du vill diskutera vården,skolan och brottsbekämpningen tycker jag att du @djungelkatt ska göra det nån annanstans än i denna tråd då de ämnena är grovt OT under denna tråds rubrik.
Ja jämför man sig med u-länder så är risken att vi blir ett.

Kollar man NVs utsläppstabeller så är utsläppen flera hundra gånger högre från modern lokal vedeldning jämfört med motsvarande uppvärmning från ett elgenererande kolkraftverk. Kraftverken har mycket mer effektiv förbränning och aktiv rening. Dessutom sker inte utsläppen i direkt boendemiljö. Så ditt uttalande att det skulle minska dödsfall är inte faktabaserat.

Direkt hälsoeffekt. Jag var frusen och tände en brasa i kamin med egen huggen ved. Känner det behagligare nu, blir nog ett inlägg till.👍

• Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
"Nollutsläpp" har blivit ett ledord.
Kostnaden är ointressant.
Negativa bieffekter är ointressanta.
Vi behöver folkligt motstånd för att få stopp på det.
Och betydligt bättre politiker som gör bra saker, inte bara säger saker som kanske låter bra för stunden.
Nu är det kanske inte våra svenska riksdagspolitiker som är det stora problemet utan det EU hittar på.

Vi svenskar behöver sköta vår skog och förädla den på smartaste sätt, kanske är ved eller pellets till de frusna storstadsborna nere på kontinenten bättre och lönsammare än all den papper och massa som exporteras i dag?
Kanske bör vi ägna mer tid och resurser till eldstads utveckling, går det i dag att köpa nån renare och effektivare eldstad än en kakelugn för hemmabruk?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att vi kommer att dö är väl det enda som är helt säkert? Att vi skulle dö av vedeldning eller vedhuggning är osannolikt men visst kan det hända att vi dör i förtid av 'vedeldningens utsläpp' jag killgissar att det isåfall handlar om ca 7min kortare liv.

De positiva effekterna av ett varmt trivsamt hem, minskat behov av importerad energi, kropsrörelse under huggning,klyvning och inbärning av veden skulle jag tro ha betydligt större positiva effekter än den eventuellt kortare livslängden hos vedeldaren.
Tror du är inne på något klokt!

Läste nån artikel om cyklister i Londons innerstad. Fritt från minnet gick den ut på att luftkvaliten var dålig, det blir mer luft som ska ner i lungorna och därmed mer partiklar mm. Trots detta mådde cyklisterna bättre än snittet pga de positiva hälsoeffekterna av motion.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Kollar man NVs utsläppstabeller så är utsläppen flera hundra gånger högre från modern lokal vedeldning jämfört med motsvarande uppvärmning från ett elgenererande kolkraftverk. Kraftverken har mycket mer effektiv förbränning och aktiv rening. Dessutom sker inte utsläppen i direkt boendemiljö. Så ditt uttalande att det skulle minska dödsfall är inte faktabaserat.
Visa gärna den tabellen/tabellerna eller länka åtminstånde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.