harry73 harry73 skrev:
Men visst finns det även hälsofördelar med vedeldning.

Vad ses om att eldens infrarödstrålning gör att man producerar mer intracellulärt melatonin, som är en kraftig antioxidant och minskar risken för cancer? Men då är det framförallt bra med myseldning, där man sitter framför brasan och ser elden
Minst 3 timmar varje dag, kalla årstiden. Ugnen med glaslucka står centralt placerad mitt i huset
 
L lbgu skrev:
Haha, låter nästan som det finns en myndighetsstandard på hur man ska elda ;)
Själv bär jag in ved efter hand utan någon större tanke på storlekar (tar de närmaste) När det eldas tar jag klenare bitar i början, men sen lägger jag bara in 1-3 bitar som passar. Glömmer man bort elden och det bara är lite småglöd kvar får man börja om med lite klenare.
Det vore nog inte helt fel med rekommendationer från en myndighet för med dagens tilltagande urbanisering är det allt färre som har en susning om förbränningsfysik. Att tända en LED-brasa hade de nog klarat av.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Tomture61
A Anders_Nilsson skrev:
Det vore nog inte helt fel med rekommendationer från en myndighet för med dagens tilltagande urbanisering är det allt färre som har en susning om förbränningsfysik. Att tända en LED-brasa hade de nog klarat av.
Skillnaden att knöla in tex en hög med papper + 2-3 vedträn ovanpå och tända vs. lägga 2-3 vedträn i botten + tändved + näver/tändkub är att det senare skapar mindre rök / oförbrända gaser genom skorstenen (y)
 
Nu tror jag bestämt att skillnaden med uppstart underifrån eller uppifrån är högst beroende av eldarens handhavande i övrig och eldstadens konstruktion. Avsikten är att bränna upp partiklar som lämnar veden, innan den tagit ordentligt eld. Typ pyr på ytan.

Påtuttande uppifrån innebär att det tar en relativt lång tid innan inlagt tändved och brasved antänds s a s uppifrån och sen arbetar sig nedåt.
En ren fördröjning av startförloppet!

I min ugn med sekundärluft, går det mycket snabbt att få ordentlig fart på brasan då jag tänder underifrån med papper, näver och späntad ordentligt torr ved.
Tycker tändblock och annat är helt onödigt!

Dessutom har ugnen den bejublade och prisade sekundärförbränningen. Som tillför syre och direkt förbränner de flesta partiklar i rökgaserna ovan själva vedelden, som får syre genom rostret via den traditionella primärförbränningen underifrån.

Heter det primärförbränning om ugnen saknat sekundärförbränning?
 
Redigerat:
Minns när jag hade med mig köpta tändkuber och vaxindränkta remsor under en snöig älgjakt i norra Värmland för 45 år sedan.

Letade som vanligt upp en törstubbe och påbörjade förberedelserna för att få upp en eld. Sa till gamleman: Titta vad jag har med mig. Snart ska det bli eld.

Flött på dig pöjk, sa gamleman.
Tog yxan ur ryggsäcken och späntade några törvedsflisor ur stubbens inte.
De krullade sig fint.
Några hugg till, för typ tändved och tuttade på.
"Detta duger å, sa han" och gillrade upp kaffepannan, fylld med vatten från lilla bäcken.
Allt tog typ fyra minuter.

Stubben brann länge och värmde gott utan annan ved.

Gömde mina prylar i säcken. Tänkte som så att det finns inte törstubbar överallt.
 
H Hybro skrev:
Nu tror jag bestämt att skillnaden med uppstart underifrån eller uppifrån är högst beroende av eldarens handhavande i övrig och eldstadens konstruktion. Avsikten är att bränna upp partiklar som lämnar veden, innan den tagit ordentligt eld. Typ pyr på ytan.

Påtuttande uppifrån innebär att det tar en relativt lång tid innan inlagt tändved och brasved antänds s a s uppifrån och sen arbetar sig nedåt.
En ren fördröjning av startförloppet!

I min ugn med sekundärluft, går det mycket snabbt att få ordentlig fart på brasan då jag tänder underifrån med papper, näver och späntad ordentligt torr ved.
Tycker tändblock och annat är helt onödigt!

Dessutom har ugnen den bejublade och prisade sekundärförbränningen. Som tillför syre och direkt förbränner de flesta partiklar i rökgaserna ovan själva vedelden, som får syre genom rostret via den traditionella primärförbränningen underifrån.

Heter det primärförbränning om ugnen saknat sekundärförbränning?
Ja, fast om du har sekundärluft (som skapar sekundärförbränning) så har du alltid primärluft också.

Alla eldstäder sedan 80-talet har sekundärluft.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skillnaden att knöla in tex en hög med papper + 2-3 vedträn ovanpå och tända vs. lägga 2-3 vedträn i botten + tändved + näver/tändkub är att det senare skapar mindre rök / oförbrända gaser genom skorstenen (y)
Problemet är inte handhavandet, utan att förstå förbränningsfysik. För att förbränning skall uppstå krävs att en viss massa bränsle tillförs en viss mängd värmeenergi tills att antändningstemperatur uppnås. Det krävs även närvaro av lämpligt oxidationsmedel, typiskt luftens syre.

Om gemene eldare förstod detta skulle vi slippa mycket av rökutvecklingen.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja, fast om du har sekundärluft (som skapar sekundärförbränning) så har du alltid primärluft också.
Ja annars heter det bara tilluft.;)

Öppnar jag glasade eldstadsluckan så finns det även ett fint ord för detta också.
Forcerad förbränningsluft.
Sätter de två första ur spel.

Detta använder jag om jag vill ha det extra mysigt och även vid halstring och grillning. I de senare över kolbädd, när elden falnat.
 
Redigerat:
Tomture61
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet är inte handhavandet, utan att förstå förbränningsfysik. För att förbränning skall uppstå krävs att en viss massa bränsle tillförs en viss mängd värmeenergi tills att antändningstemperatur uppnås. Det krävs även närvaro av lämpligt oxidationsmedel, typiskt luftens syre.

Om gemene eldare förstod detta skulle vi slippa mycket av rökutvecklingen.
Man har även en skorsten som skall dra ut förbränningsgaserna , är den kall går det trögare .
Tänder man grov ved med tex tidningspapper tar det tid innan vedklampar har uppnått rätt temp för bra förbränning .
Tänder man med tändved på toppen går det betydligt fortare att få bra förbränning som efter en stund sprider sig till vedklamparna .
Detta gäller vedkaminer ;)
Hur man tänder i en vedpanna har jag ingen kunskap om .
 
Min skorsten är av pimpsten, som inte leder bort värme onödigt mycket.

Så varma röken drar raskt iväg uppåt, oavsett om det gäller tänt tidningsblad i skorstenens sotluckad, vid helt nedkyld ugn, eller vid morgonens vanliga tändande direkt i ugnen.
Luckan öppen så dånar det direkt...
Stänger rätt snabbt luckan.

Gissningsvis blir det helt annat med stålrör, stålslang eller tegelskorsten.
 
M maria01 skrev:
man kan ju undra varför staten går efter vedeldning när dom inte går efter tobaken som dödar flera
De har väl gjort ganska mycket?
Det är numera förbjudet att röka på hållplatser och lekplatser mm.

Med tanke på att det dör ungefär fem ggr fler av vedrök än av passiv rökning kan man ju snarare tycka det är märkligt att inte mer görs mot eldröken i våra bostadsområden.
Inte så fräscht när barnen luktar eld i håret efter att ha vart ute på tomten och lekt.
 
M
D djungelkatt skrev:
Med tanke på att det dör ungefär fem ggr fler av vedrök än av passiv rökning kan man ju snarare tycka det är märkligt att inte mer görs mot eldröken i våra bostadsområden.
Inte så fräscht när barnen luktar eld i håret efter att ha vart ute på tomten och lekt.
Det har nog mer med dina grannar att göra än något allmänt problem i landet. Eldar man med avsett bränsle och på korrekt sätt så finns det inte en chans att nån "luktar eld i håret".
 
  • Gilla
tb97tool och 10 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
De har väl gjort ganska mycket?
Det är numera förbjudet att röka på hållplatser och lekplatser mm.

Med tanke på att det dör ungefär fem ggr fler av vedrök än av passiv rökning kan man ju snarare tycka det är märkligt att inte mer görs mot eldröken i våra bostadsområden.
Inte så fräscht när barnen luktar eld i håret efter att ha vart ute på tomten och lekt.
Är det bekräftat att man dött pga. Vedröken?
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Inte så fräscht när barnen luktar eld i håret efter att ha vart ute på tomten och lekt.
Luktar det "eld" i håret är det nog inte grannernas vedeldning.😉
 
  • Gilla
kurlakarl och 6 till
  • Laddar…
Är inte gammaldags ciggrök?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.