M maria01 skrev:
näringen har stor påverkan på livslängden för fans det inte ofta rätt käk eller bristen på det
Är del i "levnadsförhållanden", tillgång till mat och dess innehåll.

Redigerat:
L lbgu skrev:
Ska man ha vettiga mått på medellivslängd borde man bara ta med folk som uppnått en viss ålder. Att ta med en massa barn som dött tidigt ger inget bra mått på hur gammal man kunde förvänta sig att bli om man t.ex. uppnått vuxen ålder.
Man räkna på en massa olika sätt, vrida och vända, t.ex emigration av 1,2 miljoner till Amerika under hundra års tid från 1820-talet.
Men jag stannar här och gör det enkelt att medellivslängden ökat från 40 år till 80 år från 1820 tills idag.
Jämförelsen var utifrån fattiga länder som fortfarande har hög barnadödlighet.
Vilket till största delen inte är relaterat till vedeldning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ska man ha vettiga mått på medellivslängd borde man bara ta med folk som uppnått en viss ålder. Att ta med en massa barn som dött tidigt ger inget bra mått på hur gammal man kunde förvänta sig att bli om man t.ex. uppnått vuxen ålder.
Var tvungen att kolla mätmetod och den är ganska komplicerad, så vill du gräva finns den här, dvs inget enkel kalkyl utan med många parametrar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Medellivslangd--matt-med-gamla-anor/

Redigerat:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är helt enkelt inte jämförbart att elda pinnar och torkad koskit (!) i en öppen eldstad inomhus - kontra att elda torr ved i en inbyggd eldstad med skorsten för röken i Sverige.
För den totala globala folkhälsan är det troligen bättre att ge vedeldarna i tredje världen ordentliga vedspisar med kontrollerad förbränning, än att jaga vedeldare i Sverige.
Nej vad de behöver är att gå över till gaskök. Skulle bli en revolution för Afrika, då barn och kvinnor dels slipper bli utsatta för rök hela dagarna, dels slipper ägna all tid åt att samla ved. Ungarna kunde gå i skolan.
Kvinnor kunde utbilda sig och dra in pengar.
Att medellivslängden gått från 35 till 70+ i världen på tvåhundra år beror på flera orsaker, men den viktigaste är allmän tillgång till billig energi. Kol, sedan olja, sedan vattenkraft, gas, kärnkraft.
Dvs det starka krafter vill ta ifrån oss.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Dvs det starka krafter vill ta ifrån oss.
Marknadsekonomi är, så vitt jag kan räkna, bara en kraft.

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Det finns folk (även på detta forum, kanske i din närhet @Markarbetaren?) som denna uppvärmnings säsong köpt kinesiska alloljebrännare med intentionen att bränna olja då de förmodligen är för snåla för att köpa torr brasved eller inte har förmågan att ta hem ved i tid så den får torka utan eldat behandlat trä från gamla möbler.
Tveksamt, inte riktigt den typen av klientel som bor i området. Min gissning är en äldre människa som alltid haft oljebrännare.

I
Temperaturen har varit precis under 0:an ett par dagar och stanken från eldning har till och från varit påtaglig i villakvarteret, så påtaglig att man sett rök runt huset samt fått in stanken i ventilationen.

Häromdagen när stanken dök upp igen så tog jag en sväng i kvarteret och hittade 2 skorstenar som rök ganska mycket. Man kunde se att röken från ena huset åkte i riktning mot vårt(150m). Så anledningen att vi åker på detta då och då har högst troligt med hur vinden ligger på. Väldigt glad att jag inte bor direkt granne med detta hus!

När jag kom in från rundan luktade det som man hade varit och eldat vid majbålbrasan. ;) Doften är vanlig vedeldning men med en ganska spetsig stank så troligen ingen märkvärdigt så mer än att det är koncentrerat. Man ska då tillägga att vi eldat med pellets i många år men aldrig genererat sådan rök eller stank.

Men så vad ni säger är att detta är helt ofarligt? Att kommunen har så gott som noll tolerans mot eldning som påverkar närboende(ex asthmatiker) är ren hittepå?

• Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Temperaturen har varit precis under 0:an ett par dagar och stanken från eldning har till och från varit påtaglig i villakvarteret, så påtaglig att man sett rök runt huset samt fått in stanken i ventilationen.

Häromdagen när stanken dök upp igen så tog jag en sväng i kvarteret och hittade 2 skorstenar som rök ganska mycket. Man kunde se att röken från ena huset åkte i riktning mot vårt(150m). Så anledningen att vi åker på detta då och då har högst troligt med hur vinden ligger på. Väldigt glad att jag inte bor direkt granne med detta hus!

När jag kom in från rundan luktade det som man hade varit och eldat vid majbålbrasan. ;) Doften är vanlig vedeldning men med en ganska spetsig stank så troligen ingen märkvärdigt så mer än att det är koncentrerat. Man ska då tillägga att vi eldat med pellets i många år men aldrig genererat sådan rök eller stank.

Men så vad ni säger är att detta är helt ofarligt? Att kommunen har så gott som noll tolerans mot eldning som påverkar närboende(ex asthmatiker) är ren hittepå?
Japp, helt ofarligt i det stora hela.

Men givetvis skall man inte elda så det blir obehag för andra. Ser du rökmoln runt ditt jus 150 meter bort är något fel. Jag har en vanlig plåtskorsten som sticker upp genom taket och givetvis kan man känna utanför huset att det luktar lite men inga rökmoln och inte så att det känns besvärande.

Troligen går din grannes eldning att förbättra med små medel för de flesta fall av besvär beror på fel teknik.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Miljöinspektör på min kommun vill att jag ska ange de som eldar så det luktar illa. Du kan ju prova den metoden om du är tillräckligt besvärad. Helt ofarligt har jag svårt att tro att det är om det luktar bedrövligt.

• Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
M
I Ironside skrev:

Lite kommunikation innan du drar det vidare? Ibland kan man ju göra saker som man inte märker av själv eller har ont av. Ett snack kan ju få henne/honom att haja till och ändra sig.

Efter ca 8 timmars slit, 5 liter Aspen, 2,5 liter sågkedjeolja och en massa svett har jag förvandlat detta

Vedtrave utomhus, snöfläckar, molnig himmel, landskap med hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

till det här
En hög med ved framför röd stuga, snö, blå himmel och en flaggstång på en klar vinterdag.
Skapa konto

Efter en dusch förtjänade jag denna

Ölflaska på bord nära ett fönster, snö utanför, soligt, digital klocka syns.
Skapa konto

Nu återstår att klyva upp alltsammans vilket min vana trogen kommer att göras mycket för hand, man behöver inget gymkort när man håller på med ved.
Hydraulklyven kanske får ta hand om de tjurigaste bitarna.
Hälsoeffekterna av denna ved är enbart positiva, bättre kondis och styrka, jobba i solskenet med en hänförande utsikt, lyckan av att, om jag vill, fullständigt ge fasen i eventuella strömavbrott eller groteska elpriser och gotta mig åt skön värme när kylan sätter in.
Lukten av brasa är bara grädde på moset.

• Gilla
  • Haha
fribygg och 9 till
  • Laddar…
man kan ju undra varför staten går efter vedeldning när dom inte går efter tobaken som dödar flera

• Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
Tobaken genererar tokhöga skatteintäkter, veden ofta noll.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
I
M maria01 skrev:
man kan ju undra varför staten går efter vedeldning när dom inte går efter tobaken som dödar flera
Spekulation : tobak drabbar främst dem själva och de har möjlighet att påverka utgången. Eldning påverkar oftast andra och de mindre chans att påverka.

Förövrigt e de väll lag att det ska finnas omfattande upplysningar på tobaksförpackningarna?

Sen ska man inte hänga upp sig på bara dödsfall, de kan bli nog så jobbigt ändå, tänk astmatiker.

Eldar man rätt finns det få problem men just nu ser det ut att vara fler som inte vet hur det går till eller vad som gäller.

M
I Ironside skrev:
Spekulation : tobak drabbar främst dem själva och de har möjlighet att påverka utgången. Eldning påverkar oftast andra och de mindre chans att påverka.
Undra vad en rökare med lungcancer kostar sjukvården. Pengar som kunde användas till sjuka barn och vuxna som inte vållat sina egna sjukdomar!

• Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.