31 455 läst · 523 svar
31k läst
523 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Absolut, de flesta var gamla och hade en drös andra problem men det fanns de som var kärnfriska och ändå klämdes åt hårt, men vad spelar för roll? Om A plus B plus C = död då vill vi om vi kan plocka bort något så att resultatet blir ett annat. I många fall kan man inte plocka bort A och B, då får man sikta in sig på C, i Covids fall blev restriktionerna troligen räddningen för en del.M Markarbetaren skrev:
När det gäller luftföroreningar så är inte Sverige på någotvis sämst, troligen tvärtom men det kan alltid bli bättre. Att informera och lyfta fram farorna är nödvändigt för att bättre hantera riskerna. Det betyder inte nödvändigtvis att man måste sluta men förhoppningsvis kan kunskapen leda till bättre hantering.
Ta ex asbest, många anser att det målas ut att vara farligare än vad det är, men det finns en poäng, detta gör att det når fram till fler och hanteringen blir bättre.
Min far stod och sågade i asbestskivor på backen utan några skydd alls och han lever än idag utan problem. Det betyder dock inte att det är ofarligt. Det är oändligt många parametrar som avgör om en människa åker på sjukdom, att du kunnat utstå din arbetsmiljö i 35+ år säger kanske dig något men det behöver inte säga så värst mycket i det stora hela.M Markarbetaren skrev:Jag tar sån här statistik med en vääldigt stor skopa salt! Jag har arbetat inom byggbranschen i +35 år. Jag befinner mig så gott som dagligen i en miljö där en eller flera dieselmotorer står på fullgas och förbränner 15-20 liter diesel per timme. Mina första 15 år i mitt yrke så fanns det inget som hette partikelfilter, katalysator, adblue eller annat. Det luktade allt annat än gott när grävmaskinen hade några år på nacken och det kom kolsvart rök ur avgasröret.
Jag har idag varken bättre eller sämre lungfunktion än min kompisar som suttit vid ett skrivbord hela yrkeslivet. Ingen av mina kollegor har några problem med lungorna, trots att vissa av dom samtidigt rökat, vilket jag även själv gjorde dom första 10 åren i mitt yrke.
Så ni förstår min skepsis till att så många skulle dö pga. vedeldning. Det ligger nog lite annat bakom den siffran. Och som vanligt har man en annan agenda med siffrorna.
Just lungsjukdomar kan ta mycket lång tid att utveckla och när det dyker upp är det generellt för sent för att göra något åt det.
Redigerat:
Jag läste en studie som sade att en typ av katalysatorer (platina eller palladium baserade) så tog bort det dom skulle, men en oförutsedd bieffekt var istället att det producerades dioxiner. Så frågan var om det var nån poäng med katalysatorn eller ej, den kanske ändå har andra fördelar inte relaterat till utsläpp. Det är oklart för mig om alla vedkaminer med katalysatorer nyttjar denna typ av katalysator eller om det finns alternativa material att tillverka dom av.F fribygg skrev:
Personligen tycker jag inte antalet dödsfall från vedeldning låter så farligt med tanke på att det är utslaget över 12 miljoner pers och det är inte som om nån dog direkt av vedeldningen utan att det är mera en av många bidragande orsaker till att nån statistiskt sett dog tidigare. Det är mycket som är farligt och har negativa effekter utan att det för den sakens skull är nåt man måste absolut förbjuda det.
Fast det är för mig lite skojigt hur vissa är rädda för kärnkraft men helt OK med vedledning som är statistiskt sett farligare. Jag är inte rädd för nån av dom personligen.
Ja alltså om man läser underlaget i studierna så gör man ju sammantagna bedömningar av hur många som dör i förtid pga lungsjukdomar och där av slår man ut hur mycket partiklar som bildas av respektive kända föroreningar. Skulle gissa att det blir så att man ser att alla saker man räknat på kommer att minska för att man för in fler och fler olika saker i kalkylen som ska dela på det antal döda. Dvs ett år då en vulkan får ett utbrott lägger man in askan från detta i kalkylen och helt plötsligt var det vara 12 personer som dog förtidigt av vedeldning men 312 dog av vulkanutbrottet.
Sammantaget så räknar man ju även fram hur mycket i förtid man dör av respektive sak och om jag mins rätt från förra gången motsvarande artikel kom upp här så var det 14minuter man förlorade av sitt liv om hade sin huvudsakliga uppvärmning från ved.
Sammantaget så räknar man ju även fram hur mycket i förtid man dör av respektive sak och om jag mins rätt från förra gången motsvarande artikel kom upp här så var det 14minuter man förlorade av sitt liv om hade sin huvudsakliga uppvärmning från ved.
Ja om folk ändå kunde lära sig att elda rätt och med torr ved. Varje gång kvicksilvret kryper ner under noll sveps vår lilla by med ett tiotal hobbyeldare in i röken från dessa glada amatörer som verkar elda allt från gamla lastpallar till trädgårdsavfall (obs något överdrivet men det känns så). Vid dessa tillfällen luktar det "scoutstuga" i mitt hus när jag kommer på kvällen och jag har inte ens någon eldplats.
Under alla år har jag bara noterat ett hus där man verkar veta hur man skall elda. Det kommer lite rök vid tändningen av brasan men efter en stund ser man knappt någon rök alls. Förmodligen är det bara vattenånga.
Hoppas värmen kommer snart så man slipper eländet.
Under alla år har jag bara noterat ett hus där man verkar veta hur man skall elda. Det kommer lite rök vid tändningen av brasan men efter en stund ser man knappt någon rök alls. Förmodligen är det bara vattenånga.
Nej, nej för fan Låt inte politikerna ta tag i frågan. För då får vi förmodligen vedskatt, kaminskatt, skorstensavgift och får betala dyra utsläppsrätter för småhus. Plus moms på alltihop och regleringar för hur, när och var vi får elda.L L A Axelsson skrev:
Det är väl främst hobbyeldare eller sommarstugeägare som ibland röker in sina grannar, vana eldare som eldar för sin primära uppvärmning vet hur man gör för att få bästa verkningsgrad med minimal eller ingen rök förutom vattenånga.E Elmuppo skrev:Ja om folk ändå kunde lära sig att elda rätt och med torr ved. Varje gång kvicksilvret kryper ner under noll sveps vår lilla by med ett tiotal hobbyeldare in i röken från dessa glada amatörer som verkar elda allt från gamla lastpallar till trädgårdsavfall (obs något överdrivet men det känns så). Vid dessa tillfällen luktar det "scoutstuga" i mitt hus när jag kommer på kvällen och jag har inte ens någon eldplats.
Ingen van eldare tycker att det är roligt att hugga mer ved än som behövs, att elda med icketorr ved eller på fel sätt gör att förbrukningen av ved skjuter i höjden med dålig verkningsgrad och väldigt mycket extraarbete i flera led.
Jag gillar inte heller de som envisas med att elda på fel sätt, eller de trädgårdstomtar som varje år absolut måste elda torrt gräs eller ännu värre, gamla höstlöv som förpestar hela byar med sin sura rök som hänger kvar under dygn ibland, där borde det stryka med ett antal också
Och angående tidigare siffror att 1000 personer dör varje år pga vedeldning, innebär att 1% av dödligheten beror på vedeldning, med den typen av bevisföring måste det också innebära att mångdubbelt fler dör varje år pga rökning, troligt då det är en direkt inhalation av allt möjligt skit och som väl sänder alla av dem i döden även efter en kortare period av att tillhöra den skaran.
Tillkommer väldigt många tusen pga det som dubbdäcken sliter upp från asfalten och påföljande slitage på däcken med dess innehåll av godis.
Torde också innebära att den stora skogsbranden i Västmanland 2013? borde ha dödat många tusen.då den röken täckte stora delar av mellersta Sverige under någon vecka och omöjlig att undslippa någon tid på dygnet, kommer fortfarande ihåg att det var svårt att sova på nätterna.
Sedan får vi inte glömma damm från åkrar under jordbrukssäsongen som ibland drar som skyar över nejderna, allt annat som ger partiklar, exempelvis blypartiklar osv.
Blir det något kvar att dö av till slut?
Kan vi inte få dö i lugn och ro av ren ålderdom med tillhörande svaghet där det inte behövs mer än en liten puff för att falla över kanten, en förkylning räcker för många.
Och nu sitter jag här och kastar bort värdefull tid istället för att gå ut och börja ta hand om vedlasset som kom igår...
Vi har kört med pellets i 6-7 år innan det byttes till luft\vatten, hade så gott sam aldrig några problem med förbränningen. Det är dock uppenbart att den eldning som nu görs i villakvarteret inte håller samma kvalité. Gissningen är att många inte har en aning om vad de gör eller blivit på lurade blöt ved. Ganska ofta dyker det upp stora rökmoln som far runt i kvarteret. Tyvärr har det samtidigt visat sig att vi är flera i familjen som inte tål vedeldningen, iallafall inte denna typ. Ögonen svider lätt med framförallt framkallar det jobbiga astma symtom. Första tanken var såklart att man brände något dåligt men efter att prov eldat i vår egen Contura med folk som vet hur det ska gå till så blev resultatet det samma. Vi ingår inte i någon statistik eftersom vi inte dött av det men de är ändå ett gissel.
Vad jag förstår så har man ett ansvar att elda rätt, framförallt i tätbebyggt. Misstänker man att någon inte gör rätt kan man meddela kommunen så kommer de ut och mäter.
Jag har alltid gillat doften av vedeldning men numera blir det snarare en pina. Kommer se över ventilationen och se om man kan byta ut till något som filtrerar, kanske någon form av kolfilter.
Vad jag förstår så har man ett ansvar att elda rätt, framförallt i tätbebyggt. Misstänker man att någon inte gör rätt kan man meddela kommunen så kommer de ut och mäter.
Jag har alltid gillat doften av vedeldning men numera blir det snarare en pina. Kommer se över ventilationen och se om man kan byta ut till något som filtrerar, kanske någon form av kolfilter.
Försök att fråga den myndigheten om det. Men troligen kommer du inte få något svar. Det brukar vara så att dom inte vet själv vet vart uppgifterna kommer ifrån. Så det är bara att ta uppgifterna dom kommer med som en gissning och inget dom vet. Så länge dom inte visar hur dom har fått fram uppgifterna så ta det som ett hittepå tal.F fribygg skrev:
Har själv försökt med andra myndigheter inom bygge, men dom vill inte redovisa hur dom har kommit fram till sina uppgifter.
De 1000 döda fanns det ju iaf forskning som stödde, nu vet jag inte var Byggahus fått uppgiften om 700döda ifrån?Bjor skrev:Försök att fråga den myndigheten om det. Men troligen kommer du inte få något svar. Det brukar vara så att dom inte vet själv vet vart uppgifterna kommer ifrån. Så det är bara att ta uppgifterna dom kommer med som en gissning och inget dom vet. Så länge dom inte visar hur dom har fått fram uppgifterna så ta det som ett hittepå tal.
Har själv försökt med andra myndigheter inom bygge, men dom vill inte redovisa hur dom har kommit fram till sina uppgifter.
Då killgissar att det är nere på 10min nu med färre döda och fler människor i befolkningenT TypRätt skrev:
Nu är en utmärkt tid på året att avverka, kapa och klyva sin ved, det har positiva effekter i skogen som trivs och växer bättre av gallring, på hälsan för den som gör arbetet och för ekonomin då man slipper importera dyrbar brunkolsel eller lägga penningar på gymträning innomhus.
En forskning säger inte mycket. Det krävs fler än en som pekar åt samma håll om om det ska vara nå att bry dig om. Men det visar att det är nå att forska vidare på.F fribygg skrev:De 1000 döda fanns det ju iaf forskning som stödde, nu vet jag inte var Byggahus fått uppgiften om 700döda ifrån?
Då killgissar att det är nere på 10min nu med färre döda och fler människor i befolkningen
Nu är en utmärkt tid på året att avverka, kapa och klyva sin ved, det har positiva effekter i skogen som trivs och växer bättre av gallring, på hälsan för den som gör arbetet och för ekonomin då man slipper importera dyrbar brunkolsel eller lägga penningar på gymträning innomhus.
Undrar hur många som dött utan vedeldningen?Bjor skrev:
Att ha det varmt och gott i sin bostad utan att behöva använda lejonparten av sin inkomst till uppvärmning tänker jag har positiva hälsoeffekter.
Medlem
· Halland
· 4 100 inlägg
Dioxin låter som för låg förbränningstemperatur. Samma problem hade man med att elda plast i sopverken på 80-talet tills man fick modern teknik.DennisCA skrev:Jag läste en studie som sade att en typ av katalysatorer (platina eller palladium baserade) så tog bort det dom skulle, men en oförutsedd bieffekt var istället att det producerades dioxiner. Så frågan var om det var nån poäng med katalysatorn eller ej, den kanske ändå har andra fördelar inte relaterat till utsläpp. Det är oklart för mig om alla vedkaminer med katalysatorer nyttjar denna typ av katalysator eller om det finns alternativa material att tillverka dom av.
Personligen tycker jag inte antalet dödsfall från vedeldning låter så farligt med tanke på att det är utslaget över 12 miljoner pers och det är inte som om nån dog direkt av vedeldningen utan att det är mera en av många bidragande orsaker till att nån statistiskt sett dog tidigare. Det är mycket som är farligt och har negativa effekter utan att det för den sakens skull är nåt man måste absolut förbjuda det.
Fast det är för mig lite skojigt hur vissa är rädda för kärnkraft men helt OK med vedledning som är statistiskt sett farligare. Jag är inte rädd för nån av dom personligen.
Personligen tycker jag detta låter som kaminhat. Troligen har studien mätt när man pyreldar för att få värme under lång tid. Detta har varit ett försäljningsargument för katalysatorkaminer.
Jag vill gärna vända på frågan - vad skall vi värma med om vi inte får elda med ved?
Kommunens hemsida har all info man behöver : https://boende.stockholm/regler-tillstand/elda-inomhus/
Man kan läsa där ex :
Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige. Utsläppen från eldningen beräknas bidra till att 1 000 personer om året dör i förtid.
I Stockholm beräknas de lokalt emitterade partiklarna i ge upphov till 170–400 dödsfall per år. Sot från vedeldning har också en klimatpåverkan.
--
Det finns inga generella förbud mot biobränsle i Stockholm, men du bör alltid ta hänsyn till dina grannar. Miljöförvaltningen kan i värsta fall meddela eldningsförbud. Samma gäller för miljögodkända pannor och installationer godkända av stadsbyggnadskontoret.
Elda vid rätt väderlek
För att inte störa dina grannar ska du se efter vart vinden blåser och med vilken styrka. En bra regel är att aldrig elda när luften är stillastående, till exempel en regnig höstdag eller en kall vinterdag vid så kallad inversion. Då sprids inte rökgaserna ordentligt och det finns risk att de går ner mot marken. Lufttillförseln bör alltid vara god när du eldar.
Man kan läsa där ex :
Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige. Utsläppen från eldningen beräknas bidra till att 1 000 personer om året dör i förtid.
I Stockholm beräknas de lokalt emitterade partiklarna i ge upphov till 170–400 dödsfall per år. Sot från vedeldning har också en klimatpåverkan.
--
Det finns inga generella förbud mot biobränsle i Stockholm, men du bör alltid ta hänsyn till dina grannar. Miljöförvaltningen kan i värsta fall meddela eldningsförbud. Samma gäller för miljögodkända pannor och installationer godkända av stadsbyggnadskontoret.
Elda vid rätt väderlek
För att inte störa dina grannar ska du se efter vart vinden blåser och med vilken styrka. En bra regel är att aldrig elda när luften är stillastående, till exempel en regnig höstdag eller en kall vinterdag vid så kallad inversion. Då sprids inte rökgaserna ordentligt och det finns risk att de går ner mot marken. Lufttillförseln bör alltid vara god när du eldar.
Vi bytte från pellets till Luft\vatten, i december betalade vi 7000 kr för el inkl elnät. Huset är på 200 kvm från 70 talet med 2 vuxna och 2 barn. Vi hade säkert kunnat komma ner lägre genom att isolera bättre, se över ventilation, bo mindre. Mina föräldrar har ett något mindre hus, de kör fjärrvärme, de hade klart lägre uppvärmningskostnad men så kan fjärrvärmepriser variera kraftigt från kommun till kommun.A Anders_Nilsson skrev:
Har man vidtagit alla möjligheter och ändå inte får ner priserna till något man kan hantera så får man ta vad man har såklart. Tror tyvärr inte lägenhet är billigare i långa loppet.