T Thomas_Blekinge skrev:
Men om man sågar ned träd för vedeldning så stämmer det jag skrev. Man dödar en CO2-sänka och genererar en mängd CO2 vid eldning. Det tar sedan årtionden tills det återförs till nya träd.
Så stormfällen och torrgranar är det ok att elda med då enligt ditt synsätt.
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Väldigt kloka ord Anders(y)
Kloka ord? Om du tycker att Anders' onyanserade suada där han påstår att EU (vem då exakt) tolererar dit och dat och vad är en koldioxidkoloni förresten? , att denna suada är kloka ord då har nog dina lärare inte visat vad källkritik är.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
När och var har detta sagts av miljövänstern?
Agenda 2030. Sök gärna på Ida Aukens ökända inlägg om en mardrömslik dystopi.
https://www.forbes.com/sites/worlde...that-is-or-how-differently-well-live-in-2030/

Publicerat i Forbes, så inte direkt någon Swerjeh-sajt. Och hon har suttit i danska riksdagen så vi snackar inte någon förvirrad doktorand. Finns massor med sådana här uttalanden från miljömedlemmar.
 
Redigerat:
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så stormfällen och torrgranar är det ok att elda med då enligt ditt synsätt.
Visst.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kloka ord? Om du tycker att Anders' onyanserade suada där han påstår att EU (vem då exakt) tolererar dit och dat och vad är en koldioxidkoloni förresten? , att denna suada är kloka ord då har nog dina lärare inte visat vad källkritik är.
Så du menar att de stora och mäktiga länderna i EU har hög täckning av skog? Och varför sätter man inte tvingande återplanteringsprogram på Tyskland och Spanien? Och varför klassades Putingasen som hållbar när svenskt skogsbruk inte är det? Jo för att de mindre mäktiga länderna skall offras så att Tyskland kan fortsätta frossa.

En koldioxidkoloni är ett land som framstår som självständigt men som plundras på naturresurser, i Sveriges fall skogen, för att tillfredsställa kolonialmaktens, i detta fall Tysklands, behov av en resurs, i detta fall koldioxidinlagring.

Sedan skriver man ”svada”, inte ”suada”. :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Kanske dags att politiker och myndigheter tar tag i frågan.
Lite sent påtänkt när elpriset har tagit oanade höjder.
Vilken fråga?

Numera anses ju inte kaminerna med katalysator vara odelat positiva då de kanske har andra utsläpp men det är ju >30år gammal teknik.
Dödstalen av vedeldning sjunker ju enligt artikeln så politikerna och byråkraterna anser nog att de tagit tag i frågan.
 
F fribygg skrev:
Vilken fråga?

Numera anses ju inte kaminerna med katalysator vara odelat positiva då de kanske har andra utsläpp men det är ju >30år gammal teknik.
Dödstalen av vedeldning sjunker ju enligt artikeln så politikerna och byråkraterna anser nog att de tagit tag i frågan.
Får jag fråga vem som påstår något sådant och vilka dessa utsläpp skulle vara?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du har rätt, beror på.
Eldar man skogsavfall så är det faktiskt bra ur klimatperspektiv för annars multnar materialet bara och ger upphov till metangas vilket är värre.
Men om man sågar ned träd för vedeldning så stämmer det jag skrev. Man dödar en CO2-sänka och genererar en mängd CO2 vid eldning. Det tar sedan årtionden tills det återförs till nya träd.
Att det blir ny skog på 50-100 år hjälper inte CO2-halten i atmosfären idag.
Nja, gallrar du och tar ned selektivt så ökar du tillväxt av sly och nya träd.
Har du räknat på vad ett tillväxtområde ger med 10 ggr flera ungträd än ett större. Jag har inte den kunskapen utan gör det man behöver göra i skogen.;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Får jag fråga vem som påstår något sådant och vilka dessa utsläpp skulle vara?
@DennisCA, kan du beskriva vilka nackdelarna med katalysator på vedkamin är?
 
F fribygg skrev:
Vilken fråga?

Numera anses ju inte kaminerna med katalysator vara odelat positiva då de kanske har andra utsläpp men det är ju >30år gammal teknik.
Dödstalen av vedeldning sjunker ju enligt artikeln så politikerna och byråkraterna anser nog att de tagit tag i frågan.
Senaste tidens ökade vedeldning på grund av det höga elpriset borde ge effekt på luftföroreningar i tätorter.
På landsbygden där jag bor är det sällan grannar har problem med rök från grannens vedeldning.
Har själv värmt huset i huvudsak med ved utom de sista åren efter flytt, men en utbyggnad för bla pannrum är planerat att byggas.
 
handlar forskingen om kamin eller vedpanna ?
 
M maria01 skrev:
handlar forskingen om kamin eller vedpanna ?
Såvitt jag minns är forskningen som påstår ca 1000dödsfall gjord på Ume universitet och ska vara ved uppvärmning vilket jag tolkat som vedpannor.
 
F fribygg skrev:
Såvitt jag minns är forskningen som påstår ca 1000dödsfall gjord på Ume universitet och ska vara ved uppvärmning vilket jag tolkat som vedpannor.
låter ju skumt om det skulle vara en modern vedpanna i källaren med god ventilation ut . kamin i vardagsrummet kan jag tänka mig inte är det mest nyttiga för kroppen
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
M maria01 skrev:
låter ju skumt om det skulle vara en modern vedpanna i källaren med god ventilation ut . kamin i vardagsrummet kan jag tänka mig inte är det mest nyttiga för kroppen
Det är knappast alla som har en modern vedpanna i källaren, det kan väl lika gärna handla om en mansålder gammal kökspanna eller en toppmodern vedpanna med kulvert från en annan byggnad.

Det vore roligt att få veta vilken statistik de nu 700dödsfallen grundar sig på.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är knappast alla som har en modern vedpanna i källaren, det kan väl lika gärna handla om en mansålder gammal kökspanna eller en toppmodern vedpanna med kulvert från en annan byggnad.

Det vore roligt att få veta vilken statistik de nu 700dödsfallen grundar sig på.
det jag mena är ju att man kan inte skylla på alla sett att elda med ved
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.