A AndersS skrev:
Eller så är det nya antaganden för statistiken då den inte kan bygga på källfakta hur det eldas utan bygger på antagande, vilket senare kan visa sig inte stämma. Denna typ av statistik är vansklig för oss privatpersoner då vi ofta ser den som en sanning.
Ja, precis! Även om siffrorna kommer från en myndighet är det fortfarande rena antaganden. Det är lätt att utforma statistik över dödsorsaker när det är fråga om olyckor, betydligt svårare när det handlar om sjukdomar och för tidig död.

Texten i artikeln går också att tolka som att ~90 % av de som dör i förtid beroende på partiklar i inandningsluften - gör det av andra orsaker än vedeldning. Alltså finns det betydligt effektivare saker jag kan göra än att hiva ut vedspisen; skrota min fossilbil, sluta använda dubbdäck och kampanja mot utsläppen från mina lokala industrier.

• Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Men visst finns det även hälsofördelar med vedeldning.

Vad ses om att eldens infrarödstrålning gör att man producerar mer intracellulärt melatonin, som är en kraftig antioxidant och minskar risken för cancer? Men då är det framförallt bra med myseldning, där man sitter framför brasan och ser elden

• Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men visst finns det även hälsofördelar med vedeldning.

Vad ses om att eldens infrarödstrålning gör att man producerar mer intracellulärt melatonin, som är en kraftig antioxidant och minskar risken för cancer? Men då är det framförallt bra med myseldning, där man sitter framför brasan och ser elden
Manuellt arbete och fysisk rörelse i skog och mark är andra hälsofördelar som man kan få av småskalig vedeldning och egen vedhuggning.

• Gilla
Brotorpet och 11 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Inomhusmiljön skulle förbättras vid kamineldning om skorstenen kompletteras med en rökgasfläkt som förbättrar draget speciellt när skorstenen är kall inför eldningen. Men utomhusmiljön förändras inte nämnvärt.
Har sett en del nedsmutsade tak ovanför kaminer.
Utomhusmiljö skulle kunna besparas mycket sot och partiklar om kamin med katalysator valdes.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Och att skrämma upp folk med att det är hälsovådligt och dåligt för klimatet får nog en del att sluta.
Det hoppas jag faktiskt. Rökpåfrestningar från pyreldande grannar kan vara rätt så besvärande, och ingen ska intala mig att det inte är hälsovådligt för känsliga personer. Att man har gjort det sen urminnestider är en dålig ursäkt där man jämför låg befolkningstäthet med hög. Undrar om Stockholmarna för 100 år sedan tyckte att den tjocka röken över stan var så trevlig.
Sen detta med klimatpåverkan:
Hugger du ned ett träd och elda i kamin har du gjort följande: 1. tagit bort en koldioxidsänka - inget bra. 2. Släppt ut en massa CO2 från di kamin - inte heller bra.
Ekvationen med klimatneutral vedeldning funkar bara om du plantera ett nytt träd direkt efter skövlingen, och då tar det 40-50 år innan det trädet tar upp nämnvärda mängder CO2. Men det är utsläppet NU som är viktigt.
På en horisont av 40-50 år är vedeldning allt annat än klimatneutral.

• Gilla
  • Haha
Pelleplutt78 och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Utomhusmiljö skulle kunna besparas mycket sot och partiklar om kamin med katalysator valdes.
Kanske dags att politiker och myndigheter tar tag i frågan.
Lite sent påtänkt när elpriset har tagit oanade höjder.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det hoppas jag faktiskt. Rökpåfrestningar från pyreldande grannar kan vara rätt så besvärande, och ingen ska intala mig att det inte är hälsovådligt för känsliga personer. Att man har gjort det sen urminnestider är en dålig ursäkt där man jämför låg befolkningstäthet med hög. Undrar om Stockholmarna för 100 år sedan tyckte att den tjocka röken över stan var så trevlig.
Hugger du ned ett träd och elda i kamin har du gjort följande: 1. tagit bort en koldioxidsänka - inget bra. 2. Släppt ut en massa CO2 från di kamin - inte heller bra.
Ekvationen med klimatneutral vedeldning funkar bara om du plantera ett nytt träd direkt efter skövlingen, och då tar det 40-50 år innan det trädet tar upp nämnvärda mängder CO2. Men det är utsläppet NU som är viktigt.
Beror på :cool:
På marken där torpet/gården hade sina åkrar, ängar och betesmark för 100 år sedan växer idag skog.
Välkommen till Småland där alla små torp/gårdars mark idag på många platser åter blivit skog.
Så dessa generella påståenden blir bara klyschor. För att få förståelse måste det brytas ned till lokala områden.
Det lilla som går till privat eldning är försumbart utifrån vad avverkad skog används till.
Så jag tycker vi släpper det området.

• Gilla
Anders.o93 och 8 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det där med att det är utsläppet nu som är viktigt är ju något som miljövändtetn hittat på för att försöka stoppa billig uppvärmning för att försöka tvinga in folk i små lägenheter eftersom massorna inte skall ha det bra. Likadant med snacket om koldioxidsänkor.

Jag har ett bättre förslag. Sluta producera fossil koldioxid. Stoppa helt enkelt användandet av stenkol. Men det vill ingen driva för då utmanar man mäktiga intressen.

Om du inte eldar med ved använder du mer el som det är brist på och så driver du på stenkolseldningen i Tyskland. Men svaret från miljövänstern brukar få vara att alla skall bo i en liten lägenhet med fjärrvärme. Tja, kanske accepteras av vissa.

Edit: glömde nämna att ett enormt problem angående koldioxidsänkor är att EU tolererar det måttliga andelen skog i Tyskland, Frankrike och Spanien, men att utmana dessa länder anses för provokativt. I stället tycker man Sverige och Finland skall användas som koldioxidkolonier och folket skall rånas på uppvärmningskostnad.

• Gilla
Lantliga och 11 till
  • Laddar…
Blodsoppen
A Anders_Nilsson skrev:
Det där med att det är utsläppet nu som är viktigt är ju något som miljövändtetn hittat på för att försöka stoppa billig uppvärmning för att försöka tvinga in folk i små lägenheter eftersom massorna inte skall ha det bra. Likadant med snacket om koldioxidsänkor.

Jag har ett bättre förslag. Sluta producera fossil koldioxid. Stoppa helt enkelt användandet av stenkol. Men det vill ingen driva för då utmanar man mäktiga intressen.

Om du inte eldar med ved använder du mer el som det är brist på och så driver du på stenkolseldningen i Tyskland. Men svaret från miljövänstern brukar få vara att alla skall bo i en liten lägenhet med fjärrvärme. Tja, kanske accepteras av vissa.

Edit: glömde nämna att ett enormt problem angående koldioxidsänkor är att EU tolererar det måttliga andelen skog i Tyskland, Frankrike och Spanien, men att utmana dessa länder anses för provokativt. I stället tycker man Sverige och Finland skall användas som koldioxidkolonier och folket skall rånas på uppvärmningskostnad.
Väldigt kloka ord Anders(y)

M
Vi minns väl hur människor dog i drivor av Covid. Sedan visade det sig att dom flesta hade bakomliggande diagnoser...klart representationen för avlidna i Covid blir lite galen då.

Jag tar sån här statistik med en vääldigt stor skopa salt! Jag har arbetat inom byggbranschen i +35 år. Jag befinner mig så gott som dagligen i en miljö där en eller flera dieselmotorer står på fullgas och förbränner 15-20 liter diesel per timme. Mina första 15 år i mitt yrke så fanns det inget som hette partikelfilter, katalysator, adblue eller annat. Det luktade allt annat än gott när grävmaskinen hade några år på nacken och det kom kolsvart rök ur avgasröret.

Jag har idag varken bättre eller sämre lungfunktion än min kompisar som suttit vid ett skrivbord hela yrkeslivet. Ingen av mina kollegor har några problem med lungorna, trots att vissa av dom samtidigt rökat, vilket jag även själv gjorde dom första 10 åren i mitt yrke.

Så ni förstår min skepsis till att så många skulle dö pga. vedeldning. Det ligger nog lite annat bakom den siffran. Och som vanligt har man en annan agenda med siffrorna.

• Gilla
NL12345 och 7 till
  • Laddar…
Blodsoppen
M Markarbetaren skrev:
Vi minns väl hur människor dog i drivor av Covid. Sedan visade det sig att dom flesta hade bakomliggande diagnoser...klart representationen för avlidna i Covid blir lite galen då.

Jag tar sån här statistik med en vääldigt stor skopa salt! Jag har arbetat inom byggbranschen i +35 år. Jag befinner mig så gott som dagligen i en miljö där en eller flera dieselmotorer står på fullgas och förbränner 15-20 liter diesel per timme. Mina första 15 år i mitt yrke så fanns det inget som hette partikelfilter, katalysator, adblue eller annat. Det luktade allt annat än gott när grävmaskinen hade några år på nacken och det kom kolsvart rök ur avgasröret.

Jag har idag varken bättre eller sämre lungfunktion än min kompisar som suttit vid ett skrivbord hela yrkeslivet. Ingen av mina kollegor har några problem med lungorna, trots att vissa av dom samtidigt rökat, vilket jag även själv gjorde dom första 10 åren i mitt yrke.

Så ni förstår min skepsis till att så många skulle dö pga. vedeldning. Det ligger nog lite annat bakom den siffran. Och som vanligt har man en annan agenda med siffrorna.
Ännu en klok människa(y)

Hur många får sjukdomar av att bo i för kalla bostäder, dåligt städade pga sparandet av el?
Tror att NVV måste kolla sina källor och att kylan mellan oktober och slutet av mars kan inte undvikas utan vi måste få värma våra bostäder med vedeldade om dagens elpriser ska bli nya normen.
Att sitta i en lgh, visst det gör jag 70% av varje vecka, sen är det landet/lilla gården som vi värmer med vedeldade. Men värtaverket går väl som största utsläppare i regionen Sthlm. Tror inte att NVV räknat med att div värmeverk kan vara stora bovar till utsläpp och bidra till dessa siffror ”om” dom stämmer.

• Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Fick precis hem detta lass idag, efter att inte ha huggit ved på minst 8 år och eldat mina ca 6 m3 årligen på lagrad ved som nu räcker kanske 2 år till, alltså dags att fylla på förråden!

Trähögar i snötäckt landskap, blå himmel, delvis molnigt, röd hus i bakgrunden, flagnad snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De här två lassen bör räcka för att ta livet av ett antal människor, men eftersom de vilda djuren är ute för jämnan borde det också räcka tlll att ha ihjäl ett antal rådjur, älgar, fåglar och diverse annat levande, eller hur?:cool:

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på :cool:
På marken där torpet/gården hade sina åkrar, ängar och betesmark för 100 år sedan växer idag skog.
Välkommen till Småland där alla små torp/gårdars mark idag på många platser åter blivit skog.
Så dessa generella påståenden blir bara klyschor. För att få förståelse måste det brytas ned till lokala områden.
Det lilla som går till privat eldning är försumbart utifrån vad avverkad skog används till.
Så jag tycker vi släpper det området.
Du har rätt, beror på.
Eldar man skogsavfall så är det faktiskt bra ur klimatperspektiv för annars multnar materialet bara och ger upphov till metangas vilket är värre.
Men om man sågar ned träd för vedeldning så stämmer det jag skrev. Man dödar en CO2-sänka och genererar en mängd CO2 vid eldning. Det tar sedan årtionden tills det återförs till nya träd.
Att det blir ny skog på 50-100 år hjälper inte CO2-halten i atmosfären idag.

A Anders_Nilsson skrev:
Men svaret från miljövänstern brukar få vara att alla skall bo i en liten lägenhet med fjärrvärme.
När och var har detta sagts av miljövänstern?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.