S sjoelund skrev:
Det kanske går i vissa nät. Det är ju inte alltid Bahnhof som äger fibern.
Bahnhof äger inte fibern här. IP-adressen ges inte av fiberägaren utan av tjänsteleverantören.

MultiMan
S sjoelund skrev:
Var större skillnad på att köpa router med mer RAM än att byta ISP för bättre peering (så man kunde ha fler anslutningar igång samtidigt)
Inte för mig. För övrigt två helt olika problem.

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Okej, jag kör min smartstyrning genom Home assistant och det skulle inte bli lidande om mitt internet gick ner, det är bara kopplat mot LAN-sidan.

Har aldrig haft avbrott på mitt fiber och har högre krav på både hastighet,kvalite och ping än vad trådlöst kan leverera. Hemma är allt viktigt kopplat med kabel, det är nog bara lampor o några sensorer o förstås mobiler som går på wifi.
Vi har väl helt enkelt olika krav på hur vi vill att allt ska flyta på i ens vardag.
Ja vi har ju olika krav på vad vi behöver. Vi själva använder internet så otroligt lite jämfört med andra att det motiverar inte kostnaden trots att vi tydligen är billiga.
Största nackdelen egentligen är väl att Allente har "monopol" på paraboltv idag och vi blir illa tvingade att koppla in nästa år, jag förhandla till mig en ny box och band just ett år :p
Men hade vi inte haft barn hade jag fortfarande inte kopplat in det.

Men eftersom det verkar som att vissa kommuner varit korkade och inte sett till att alla hus får plats på fibret när de ändå haft uppe alla gator så sitter man ju i en annan sits.
Vår kommun har till och med lagt upp kartor över alla orter och när jag tittade igår så var exakt alla hushåll i hela byn förberedda. Det stod att deras mål var att inom 3 månader från beställning till start så ska de vara klart.
Det går såklart snabbare om grävmaskinen och gubbarna är i ens by =)

Och ja när jag stängt av min router så ser jag ju i telefonen att smartstyrningen går ner, en nackdel i sig.

R
Man ska ta sig en riktig funderare på hur utveckling av teknik de senaste 30 åren sett ut innan man bestämmer sig.

Visst 4g/5g kanske funkar bra för vissa just nu, men vad har vi för tjänster om 5-10 år?
Tänk på att radio spektrumet är begränsat..
med fiber handlar det om utrustningarna i ändarna.
Inte själva fibern.
Och nej det kommer inte komma nån ny magisk teknik som gör att det bli billigare att gräva fiber senare.

Med fiber garderar man sig för framtida tjänster och behov.
Med mobilt gör man en chansning och hoppas man kommer kunna utnyttja framtidens tjänster fullt ut

• Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det var precis vad vi gjorde. Vår fiber kostade 599 kronor i månaden i 36 månader, inklusive 100/100 bredband. Fast om vi ville delbetala så hade det tillkommit faktureringsavgift, så vi betalade hela beloppet (599x36) med kort vid installationen.

Sen efter 3 år (när det "gratis" bredbandet slutade gälla) så bytte vi till Bahnhof.
Det var ju ett bra pris. Vi får betala 27 i startavgift och sen tillkommer 400+ /mån för ett bredband som går att använda.

Klart då att vi tar trådlöst för 399/mån med en hastighet på 200-600 mbit.

kisumisu
M Mattias Svederberg skrev:
Vi betalar 229 om jag mins rätt för 100/10.
Mycket bra pris! Nästan halva priset mot vad jag får. Bra exempel hur "privatmonopol" (bra ord som nån nämde här i tråden) trissar upp priser.

B
Aleari Aleari skrev:
Hej!

Vi fick erbjudande för två år från Telia att dra in fiber för 45000kr. Vi hade också trådlös och det funkade för vi bor på en höjd. Sen knackade tele2 på och erbjöd ingrävning av fiber för 7500kr.
Köpte alla sorters kanaler och 1000/100 och vi betalar 599kr/månad. Super nöjd!
det är troligtvis så att Tele2 har beställt installation av fiber från Telia... sen hyr Tele2 fibern från dem.

B Boan skrev:
det är troligtvis så att Tele2 har beställt installation av fiber från Telia... sen hyr Tele2 fibern från dem.
Så här fick jag det förklarat:
Riksdagen har efter förslag från regeringen beslutat att ytterligare 500 miljoner kronor satsas på utbyggnaden av bredband i hela landet. Totalt tillförs därmed 1,3 miljarder kronor till det nationella stödsystemet för bredbandsutbyggnad för 2022.

Ok så företag som exempel tele2 gräver upp vår redan indragna telefonlinje ( Telias kopparlinje) och drar in fibern via samma rör in i huset och upp mot gatan in på huvudslingan. Allt gjordes på typ 3-4 timmar. Och säljaren förklarade det som att det är statligt finansierat.

Tyckte lite synd om grannen som precis hade betalat Telia 29000 för samma jobb några månader tidigare.
Konstigt nog började faktiskt Telia erbjuda samma deal ett tag efter att vi fått fiber installerat, för 8800kr ‍♂️

Sen vem hyr av vem har jag ingen aning om..med mitt inlägg ville jag komma fram till att processen är detsamma, bara beloppen som skiljer..

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
Så här fick jag det förklarat:
Riksdagen har efter förslag från regeringen beslutat att ytterligare 500 miljoner kronor satsas på utbyggnaden av bredband i hela landet. Totalt tillförs därmed 1,3 miljarder kronor till det nationella stödsystemet för bredbandsutbyggnad för 2022.

Ok så företag som exempel tele2 gräver upp vår redan indragna telefonlinje ( Telias kopparlinje) och drar in fibern via samma rör in i huset och upp mot gatan in på huvudslingan. Allt gjordes på typ 3-4 timmar. Och säljaren förklarade det som att det är statligt finansierat.

Tyckte lite synd om grannen som precis hade betalat Telia 29000 för samma jobb några månader tidigare.
Konstigt nog började faktiskt Telia erbjuda samma deal ett tag efter att vi fått fiber installerat, för 8800kr ‍♂️

Sen vem hyr av vem har jag ingen aning om..med mitt inlägg ville jag komma fram till att processen är detsamma, bara beloppen som skiljer..
https://skr.se/skr/samhallsplanerin...alinfrastruktur/bredbandsutbyggnad.27356.html

A
Denna tråd ser ut att bli hur lång som helst....

maflax skrev:
Denna tråd ser ut att bli hur lång som helst....
Det beror på att det är en intressant frågeställning.

För vår del på "ute på vischan"-stället med 7 km till närmaste byamast bortom långa skogspartier, absolut noll sikt till mast, med klena B20 & B28 banden tillgängliga - trots varierande mastbelastningar så blir det ändå drägligt för det mesta med riktantenn och aggregering via det som kallas 4G+. Just nu kanske litet extra bra pga förmodat låg mastbelastning men fiúnkar fint för zoom & teamsmöten i stort sett alltid.

Ska sägas också att det nog aldrig kommer att vara aktuellt med fiberanslutning här, det är alltför få intresserade och alltför långt från närmaste anslutningspunkt. Men: vi kan överleva på detta ganska klena "bredband" det duger till mycket av vad vi behöver göra.

Internet hastighetstest applikationsskärm, visar nedladdning och uppladdningshastigheter, ping, jitter, paketförlust och serverplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Internet hastighetstest skärm: nedladdning 98,5 Mbps, uppladdning 5,85 Mbps, ping 25 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

____
PS. Man kan reagera på en relativt hög latency/ping. Men dessa tester sker på en distans från strax söder om Växjö till servrar i Stockholm, bara ljushastigheten ger en stor andel av dessa millisekunder och signalerna färdas inte i optimalt vacuum. Så mellan tummen och pekfingret, ca 10 ms kan räknas av bara på denna post. Sammantaget, skulle säga ok, så bra man kan begära.

Jitter, det är en inneboende egenskap i hur dessa radiolänkar fungerar men javisst vore bra om man kan få ner det. Funderar på att installera en ytterligare extern Poynting XPOL 5G-antenn med ett antal meters avstånd från den vi redan har, för att nå en god spatial diversitet och kanske en ökad generell upload-hastighet främst. Men: nuvarande setup är egentligen "bra nog" och man bör nöja sig med det och inte gå "bananas" på allt.... :)

Redigerat:
  • Gilla
henrikpalm
  • Laddar…
kisumisu
H Harald Blåtumme skrev:
Det beror på att det är en intressant frågeställning.

För vår del på "ute på vischan"-stället med 7 km till närmaste byamast bortom långa skogspartier, absolut noll sikt till mast, med klena B20 & B28 banden tillgängliga - trots varierande mastbelastningar så blir det ändå drägligt för det mesta med riktantenn och aggregering via det som kallas 4G+. Just nu kanske litet extra bra pga förmodat låg mastbelastning men fiúnkar fint för zoom & teamsmöten i stort sett alltid.

Ska sägas också att det nog aldrig kommer att vara aktuellt med fiberanslutning här, det är alltför få intresserade och alltför långt från närmaste anslutningspunkt. Men: vi kan överleva på detta ganska klena "bredband" det duger till mycket av vad vi behöver göra.

[bild]
[bild]

____
PS. Man kan reagera på en relativt hög latency/ping. Men dessa tester sker på en distans från strax söder om Växjö till servrar i Stockholm, bara ljushastigheten ger en stor andel av dessa millisekunder och signalerna färdas inte i optimalt vacuum. Så mellan tummen och pekfingret, ca 10 ms kan räknas av bara på denna post. Sammantaget, skulle säga ok, så bra man kan begära.

Jitter, det är en inneboende egenskap i hur dessa radiolänkar fungerar men javisst vore bra om man kan få ner det. Funderar på att installera en ytterligare extern Poynting XPOL 5G-antenn med ett antal meters avstånd från den vi redan har, för att nå en god spatial diversitet och kanske en ökad generell upload-hastighet främst. Men: nuvarande setup är egentligen "bra nog" och man bör nöja sig med det och inte gå "bananas" på allt.... :)
Det pratas om ping ja...men jag reagerade på den låga uppladdningen. Den borde vara mer i ditt fall.

Men även där har vi olika behov.
Verkar som många som har fiber bryr sig inte heller när dem har osymmetriska hastigheter som 100/10, 1000/100 osv...

Sen en sak jag inte förstår med fiber är att varför ens begränsa om det så obegränsat?! Rädda för fildelning?
Eller finns det någon flaskhals när t ex Telenor aldrig ens gör reklam för sin 1Gbit/1Gbit? Säger bManara att det är möjligt och man får "prova på" priser till 250/250 och lägre hastigheter. Men aldrig nåt rabatterat pris till de högre hastigheter.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Sen en sak jag inte förstår med fiber är att varför ens begränsa om det så obegränsat?! Rädda för fildelning?
Eller finns det någon flaskhals när t ex Telenor aldrig ens gör reklam för sin 1Gbit/1Gbit? Säger bManara att det är möjligt och man får "prova på" priser till 250/250 och lägre hastigheter. Men aldrig nåt rabatterat pris till de högre hastigheter.
Det är två delar, hastighet på fiber/switchnivå och sedan när vi hamnar på IP-nivå och olika teknik/protokoll.
Men den kan (läs kommer) mycket väl "generellt" ändra sig i en framtid hur man tar betalt. Vi har historiskt haft koppartelefoni med olika avståndsklasser och debitering utifrån tid, som säkert flera yngre i forumet inte känner till, men idag är helt borta om vi exkluderar utlandssamtal. Och så har även prismodellen för mobiltelefoni förändrats.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Bara som kuriosa och endast för 15 år sedan, 2008 och mobiltelefoni.:)
[länk]
Ja ungdomarna skulle bara veta hur det var "förr". Minns när jag hade NMT 450 röd som det hette, 28kr/min att ringa. Internet med 28800-modem låg på 22öre/min dagtid. Räkning på 1500-2000kr/mån för att surfa var standard i mitten av 90-talet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.