R Rkarlsson skrev:
Det är inte bra att vara beroende av att vara störst bäst och vackrast.

Dör internet så dör allt med smartstyrningen. Har hänt en gång sen jag flytta in här 2017.
De som har fiber har haft betydligt fler avbrott än mig =)
Okej, jag kör min smartstyrning genom Home assistant och det skulle inte bli lidande om mitt internet gick ner, det är bara kopplat mot LAN-sidan.

Har aldrig haft avbrott på mitt fiber och har högre krav på både hastighet,kvalite och ping än vad trådlöst kan leverera. Hemma är allt viktigt kopplat med kabel, det är nog bara lampor o några sensorer o förstås mobiler som går på wifi.
Vi har väl helt enkelt olika krav på hur vi vill att allt ska flyta på i ens vardag.

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Okej, jag kör min smartstyrning genom Home assistant och det skulle inte bli lidande om mitt internet gick ner, det är bara kopplat mot LAN-sidan.
Jag skulle tappa möjligheten att styra den när jag inte är hemma

• Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag skulle tappa möjligheten att styra den när jag inte är hemma
Ja det är väl en självklar konsekvens om husets internetförbindelse bryts, vare sig man har fiber eller annan typ av uppkoppling? Känns som om jag missförstår något. :thinking:

S sjoelund skrev:
Man kan få utan NAT om man ber snällt
Yes, bara att kontakta Bahnhofs kundtjänst så får man publik IP. Jag använder det främst för att kunna ansluta med VPN till nätverket hemma när man är på annan ort, för att t.ex. komma åt kameraövervakningen.

Bahnhof erbjuder även IPv6 om fibernätet stödjer det, tyvärr gör inte vårt fibernät det ännu.

N Nerre skrev:
Yes, bara att kontakta Bahnhofs kundtjänst så får man publik IP.
Jag tror mig ha hört någonstans att de numera tar extra betalt för det. Är det fortfarande utan extra kostnad? Eller är det möjligen statiskt IP som de tar extra betalt för?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror mig ha hört någonstans att de numera tar extra betalt för det. Är det fortfarande utan extra kostnad? Eller är det möjligen statiskt IP som de tar extra betalt för?
Det är nog statisk IP som kostar, om de ens erbjuder det.

Men med dynamisk DNS så är det inte så viktigt med fast IP-adress, jag har kört med dynamisk DNS sen vi hade ADSL.

Publik IP-adress är bara att beställa.

https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är nog statisk IP som kostar, om de ens erbjuder det.
Jag hade statisk IP utan kostnad med dem förut, men de tog bort den möjligheten helt för konsumenter. Dynamisk DNS duger för mig. IP-numret uppdateras ändå väldigt sällan.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
En "vanlig" användare märker kanske inte skillnad. Men ipv4 adresserna är ju begränsat och vissa operatörer har börjat NAT användare! Bla min finska mobila operatör har gjort så, dock finns ipv6 till vissa abb.
Bahnhof kör NAT även på fiber.

Vi är åter igen på en diskussion här i tråden vad är en "vanlig användare". En vanlig användare märker kanske inte ens skillnad mellan fiber och 4G :crysmile:

I alla fall om vi definerar vanlig användare sådan som epostar, betalar sina räkningar, surfar på olika hemsidor och då o då streamar en film i sd kvalitet ;)

Alla har vi olika behov. Men många är det som kör köpta tjänster, molnlagring, larm från larmbolag, även tom spel streamas då spelar det kanske ingen roll om det är NAT ip....medans andra kör sina egna lösningar och köper fysisk media.
De flesta vet inte skillnad mellan privat och publik IP-adress. Vi har Bahnhof i vår by, där alla får en nat:ad adress till att börja med, men man får en publik om man begär det (utan extra kostnad). Av drygt 150 hushåll så är det typ 10 som begärt en publik adress.

MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:
En "vanlig" användare märker kanske inte skillnad. Men ipv4 adresserna är ju begränsat och vissa operatörer har börjat NAT användare! Bla min finska mobila operatör har gjort så, dock finns ipv6 till vissa abb.
Bahnhof kör NAT även på fiber.

Vi är åter igen på en diskussion här i tråden vad är en "vanlig användare". En vanlig användare märker kanske inte ens skillnad mellan fiber och 4G :crysmile:

I alla fall om vi definerar vanlig användare sådan som epostar, betalar sina räkningar, surfar på olika hemsidor och då o då streamar en film i sd kvalitet ;)

Alla har vi olika behov. Men många är det som kör köpta tjänster, molnlagring, larm från larmbolag, även tom spel streamas då spelar det kanske ingen roll om det är NAT ip....medans andra kör sina egna lösningar och köper fysisk media.
En av anledningarna till att jag betalat extra för Telia och troligen kommer fortsätta med det. Ingen CGNAT och den bästa peeringen mot utlandet.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Peering är det få som nämner idag, har inte koll på det längre. Men xx år tillbaka fanns det klara skillnader.

MultiMan
Troligen beroende på att torrents minskat (hur mycket vet jag inte). Där ser man skillnad direkt och tydligt.

MultiMan MultiMan skrev:
Troligen beroende på att torrents minskat (hur mycket vet jag inte). Där ser man skillnad direkt och tydligt.
Var större skillnad på att köpa router med mer RAM än att byta ISP för bättre peering (så man kunde ha fler anslutningar igång samtidigt)

kisumisu kisumisu skrev:
De mesta man streamar går dessutom att ladda ner, så då spelar inte hastigheter nån större roll heller.
Det går, men när jag hade 3 obegränsat 4G hände det ofta att nedladdningen avbröts för jag slagit i taket 20 GB och måste SMS:a om att få 5 till.
Skitkul när man har en stor nedladdning på gång hemma och inte uppmärksammar det för man är ute.

En annan grej som jag ofta gjorde förr var att man började titta på nån film på TV4 och sedan kom 1:a reklamen, ut på nätet, leta upp torrenten och ladda ner, klart innan reklamen är slut och titta vidare på reklamfritt.
Detta funkar klockrent med 500/500 fiber och fast ethernet från PC till routern, men dåligt med 4G och WiFi till routern, det blir för långsamt och oberäknerligt.

S sjoelund skrev:
Jag hade statisk IP utan kostnad med dem förut, men de tog bort den möjligheten helt för konsumenter. Dynamisk DNS duger för mig. IP-numret uppdateras ändå väldigt sällan.
Jag har Bahnhof statisk IP utan kostnad, men efter ett tag ville dom ha 50 kronor/månad i avgift.
När jag påpekade att jag tecknat mig med "ingen avgift" så slutade dom skicka krav :geek:

D Dilato skrev:
Jag har Bahnhof statisk IP utan kostnad, men efter ett tag ville dom ha 50 kronor/månad i avgift.
Det kanske går i vissa nät. Det är ju inte alltid Bahnhof som äger fibern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.