31 112 läst · 310 svar
31k läst
310 svar
Hade ni grävt in fiber för 30kkr?
Kommersiellt företag.B Boan skrev:
Fick veta att det kommer går att ansluta sig senare också och förmodligen till samma pris som nu då dom skulle göra mycket förberedande åtgärder för tillkommande anslutningar. Vi avvaktar
Ska uppgradera till 5G abonnemang snarast för att utvärdera det.
Smart att de förbereder alla hus.S Storn skrev:
Om ni avvaktar så kommer där säkert kampanjer där du får lägre pris än de som hoppar på till högre pris nu.
Exakt så har de gjort här nämligen. Grannarna betala runt 25-28 något, nu kostar det 24, brorsan som bor ute i skogen fick det för 17 .
S Storn skrev:
Det finns många fall där folk väntar i flera år på att efteransluta sig. Tänk på inflationen också.
Jag rekommenderar dig verkligen att ansluta nu när tillfälle ges så det är gjort.
hamnar du i en situation där du tex måste sälja huset, och det inte kan garanteras fiber till inflyttning av ny ägare kommer du förlora på det.
jag stöter på detta problem ofta och ALLA som ska efteransluta vill ha det direkt inte om 2-3 år… så passa på.
? Rkarlsson skrev:
Så kan det vara, men tänk på att du själv inte kan bestämma när, utan det måste vara flera samtidigt innan de för efterinstallationer för det blir för dyrt skicka ut tekniker osv på bara en adress. Och är det då få kvar, ja så kan det ta år innan de erbjuder det. Vet samhällen där boende försökt få den stora nätägaren att ansluta hus i över 5 års tid utan att lyckas….
det går alltså inte efteransluta ”när man vill” utan räkna med att det bara går när de har kampanj…
En fördel att kommunen äger 100% av fibernätet i vår kommun då. De behöver inte pappersvända i 5 år för att säga till "Kalle" att svetsa in en fiberkabel. Och vi har fibergrävarna i kommunen medB Boan skrev:Så kan det vara, men tänk på att du själv inte kan bestämma när, utan det måste vara flera samtidigt innan de för efterinstallationer för det blir för dyrt skicka ut tekniker osv på bara en adress. Och är det då få kvar, ja så kan det ta år innan de erbjuder det. Vet samhällen där boende försökt få den stora nätägaren att ansluta hus i över 5 års tid utan att lyckas….
det går alltså inte efteransluta ”när man vill” utan räkna med att det bara går när de har kampanj…
3 månader försöker kommunen garantera, så det beror väl på om du beställer när de är igång med ett stort område eller om man beställer när tjälen släppt (vi får inte tjäle här)
Så jag som nu blir tvingad till fiber pga allentes monopol kommer ju lägga min beställning i december och är nöjd med att det kommer vara inne i huset innan midsommar 2024
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Beror nog på från område till område. Där jag bor drog Telia öppen fiber fram till alla fastigheter och käppade in ducterna så långt det gick i gamla kanalisationerna för telefon in på fastigheterna, även till dom som inte ville ha. Nyligen byggdes några nya hus och det kopplades in fiber ganska omgående efter huset var på plats.B Boan skrev:Så kan det vara, men tänk på att du själv inte kan bestämma när, utan det måste vara flera samtidigt innan de för efterinstallationer för det blir för dyrt skicka ut tekniker osv på bara en adress. Och är det då få kvar, ja så kan det ta år innan de erbjuder det. Vet samhällen där boende försökt få den stora nätägaren att ansluta hus i över 5 års tid utan att lyckas….
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Har inte koll på hur nät/abonnemang fungerar ute i landet men ha koll så ni inte sitter fast med en leverantör. Kan man byta hursomhelst efter teckningsperioden gått ut? Eller gäller det bara öppen fiber?
Vi blev av med vårt ADSL i december och kört mobilt bredband via 3 sen dess. Nu är vi bara två stycken och ingen av oss spelar några krävande fps spel.
Men vi kan båda se film samtidigt utan att få problem men uppkopplingen, fast vi bor utanför stan.
Sen att vårt hus skulle bli svårare att sälja i framtiden pga saknar fiber, tror jag inte en sekund på
Men vi kan båda se film samtidigt utan att få problem men uppkopplingen, fast vi bor utanför stan.
Sen att vårt hus skulle bli svårare att sälja i framtiden pga saknar fiber, tror jag inte en sekund på
Finns väldigt många olika variater, man får utgå från den fastighet det avser.M Markarbetaren skrev:
Om fiber är viktigt för köpare och det är osäkert om det överhuvud går att få (för under >100000 så är det klart att det påverkar.MaxHugo skrev:Vi blev av med vårt ADSL i december och kört mobilt bredband via 3 sen dess. Nu är vi bara två stycken och ingen av oss spelar några krävande fps spel.
Sant. Men att öka priset så pass mycket kommer bara göra att leverantörerna mister kunder. Kollega i Helsingborg fick åt andra hållet, dom gick ut med ett kampanj erbjudande på 50% bara för att Öresundskraft ville få alla att koppla upp sig.TRJBerg skrev:
Nja, snarare a om alla skulle köra högsta hastigheten skulle de behöva ha mycket högre hastighet i sitt "backbone" eller vad man ska kalla de.kisumisu skrev:
400 kunder med 100/100 fyller en 40 Gbit/s länk. Om dessa kunder istället skulle köra 1 Gbit/s så skulle länken bara räcka till 40 kunder.
(Ok, alla kör inte full hastighet hela tiden, men det är detta med kapaciteten som är grejen.)
Om du med "öka priset" menar fiberinstallatören så avser jag en situation där ingen installatör ser någon lönsamhet under det priset. Dvs de reella kostnaderna är så höga. T ex de måste specifikt för just den kunden (inga andra kunder kan debiteras) dra och gräva ner fibern en lång sträcka med allt vad det innebär med hyra grävmaskin, personal och tekniker.MaxHugo skrev:
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Kan väl även tillägga att jag för vårat fiber betalar 299 Kr månaden för 500/500, och då ingår ett mobilt bredband med 40 GB i månaden. Bor lite ute på obyggden i villa.
Priserna kan ju klart variera mellan olika nät..
Priserna kan ju klart variera mellan olika nät..