C Chrille_B skrev:
Jag har

Jag har 3 Mobilnät, funkar klockrent, streamat film, jobbar hemma två i hushållet samtidigt, inget hack överhuvudtaget. Bredband via kabel kommer snart vara lika omodernt som Göta Kanal
Du ja. Men övriga 9,9 miljoner invånare i Sverige kanske inte upplever det samma. Bor man i stan så upplever man kanske inga problem, men fakta är att bandbredden på mobilt 4G är oerhört mycket sämre, går man upp till 5G så blir det bättre, men du måste fortfarande dela din uppkoppling med alla andra. Fiber är också relativt okänsligt för störningar.

A AndersS skrev:
Nja, du menar att ca 75% av hushållen skulle byta bort sin fiberanslutning och inga kommer att nyinstalleras :crysmile: kanske det blir så i en framtid men inte idag, själv kör man både fiber och mobilt bredband, exkluderat mobilerna.
Vad som är modernt kan man sedan fundera över om man har lite perspektiv historiskt.:cool: Jag vet ju vad jag pysslat med.
[bild]
Vi bor så till att bara grävningen skulle gå till 75-80ksek, genom stock och sten, då är det i mitt tycke inte ett modern system, fibern i sig är det säkert men inte men hela företeelsen.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du ja. Men övriga 9,9 miljoner invånare i Sverige kanske inte upplever det samma. Bor man i stan så upplever man kanske inga problem, men fakta är att bandbredden på mobilt 4G är oerhört mycket sämre, går man upp till 5G så blir det bättre, men du måste fortfarande dela din uppkoppling med alla andra. Fiber är också relativt okänsligt för störningar.
Jag bor 5 mil från närmsta stad mitt ute i skogen men är säkert lyckligt lottad ändå, sämre kanske om man bara ser till prestanda men då allt funkar perfekt då kvittar det för mig

C Chrille_B skrev:
Vi bor så till att bara grävningen skulle gå till 75-80ksek, genom stock och sten, då är det i mitt tycke inte ett modern system, fibern i sig är det säkert men inte men hela företeelsen.
Är ju precis vad vi skriver att för de platser där det blir för kostsamt att dra fram fiber så måste annan teknik väljas.
Har inget med modernt att göra och gör inte fiber sämre som teknisk lösning.
Lika lite som att alla grusvägar skulle asfalteras, blir för dyrt men för den skull är inte asfalt omodernt.;)
Det är geografiska hinder utifrån kostnad.(y)

Ni som tror fiber kommer bli omodernt, vad tror ni basstationerna för mobillösningarna matas med?

Fiber används typ "överallt", det som det handlar om här är det som kallas "last mile", d.v.s. sista biten hem till hushållet.

Vill man ha en helt egen fiber som man inte delar med nån annan, eller vill man ha en lösning där man delar etern och matande fiber med en massa grannar, tillfälliga besökare etc?

Att dra fiber hem och sätta upp en WiFi6 accesspunkt är som att ha en basstation för mobiltelefoni helt för sig själv.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?

Mvh
https://www.starlink.com/

T Trevlig skrev:
[länk]
Väljs bara när inget annat finns tillgängligt. Men ev. en lösning för geografiskt besvärliga områden.

• Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte tagit det för 30k om det bara var för att surva lite internet, då hade jag kört mobilt eller någon annan lösning.
Men är man flera i hushållet, jobbar hemifrån eller annat där man har behov av en bra uppkoppling så hade jag övervägt det.

Fast vi kanske kan sluta jämföra fiber med andra lösningar? Det är väl inte det det handlar om? Idag är ju fiber en grej många vill ha helt enkelt och chanserna att få det är begränsade oftast. Så då får man ju väga för och emot i varje fall om man tycker att det är värt det. Annars är det ju som att köpa en ny bil med acc eller bara ac. Det blir lika kallt med båda men när man väl köpt bilen är det inte fullt lika enkelt att montera acc senare.........

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast vi kanske kan sluta jämföra fiber med andra lösningar? Det är väl inte det det handlar om? Idag är ju fiber en grej många vill ha helt enkelt och chanserna att få det är begränsade oftast. Så då får man ju väga för och emot i varje fall om man tycker att det är värt det. Annars är det ju som att köpa en ny bil med acc eller bara ac. Det blir lika kallt med båda men när man väl köpt bilen är det inte fullt lika enkelt att montera acc senare.........
Vad ska man jämföra med?

A A-Man_08 skrev:
Vad ska man jämföra med?
Vilka andra faktiskt tekniskt jämförbara lösningar finns det? Mig veterligen finns det inga, och kommer inte finnas inom den närmaste tiden.

Däremot finns det ju alternativ som kan fungera beroende på dina krav...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.