kisumisu
N Nerre skrev:
Precis. Vi kan välja på säkert ett dussin olika leverantörer. Dock är ju problemet om de som driftar fibernätet är ett idiotföretag (t.ex. Open Infra).
Just precis!

Sen all den här värdeökningen vette katten om det blir. Däremot kan det ha sina fördelar att ha ett vettigt fiberbolag indraget dom inte tar ockernätavgifter!

Kan även oavsett fiber bli värdeminskning eller att huset blir osålt om det saknas vettig mobiltäckning. Var faktist nåt jag kollade litegrann när vi jämförde hus.

Men sen kollar man ju inte blint bara på det. En sak som jag dock lärt mig kolla att nästa hus har fri sikt till söderläge. Där gjorde jag misstag.

Om man tycker mobilt duger för "nuvarande behov" så ska man ju tänka på att både pris och hastighet kan ändra sig av olika anledningar. Bor man i tätbebyggt där det troligen bara är att lyfta luren och få fiber så är det ju ett mindre problem. Bor man på landet så är det ju viktigare att ta erbjudandet när det finns, för troligen så vill de inte ut och gräva om du är den enda som vill ha fiber just då...

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
J jonte0 skrev:
Abbonemangen har skenat iväg i fart - vem behöver 100/100? Ska va om man har en VM spelare i e-game möjligen men sen är det ju ren nonsens.

"Jag jobbar hemma" så... nää. 25-30 mbps per hushåll räcker för 90% av befolkningen. En vanlig web sida kanske kan lämna 5 mbps. En HD kanal 8 mbps? Vissa nedladdningar av stora installationsfiler av tex uppdatering av OS är lite tunga men kan vi inte vänta 5 minuter?

Som vanligt går arten överstyr :-/

//
Håller med delvis. Men är man flera i familjen är det skönt ha 100/100 eller mer.

Jag klarade mig länge med 1Mbit som ensam användare. Hade det lång tid hos Telenor när dem hade fri surf även på kontantkort. Då kostade samtal men man fick fri data och sms om man laddade 300kr, hade ett tag 5000kr på kortet. Den tiden gick det tom köpa saker via sms och använda saldo. Sedan kom ju maxtaxa 9kr/dag. Man sparade rätt så mycket pengar, ändå körde vänner och släkt dyra abbonemang.

När vansinnes datapriserna kom började jag använda finskt 3G och senare 4G. Deras 3G var svajigt men 4G fungerade hyffsat. Fick dock ut endast 10Mbit. Masten ligger flera km bort från mig.

Men som jag redan nämde erbjuder många streamingtjänster nedladdning. Men folk är också bekväma.

Sen vet jag inte vad som händer om man skulle ha flera simkort, kanske alla får varsin 10mbit? Blir det så, så klarar de flesta med mobilt.

Däremot finns det en poäng på fiber och det är att få bla public ip. Dock finns det några operatörer som envisas köra NAT även på fiber. De flesta mobila lösningarna har NAT adresser. Har dock inget med själva tekniken att göra men tror operatörer sparar ipadresser när dem ändå tänker att mobilt lika med mobiltelefon.... Dock verkar folk inte bry sig så mycket om det här då de bara drabbar dem som har egen server och liknande.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Däremot finns det en poäng på fiber och det är att få bla public ip. Dock finns det några operatörer som envisas köra NAT även på fiber. De flesta mobila lösningarna har NAT adresser.
Problemet är väl att många inte gått till ipv6 utan ligger kvar på ipv4.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Unikt namn
J jonte0 skrev:
Vissa nedladdningar av stora installationsfiler av tex uppdatering av OS är lite tunga men kan vi inte vänta 5 minuter?
Om man har någon i hushållet som köper digitala tvspel så kan skillnaden mellan 10Mbit och 1000Mbit vara spela om 20min eller spela om två dygn.
Varför vänta i onödan? :D

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om man har någon i hushållet som köper digitala tvspel så kan skillnaden mellan 10Mbit och 1000Mbit vara spela om 20min eller spela om två dygn.
Varför vänta i onödan? :D
Så sant

J JohanLun skrev:
Problemet är väl att många inte gått till ipv6 utan ligger kvar på ipv4.
Utveckla gärna detta: vad skulle fördelar med ipv6 vara för typiska användare?

A
H Harald Blåtumme skrev:

Det finns flera fördelar med IPv6 för typiska användare:

Tilldelning av fler adresser: IPv6 ger en mycket större pool av tillgängliga IP-adresser än IPv4, vilket gör det möjligt för fler enheter att ansluta till Internet. Detta är särskilt viktigt i dagens värld, där allt fler enheter är anslutna till Internet, som smarta hem-enheter, fordon, bärbara enheter och många andra.

Förbättrad prestanda: IPv6 använder en annan typ av adressering som är effektivare och snabbare än IPv4. Detta kan resultera i snabbare och mer tillförlitlig anslutning till Internet, särskilt i situationer där det finns många enheter som försöker ansluta samtidigt.

Bättre säkerhet: IPv6 har förbättrade säkerhetsfunktioner som gör det svårare för obehöriga att få tillgång till nätverk eller enheter. En av de mest använda säkerhetsfunktionerna i IPv6 är IPSec, som erbjuder kryptering och autentisering av datatrafik.

Enklare nätverkskonfiguration: IPv6 inkluderar funktioner som gör det lättare att konfigurera nätverk, till exempel automatisk adresskonfiguration och funktioner för att upptäcka och hantera nätverksenheter.

Bättre stöd för mobilitet: IPv6 innehåller också funktioner som är särskilt utformade för mobila enheter, som stöd för att byta från ett nätverk till ett annat utan att tappa anslutningen.

Sammanfattningsvis kan IPv6 bidra till att förbättra prestanda, säkerhet och tillgänglighet av Internet för användare. Detta kan särskilt gynna användare med många enheter och användare som behöver ansluta till Internet från olika platser och enheter.

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Och för att förenkla ännu mer. Ipv4 adresserna "är slut" så isp har inga egna fasta ip att dela ut utan får nat:a användarna.

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
maflax skrev:
Det finns flera fördelar med IPv6 för typiska användare:

Tilldelning av fler adresser: IPv6 ger en mycket större pool av tillgängliga IP-adresser än IPv4, vilket gör det möjligt för fler enheter att ansluta till Internet. Detta är särskilt viktigt i dagens värld, där allt fler enheter är anslutna till Internet, som smarta hem-enheter, fordon, bärbara enheter och många andra.

Förbättrad prestanda: IPv6 använder en annan typ av adressering som är effektivare och snabbare än IPv4. Detta kan resultera i snabbare och mer tillförlitlig anslutning till Internet, särskilt i situationer där det finns många enheter som försöker ansluta samtidigt.

Bättre säkerhet: IPv6 har förbättrade säkerhetsfunktioner som gör det svårare för obehöriga att få tillgång till nätverk eller enheter. En av de mest använda säkerhetsfunktionerna i IPv6 är IPSec, som erbjuder kryptering och autentisering av datatrafik.

Enklare nätverkskonfiguration: IPv6 inkluderar funktioner som gör det lättare att konfigurera nätverk, till exempel automatisk adresskonfiguration och funktioner för att upptäcka och hantera nätverksenheter.

Bättre stöd för mobilitet: IPv6 innehåller också funktioner som är särskilt utformade för mobila enheter, som stöd för att byta från ett nätverk till ett annat utan att tappa anslutningen.

Sammanfattningsvis kan IPv6 bidra till att förbättra prestanda, säkerhet och tillgänglighet av Internet för användare. Detta kan särskilt gynna användare med många enheter och användare som behöver ansluta till Internet från olika platser och enheter.
Jag skulle säga att ingen normal användare skulle märka någon skillnad öht om den bytte från ipv4 till ipv6. Skillnaden i prestanda är nog högst teoretisk och knappt märkbar.

J jonte0 skrev:
Abbonemangen har skenat iväg i fart - vem behöver 100/100? Ska va om man har en VM spelare i e-game möjligen men sen är det ju ren nonsens.

"Jag jobbar hemma" så... nää. 25-30 mbps per hushåll räcker för 90% av befolkningen. En vanlig web sida kanske kan lämna 5 mbps. En HD kanal 8 mbps? Vissa nedladdningar av stora installationsfiler av tex uppdatering av OS är lite tunga men kan vi inte vänta 5 minuter?

Som vanligt går arten överstyr :-/

//
90% av befolkningen är inte 100% av befolkningen. Vad bra om du klarar dig fint på några Mbps, alla gör inte det.

Och ibland handlar det inte om minuter utan skillnaden mellan några dygn och någon timme. Inte fem minuter. Konceptet att folk har olika behov verkar ha gått förlorat, vad gör det dig att folk har tillgång till snabbt och stabilt internet?

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
* Fiber är ju en infrastruktur där väl merparten av de anslutna har 1 Gbits/s förbindelser (finns väl lite gammalt skräp kvar på 100 Mbit/s ;) ). Och idag börjar man även installera med 10 Gbit/s.
Kostnaden kan man ta som engångs eller lägga ut den på t.ex. 10 år utifrån att det det redovisas om en livslängd på fiber innan den behöver bytas (blåsas om) till 50-100 år. Innebär för absolut de flesta livslångt nyttjande.

* Sedan kan man lägga till konsumenttjänster som bredband och TV (telefon räknar jag redan idag bort).
Här finns redan idag ett stort utbud från olika leverantörer och tjänster/funktioner, vilket kommer att förändras över tid. Idag är normalutbudet 100 Mbit/s - 1Gbit/s.

* Målet som PTS anger (regeringens) är att 2025 ska 97% kunna anslutas med 1 Gbit/s via fiber (finns någon notering om att något "höghastighets kabelTV nät inkluderas). Samtidigt skriver man att redan idag kan i princip 97% ha det med noteringen att det finns i des närhet.
I glesbygd var siffrorna 80% som hade det 2022.

Nedan har ni regeringens mål och statistik för 2022, längst till höger, både fiber och mobilt, som grundar sig på information bl.a. från operatörerna. Skillnaden är att fiber har precisa värden och mobilt blir yttäckning utifrån den osäkerhet som finns.

Statistiktabell visar Sveriges bredbandsmål för fast och mobil uppkoppling 2021–2022, ökad täckningsprocent noterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kisumisu
S scim skrev:
Jag skulle säga att ingen normal användare skulle märka någon skillnad öht om den bytte från ipv4 till ipv6. Skillnaden i prestanda är nog högst teoretisk och knappt märkbar.
En "vanlig" användare märker kanske inte skillnad. Men ipv4 adresserna är ju begränsat och vissa operatörer har börjat NAT användare! Bla min finska mobila operatör har gjort så, dock finns ipv6 till vissa abb.
Bahnhof kör NAT även på fiber.

Vi är åter igen på en diskussion här i tråden vad är en "vanlig användare". En vanlig användare märker kanske inte ens skillnad mellan fiber och 4G :crysmile:

I alla fall om vi definerar vanlig användare sådan som epostar, betalar sina räkningar, surfar på olika hemsidor och då o då streamar en film i sd kvalitet ;)

Alla har vi olika behov. Men många är det som kör köpta tjänster, molnlagring, larm från larmbolag, även tom spel streamas då spelar det kanske ingen roll om det är NAT ip....medans andra kör sina egna lösningar och köper fysisk media.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Bahnhof kör NAT även på fiber.
Man kan få utan NAT om man ber snällt

kisumisu kisumisu skrev:
Har som sagt helt beroende på omständigheterna.

Har du fått bra avtal med fiber när du spar pengar?

Är ju mycket som spelar roll. Jag har t ex skitdålig täckning på 4G. Adsl gav 0.1-0.5Mbit. Fick med mina finska 4G operatör ca 10Mbit. Men kostnaden var ju 20€ mån.
Även om svenska obegränsat går betydligt högre (800-900kr/mån?) Så finns ju familjeabb att man ka extra simkort för 199kr/mån. Är man 4-5 pers och delar på den totala kostnaden är det ju inte längre så dyrt. Fiber för mig går på 429kr månad och då är ju inte telefoni eller tv inräknat där.

Men okej är man 1-2 personer så blir ju kontantkort och abb på fiber mer lönsamt. Men det dom är skönt med mobilt att man slipper som sagt jaga efter wifi nätverk när man inte hemma.
Absolut sant. Situationen är hela skillnaden. Men för min del där jag ekonomiskt går vinst på det under en ändå ganska begränsad period var de inte svårt att välja.

"Har du fått bra avtal med fiber när du spar pengar?"
Jag betala fullpris, men ett fullpris för en gruppinstalation.

Min 4G täckning var inte bra, men jag löste de igenom att sätta upp modemet vid tacknocken.

"Är man 4-5 pers och delar på den totala kostnaden är det ju inte längre så dyrt."
Mina barn har inga simkort än, och vi vuxna betalar 89kr/månad vilket vi får 4GB data som vi kan buffra från månad till månad. Räcker utan problem.

"Fiber för mig går på 429kr månad och då är ju inte telefoni eller tv inräknat där."
Vi betalar 229 om jag mins rätt för 100/10. Ingen TV eller telefon på det. Vi har svartfiber till en plint inne i stan där de finns ett 20 tal operatörer och välja mellan. Finns allt mellan 10/10 upp till 1000/1000 som vi kan ändra bara genom att byta abonnemang. Kan gå upp till 40 000/40 000 med företags abonnemang, men då måste de sätta en manuell fiber koppling i plinten.

Jag vet inte hur vanligt de är. Men vi kan logga in på uppkopplingen och byta abonnemang och ha ny hastighet 5 minuter senare. Men 100/10 fungerar fin fint. Har 4 ungar som alla sitter och streamar samtidigt, en av dem envisas med att ha 2 streamar samtidigt typ alltid.

Har två stycken 600Mbit/s accesspunkter. Brukar ha mellan 50 och 80Mbit/s över för att ladda ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.