31 199 läst · 310 svar
31k läst
310 svar
Hade ni grävt in fiber för 30kkr?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 146 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 146 inlägg
Hade betalt vad det kostade för fiber utan att tveka. Åtminstone upp till 100 000, därefter hade jag fått lov att fundera lite innan jag gjorde detS Storn skrev:
Det är inte lätt att begripa alla gånger dessa trådar har oftare fel än rätt benämningar på saker. Milli används i stället för mega. Alla funktioner i ett nätverk benämns router. Oavsett om det är en fiberkonverter, accespunkt, radiomodem, 4G model eller en router. WiFi kan vara all typ av trådlös dataöverföring. Ofta kan man gissa sig till vad folk menar. Men visst skulle det vara trevligt om man slapp det.
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Snacket om "inga problem med buffring" ja det är ju exakt som jag skriver. Inte konstigt när DL ligger på runt 100 mpbs. Men att kolla streamat är bara en liten del i vad vi behöver från vår internetanslutning, ping / "latens", är en viktig faktor även upload-hastighet. Jitter är en ytterligare faktor. På alla dessa faktorer ser jag klen leverans från de mobila lösningar som är tillgängliga för oss ute på bygden. Ren Download-hastighet kan vara helt ok men det är väldigt mycket mer man behöver av en stabil lina om man behöver den för arbete.
__
PS. Sitter just nu på en mobil anslutning, ca 7 km från en mast som ligger bortom skog och utan direkt "line of sight". Routern kör på de carriers som finns tillgängliga på aktuell "byamast", band 20 och 28 dvs i 800 - 900 MHz-spannet. Aggregerar flera carriers så tekniskt benämnt som 4 G+. Riktantenn Poynting XPOL 5G.
Mastbelastningen verkar rätt låg just nu. DL 93 Mbps, UL 6 Mbps, ping 27 ms Jitter 4 ms. Helt ok för alla Teamsmöten Zoom etc. Men: detta varierar ordentligt över dagen, kan finnas tillfällen där multipla videomöten blir besvärliga att driva. Man vet aldrig vad som gäller vid varje tillfälle.
Vad jag vill ha sagt med detta är att fiberförbindelser ger en extremt högre stabilitet. Vi har detta på ett annat ställe så jag vet hur det kan fungera med 0 ms jitter, 8 ms ping. Alltid exakt detta, beror inte av väderlek, mastbelastning.
__
PS. Sitter just nu på en mobil anslutning, ca 7 km från en mast som ligger bortom skog och utan direkt "line of sight". Routern kör på de carriers som finns tillgängliga på aktuell "byamast", band 20 och 28 dvs i 800 - 900 MHz-spannet. Aggregerar flera carriers så tekniskt benämnt som 4 G+. Riktantenn Poynting XPOL 5G.
Mastbelastningen verkar rätt låg just nu. DL 93 Mbps, UL 6 Mbps, ping 27 ms Jitter 4 ms. Helt ok för alla Teamsmöten Zoom etc. Men: detta varierar ordentligt över dagen, kan finnas tillfällen där multipla videomöten blir besvärliga att driva. Man vet aldrig vad som gäller vid varje tillfälle.
Vad jag vill ha sagt med detta är att fiberförbindelser ger en extremt högre stabilitet. Vi har detta på ett annat ställe så jag vet hur det kan fungera med 0 ms jitter, 8 ms ping. Alltid exakt detta, beror inte av väderlek, mastbelastning.
Redigerat:
Ska bygga hus ’på landet’. Fiber finns i området och går ca 60-70 m från tomtgränsen. Planerar att lägga rör från hus till tomtgräns så att dom kan blåsa in fiber. Fick en offert på 75k! Klagade och erbjöd att gräva ner till var fibern går förbi alltså de extra 60-70m och har nu fått ett nytt ’bra pris’ på 47k! Vad gör man… behöver nog fiber även om 5G som kommer är ett intressant alternativ.
Eh va? Varför skulle jag välja bort en befintlig lösning om den fanns?Nyfniken skrev:
Här handlar det om att slippa lägga ut 27000:-
JAG MÅSTE HA FIBER TILL VARJE PRIS…. UTAN FIBER DÖR JAG…..
Gör er själva en tjänst och räkna på vad det faktiskt kostar.. Ung som att alla skall ha solceller.. men ganska få kan nog räkna hem det.
Men det ser fint ut på taket….
Lätt. Har lagt åtskilliga timmar i egen maskin och dragit själv och det kostar också.
När vi drog till förra byn så var det möten och intresseförening och grupper som la ner mycket tid och väldigt många drog på sig stövlar och försåg byn med fiber.
Övervägde att ensam gräva 1700 meter nu sist.
Roligt med folk som bara ska ha en billig köpknapp att klicka på ifrån soffan...
När vi drog till förra byn så var det möten och intresseförening och grupper som la ner mycket tid och väldigt många drog på sig stövlar och försåg byn med fiber.
Övervägde att ensam gräva 1700 meter nu sist.
Roligt med folk som bara ska ha en billig köpknapp att klicka på ifrån soffan...
Jag hade kollat mina behov.S Storn skrev:
Är det jobb/studier hemifrån? Många som ska vara samtidigt på nätet? Spelar nån mer än enkla mobilspel? Övervakningskameror? Hemmaserver?
Sedan hade jag även kollat vem det är som drar och vad får du? Finns ju leverantörer som erbjuder riktig kabeltv (utan box! Basutbud 1-12) Och bra hastigheter till bra priser! Då är det värt.
Du skall även kolla så operatören ger tillgång till public IP (annars är det kört för hemmaserver, övervakningskameror och annat roligt).
Men det suger att vara kund hos gamla ip only och Openuniverse, plus läst att även Telia öppenfiber dyrt dyrt och åter dyrt "enkla" 100/100 abb går på ca 400-500kr/mån...ska vara så öppet nät men den som äger näten tar enorm hyra av själva internet leverantörerna. När du har sådant nät måste du vara otrogen mot nätoperatörerna (dvs byta operatör jämt och ständigt för att få bra pris och vara beredd på avbrott då det blir ju sådant när man byter).
De mesta man streamar går dessutom att ladda ner, så då spelar inte hastigheter nån större roll heller. Men ska du köra mobilt är mitt tips ändå att ta kontantkort och testa ut samtliga (Telia, Telenor, Tele2 då det är dem som har egna nät...även Tre har eget nät men då är det mest i våra större städer Stockholm, Göteborg, Malmö om inte jag nu minns fel).
I vissa fall får man det mobila nätet "på köpet", visst är obegränsat väldigt dyrt i Sverige. Men många erbjuder "familjeabbobemang" på mobilt. De flesta har idag en mobiltelefon, även barn. Då kan familjeabb löna sig mer än separata internetabb. Vill man nu ha en router och gemensamt wifi kan man ju beställa ett extra simkort till mobiltelefon och köra den i mobilt router.
Redigerat:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 452 inlägg
S Storn skrev:
Jag körde på mobilt internet i många år (2008 till 2018). De fungera överlag bra, men de var inte felfritt. Bland annat kunde hastigheterna bli rätt låga vid vissa tider (Medan de var utmärkt vid andra). Modemet behövde nollställas emellanåt, inte super ofta, men tillräckligt ofta för att vara en irritation (och jag hade 3 olika under den perioden, samt två routrar, problemet försvann aldrig). Samt att ibland fungera de inte alls under ett par minuter.
En annan irritation var att operatören ändrade villkoren ett par gånger med vilket under perioder gjorde de ganska ofördelaktigt.
När jag bytte till fiber 2018 så blev abonnemanget ungefär 150kr billigare per månad, vi betalade 18kkr för installationen, så relativt billigt. Så för oss blir de nog lite jämt 10 års avbetalning för det samt ett högre värde på bostaden.
Så med de stabilare uppkopplingen, bättre hastighet, färre crasher (i princip ingen) samt att jag över en 10 års period betalar i princip inget extra, så skulle jag säga att för min del var de helt klart värt det.
Räknar man in värdet på bostaden med så är de rent ekonomiskt gynnsamt.
Jag vill inte få de att låta som att 3G-4G (5G fanns inte då) är dåligt på något sätt, men fiber har helt klart fördelar.
Hade tveklöst tagit kostnaden och dragit in fiber. Även om du själv inte kommer nyttja tjänsten på ett sätt som gör att du märker av skillnaden, fiber kontra 5G, så kommer du ha betydligt fler intressenter den dagen du säljer huset och då troligtvis få ett högre pris.S Storn skrev:
Den yngre generationen, (sub40) skulle jag säga att majoriteten ser detta som en viktig tillgång. Jag och många med mig skulle definitivt väja bort hus som saknar fiber, detta gäller även de som kan ”efteranslutas”, då man kan få vänta många år på att detta faktiskt händer.
Hej!S Storn skrev:
Vi fick erbjudande för två år från Telia att dra in fiber för 45000kr. Vi hade också trådlös och det funkade för vi bor på en höjd. Sen knackade tele2 på och erbjöd ingrävning av fiber för 7500kr.
Köpte alla sorters kanaler och 1000/100 och vi betalar 599kr/månad. Super nöjd!
Har som sagt helt beroende på omständigheterna.M Mattias Svederberg skrev:Jag körde på mobilt internet i många år (2008 till 2018). De fungera överlag bra, men de var inte felfritt. Bland annat kunde hastigheterna bli rätt låga vid vissa tider (Medan de var utmärkt vid andra). Modemet behövde nollställas emellanåt, inte super ofta, men tillräckligt ofta för att vara en irritation (och jag hade 3 olika under den perioden, samt två routrar, problemet försvann aldrig). Samt att ibland fungera de inte alls under ett par minuter.
En annan irritation var att operatören ändrade villkoren ett par gånger med vilket under perioder gjorde de ganska ofördelaktigt.
När jag bytte till fiber 2018 så blev abonnemanget ungefär 150kr billigare per månad, vi betalade 18kkr för installationen, så relativt billigt. Så för oss blir de nog lite jämt 10 års avbetalning för det samt ett högre värde på bostaden.
Så med de stabilare uppkopplingen, bättre hastighet, färre crasher (i princip ingen) samt att jag över en 10 års period betalar i princip inget extra, så skulle jag säga att för min del var de helt klart värt det.
Räknar man in värdet på bostaden med så är de rent ekonomiskt gynnsamt.
Jag vill inte få de att låta som att 3G-4G (5G fanns inte då) är dåligt på något sätt, men fiber har helt klart fördelar.
Har du fått bra avtal med fiber när du spar pengar?
Är ju mycket som spelar roll. Jag har t ex skitdålig täckning på 4G. Adsl gav 0.1-0.5Mbit. Fick med mina finska 4G operatör ca 10Mbit. Men kostnaden var ju 20€ mån.
Även om svenska obegränsat går betydligt högre (800-900kr/mån?) Så finns ju familjeabb att man ka extra simkort för 199kr/mån. Är man 4-5 pers och delar på den totala kostnaden är det ju inte längre så dyrt. Fiber för mig går på 429kr månad och då är ju inte telefoni eller tv inräknat där.
Men okej är man 1-2 personer så blir ju kontantkort och abb på fiber mer lönsamt. Men det dom är skönt med mobilt att man slipper som sagt jaga efter wifi nätverk när man inte hemma.
Jag drog in fiber på landet förra året där fick man betala 16500kr om man tecknade sig under projekteringen, 20000 om man anslötsig efter att de påbörjat arbetet och 25000 för anslutning efter arbetet var slutfört, de drog fibern fram till tomtgränsen men man fick slang att gräva ner på tomten till dit man ville ha anslutningen så skarvade installatörerna ihop det och blåste in fibern.
Dock så har jag inte skaffat något abbonnemang då jag har en 4g router med ett tvillingkort till mobilen som räcker gott och väl, hade tänkt att det skulle komma något bra internet erbjudande som jag fått vid tidigare anslutningar om internet tv och telefoni för typ 200 kr i månaden i några år, men då abbonemangskostnadena börjar på typ 400 kr kände jag att det inte ger tillräckligt mycket förbättring mot kostnaden.
så skulle nog räkna lite på hur mycket bättre det blir, 5g har ju mycket bättre latenser än 4g om man spelar, däremot kostar 5g routrarna rätt mycket mer än 4g varianterna.
Dock så har jag inte skaffat något abbonnemang då jag har en 4g router med ett tvillingkort till mobilen som räcker gott och väl, hade tänkt att det skulle komma något bra internet erbjudande som jag fått vid tidigare anslutningar om internet tv och telefoni för typ 200 kr i månaden i några år, men då abbonemangskostnadena börjar på typ 400 kr kände jag att det inte ger tillräckligt mycket förbättring mot kostnaden.
så skulle nog räkna lite på hur mycket bättre det blir, 5g har ju mycket bättre latenser än 4g om man spelar, däremot kostar 5g routrarna rätt mycket mer än 4g varianterna.
Är just det här. Jag fick 500/100 i 11 månader, skulle vara 12 men Telenor bråkade som f*n att jag fått mina 12 månader. Har bekanta som har riktig kabel tv och internet för 200kr månaden! Då är det ingen snack om saken.G Gnarfz skrev:
Men när abben börjar på närmare 400kr månaden för bara internet och tv kräver separata boxar o annat skit så är det inte längre så intressant.
Fiber och tv kan dock vara väldigt intressant att ha via en gruppanslutning! Då tv i Sverige kostar och mobilt är ofta begränsat data på.
De drog nog slang/duct fram till tomtgräns, sedan skarvades fastighetsduct. Eftet det blåste man fiber hela sträckan från anslutningspunkt där man hade kopplingsskåp/brunn för fiber och sedan fram till huset. Men nu var jag petigG Gnarfz skrev:Jag drog in fiber på landet förra året där fick man betala 16500kr om man tecknade sig under projekteringen, 20000 om man anslötsig efter att de påbörjat arbetet och 25000 för anslutning efter arbetet var slutfört, de drog fibern fram till tomtgränsen men man fick slang att gräva ner på tomten till dit man ville ha anslutningen så skarvade installatörerna ihop det och blåste in fibern.