Det är vad du ser ja. Men telia debiterar hela tiden i bakgrunden. Det kommer du inte ifrån.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är vad du ser ja. Men telia debiterar hela tiden i bakgrunden. Det kommer du inte ifrån.
Och Telia debiterar Halebop, Fello etc i mobilnätet. Att någon ska tjäna pengar någonstans kommer du inte ifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Storn skrev:
- Jag vet att jag överlever med 4G, vi kan streama osv, frågan är hur länge.. vi har ca 30mbit med 4G

- bredband finns i området, men jag vet inte om det går att koppla på sig när som helst eller om de gör de i ”skov” med flera samtidigt.
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
Svettiga långsjalar för lite fiber…
Jobbar själv hemma på heltid samt streamar både tv, film, etc.
Uppgraderade precis till Telias 5G+ tjänst och det fungerar förvånansvärt bra.
Men som sagt, behovet får avgöra.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Brockjim skrev:
Gräv inte in fiber det är 1900tal, kolla in Starlink funkar hur bra som helst och full fart för 690kr i månaden. Behövs köpa hårdvaran men du ångrar dej ikke.
Läs mitt tidigare inlägg i denna fråga. Latens som är ett inbyggt bekymmer, till detta läggs jitter. Vilket gör det svårt att nyttja en del bredbandstjänster per automatik.
__
För att vara mera explicit: realtids videokommunikation, speltillämpningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Och Telia debiterar Halebop, Fello etc i mobilnätet. Att någon ska tjäna pengar någonstans kommer du inte ifrån.
Ja, men det finns fler än telias nät där.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, men det finns fler än telias nät där.
Ja, på vissa ställen. Och på vissa ställen så ägs fiberinfrastrukturen av ett kommunalt energibolag eller en ekonomisk förening.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har självhat själv grävt in fiber i år för 30 000kr.
Ingen rolig utgift men var väldigt missnöjd med Telia så hade inte mycket till val.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
namnbyte
Mats-S Mats-S skrev:
Lägg pengarna på en kvalitetsrouter för mottagning av 4/5G OM du nu har en bra mast i närheten som ger snabb stabil uppkoppling. Din mobil bör kunna hinta om läget idag för ditt mobila bredband.

Enda anledningen till att gå på fiberspåret är om du eller familjen kör någon online-gaming som kräver snabba svarstider under typ 5ms, för streaming och allt annat funkar mobilt bredband utmärkt numera :)
Skulle vilja säga att man helt ska skita i routern i den aspekten och istället köra på riktantenn för 4/5G. Sen välja den router man vill för wifi:t.

Vi har riktantenn, 650m från masten, snittar 250 nedströms vid lätt regn i denna lilla jäkla by mitt i Skåne. Därtill sitter antennen på en kattvind pga skitful, så går genom tegelpannorna dessutom.
 
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Om jag hade generellt ganska låga krav på bandbredd samt ping tider (50 mbps) så skulle jag inte hoppa på fiber. Tillgänglighet är också en faktor men det är inte säkert vad som är bäst. Luftledningar och storm är inte så bra.

Bor du i "glesbygd" och alla har fiber runt dig så är det nog inga problem med radio. Me man skall ha klart för sig att man delar resurser med alla som har mobil abb och man kan tänka sig trafikstockning vid fotbolls VM final över radio som inte händer på fiber... När dom beskriver nedladdningsfarter över radio så är det typiskt när du är ensam om antennen..,

Jag kommer att välja radio (4/5G) istf fiber även nu när jag blev erbjuden 9000kr + måste ett år tjänst abb för 10'.

Men jobbar man tex. hemma med kritiskt, super-presteranda, kommunikations behov - då är fiber "the shit"...

Surfar man lite, ser på SVT play, lirar Spotify... tjaa... njaa...

//
 
I
Beror helt på vad ni ska ha bredbandet tilt. 4G kan fungera om ni bor på en bra plats med få andra 4G abonnenter. Tänk dock på att 4G kan vara ganska känsligt, framförallt om flera använder mastera samtidigt.

Personligen hade jag inte tvekat att dra in fiber även för 30 k men så använder vi internet en hel del och behöver tillförlitlighet och låg latency.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Vi flyttade in i hus utan fiber för 3 år sedan. För 2 år sedan fick vi erbjudande att efteransluta för 24000:-, och helt ärligt hade jag kunnat betala det dubbla om det hade krävts. I dagens läge känns det lite som att jämföra att flytta in i ett hus utan telefonjack för 30 år sedan. Jag är övertygad om att det är pengar du får tillbaka när du säljer huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Sammanfattningsvis: har man möjlighet till fiberanslutning för säg 30 k investering, jag hade inte tvekat en sekund. Men: beror av att vi har relativt tunga behov, två-tre samtidiga zoom/teams-möten är det normala. Främst upload på vår mobila länk som är klen här typ 100 dl / 5 ul men man kan dämpa neg effekter genom att någon av oss fimpar något så enkelt som camera feed.

Har man inte behoven så kör på enklast billigast möjliga.
___
PS. Självklart funderar jag på om en utökad 4x4 MIMO antennarray kan få upp upload, värt att undersöka kanske. Men till syvende och sist når man inte längre än installerad kapacitet på "ute-på vischan-masten", och denna är alltid beroende på aktuell mastbelastning. Fiberanslutningar lirar i en helt annan liga som sagt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Hej! Korta svaret är NEJ!! Vi har en fiberförening hos oss också och priset började på ca 15.000kr för att ha stannat på ca 25.000kr per fastighet. Sedan tillkommer grävning på egen tomt samt uppkoppling och månads abonnemang. Maken är helt emot att vi skulle ansluta oss. Vi optade emot och har sedan starten 2015 när vi flyttade in i huset enbart haft obegränsad (enligt avtal med 3) WiFi via router/luftburen och TV via parabol. Har fungerat jättebra. Har mycket sällan problem med buffring eller att det
är långsamt. Så med 2 TV, 2 mobiler o 1 laptop så klarar vi oss utmärkt utan.
Läser emellanåt på fb gruppen i byn att fiberföreningen har problem med sina uppkopplingar av olika anledningar…
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hur hade ni gjort i mitt läge?
Fyllt i beställningsblanketten i stället för att slösa tid här! ;):D
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
R
F FiffigaTanten skrev:
Hej! Korta svaret är NEJ!! Vi har en fiberförening hos oss också och priset började på ca 15.000kr för att ha stannat på ca 25.000kr per fastighet. Sedan tillkommer grävning på egen tomt samt uppkoppling och månads abonnemang. Maken är helt emot att vi skulle ansluta oss. Vi optade emot och har sedan starten 2015 när vi flyttade in i huset enbart haft obegränsad (enligt avtal med 3) WiFi via router/luftburen och TV via parabol. Har fungerat jättebra. Har mycket sällan problem med buffring eller att det
är långsamt. Så med 2 TV, 2 mobiler o 1 laptop så klarar vi oss utmärkt utan.
Läser emellanåt på fb gruppen i byn att fiberföreningen har problem med sina uppkopplingar av olika anledningar…
Rörigt sa Bill :)

Obegränsad WiFi? Du menar 4G antar jag?

Sedan skiver du TV via parabol, så då kan du ta bort det ur ekvationen helt och hållet. Uppgiften om "2 TV" har m.a.o. inget med bredbandet att göra.

Vad har "sällan problem med buffring" och vad är "inte långsamt"? Detta påstående säger ingenting utan ytterligare information.

Att ni sedan har "2 mobiler o 1 laptop" säger inte heller någonting om vad ni har för prestanda på bredbandet. Bara att ni äger tre saker :)

Ledsen, men ditt inlägg är långt ifrån ens ett anekdotiskt argument för att man ska välja bort fiber.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.