R Rkarlsson skrev:
Bor du i storstad?
Alla husen som skickas ut på marknaden nu i vår kommun går åt som smör i solsken, de flesta utan fiber =)
Fördelen är att vår kommun inte var helt dumma i huvudet så att de såg till att alla befintliga hus och tomter kan efteransluta, till ett pris av 24000 kr. Har man som köpare inte råd med 24000 kr för ett hus man gillar så ska man bo i en betonglåda (Lägenhet)

Jag kör 100% på mobilt bredband och det fungerar ypperligt till smartstyrning av värme, bil, kameror, lite film, surf och allt annat vi behöver.
Jobbar man hemma så kan det vara möjligt att det är ett måste. Eller ja, sambon pluggar så periodvis är hon hemma och det funkar utan anmärkning.
Givetvis men satt man fast med 56k modem när dom andra fick tillgång till isdn, så vill man aldrig mer vara den som har sämst internet igen.

Klart det där funkar kanske för dig, men är ju inget jag skulle släppa in i mitt hem ens under pistolhot.
Sen är väl din smartstyrning till värmen, bil, kameror sådant som nästan enbart trafikerar ditt Lan och inte ut så mycket mot internet?

Det är sen gammalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Nackdelen med både 4G och 5G är att alla delar på bandbredden som masten har. Om det blir många som kopplar upp sig mot masten så minskar bandbredden för varje enskild uppkoppling. Där för är det viktigt att försöka förutse hur utveckling av användare blir. Med fiber har man egen bandbredd i alla fall fram till koncentratorn. Det är dock lätt för operatören att bygga ut från koncentratorn och vidare. Fiber höjer också värdet huset. Tror du har igen det när du säljer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det kostar 30000 att ansluta sig till vår bredbandsförening i byn. Den faktiska kostnaden för föreningen beror väldigt mycket på förutsättningarna, men i snitt så är det ganska nära 30.

Svaret på din fråga: Alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
ja, vi är en förening och vi drar fram till tomtgräns på "spekulation" för det är så mycket billigare att passa på när grävmaskinen är ute... men sen kommer det ändå var högre pris att ansluta sig jämfört med de som hoppar på när vi erbjuder, helt enkelt för att det ALLTID ska löna sig att ansluta sig "nu". Det är ren princip. som är viktigare i en ek förening än om det är kommersiellt..

dock styr samma ekonomiska regler, utbyggnad av nät ska bokföras på inventarier och skrivas av, dvs det krävs kapital att bygga nät, men kostnaden är sen utslaget på 25-30 år. Det är därför det gäller att bygga till så många på en gång som möjligt.

Passa på att ansluta, allt annat är tyvärr fel, oavsett vad 4G/5G förespråkarna säger... Det bara är så..
Företagen vill maximera vinst. Kan de få en ny permanent användare som betalar varje månad så kan det vara värt att gå ner i pris. Kostnaden för stamnätet är ju redan tagen.

Att ni som förening även tar in rättviseperspektivet förstår jag. Men det gör inte företag.

Vilka tillstånd pratar du om när ni har dragit fram till gräns?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vidare är du 100% låst till en leverantör och kan ej konkurrensutsätta, så du är ju i ett ganska risigt förhandlingsläge om avgiften skulle höjas.
Du är ännu hårdare låst till en leverantör med fiber.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Givetvis men satt man fast med 56k modem när dom andra fick tillgång till isdn, så vill man aldrig mer vara den som har sämst internet igen.

Klart det där funkar kanske för dig, men är ju inget jag skulle släppa in i mitt hem ens under pistolhot.
Sen är väl din smartstyrning till värmen, bil, kameror sådant som nästan enbart trafikerar ditt Lan och inte ut så mycket mot internet?

Det är sen gammalt.
Det är inte bra att vara beroende av att vara störst bäst och vackrast.

Dör internet så dör allt med smartstyrningen. Har hänt en gång sen jag flytta in här 2017.
De som har fiber har haft betydligt fler avbrott än mig =)
 
D Daniel 109 skrev:
Du är ännu hårdare låst till en leverantör med fiber.
Fast fibern är ju ”bara” infrastrukturen där tjänsten levereras. Antingen kör ju nätet open access med flera tjänsteleverantörer eller så upphandlas en leverantör x antal år. Min erfarenhet säger att det senare är att föredra.
 
Men den är en betydande del kostnaden. Även om du betalar för en hel del av den så ägs den av ett bolag vars enda mål är att tjäna pengar. Där är konkurrensen obefintlig.
 
Varje "fall" är ju unikt efter just era behov/möjligheter men generellt sätt ja.
min kalkyl såg ut som följande när jag tog ställning. Hade ADSL + telefon (behövde fax i jobbet) för 489+179=668kr för 10mbit som alternativ (ingen 4g täckning). Fiberalternativet kostade 20' samt bredband + iptele 229kr, dvs 439 billigare.

Skulle jag ha kvar förbindelsen i mer än fyra år så var det alltså vinst på fibern. Kan ni läsa detta så har jag fibern kvar....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men den är en betydande del kostnaden. Även om du betalar för en hel del av den så ägs den av ett bolag vars enda mål är att tjäna pengar. Där är konkurrensen obefintlig.
Det gäller nog leverantörer av mobilt bredband också, och beger du dig en bit utanför större städer så är konkurrensen ganska obefintlig även där.
Mitt nät ägs av en ekonomisk förening där jag är medlem.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
I stora delar av Sverige finns det flera leverantörer av trådlösa uppkopplingar. Dessutom är ju fler på gång med satellitlösningar. Så det finns i alla fall mer än en.
 
D Daniel 109 skrev:
I stora delar av Sverige finns det flera leverantörer av trådlösa uppkopplingar. Dessutom är ju fler på gång med satellitlösningar. Så det finns i alla fall mer än en.
Fast de är ju att jämföra med tjänsteleverantörer i ett fibernät, skillnaden är att de samsas i ett eller flera mobila nät.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Företagen vill maximera vinst. Kan de få en ny permanent användare som betalar varje månad så kan det vara värt att gå ner i pris. Kostnaden för stamnätet är ju redan tagen.

Att ni som förening även tar in rättviseperspektivet förstår jag. Men det gör inte företag.

Vilka tillstånd pratar du om när ni har dragit fram till gräns?
är det till tomtgräns är det ju lugnt, MEN, det är ju inte säkert det är så det är bara till de vi passerat för någon annan. Det kan var fornlämningar, stenar osv, trafikverket, markavtal som tar vansinnig tid att få till....
 
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Skulle absolut kört med fiber. 5g är inget alt i dagsläget. Fiber är i praktiken obegränsat bandbredd, bara själva trancievern som sätter stopp, fiber i sig kan köra Tb.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Du är ännu hårdare låst till en leverantör med fiber.
Själva fibern var det ju bara en som "ville" gräva, Telia.
Men för den löpande slanten kan jag välja mellan massor av olika tjänsteleverantörer av internet/tv/tel.

Några exempel från bredbandsval.se :
Jämförelse av bredbandsabonnemang från olika leverantörer med pris och hastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henrikpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.