S Storn skrev:
Hej.
Skulle inte grävt, kännas som det är den är Old School, funkar 4G så är det ingen idé, så gör jag.

christer

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
 
  • Gilla
FiffigaTanten
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?
Mvh
Ja, det kan vara rimligt. I mitt lilla samhälle kostade det 20 000 när flera köpte.
En annan fråga är hur du ser på staten som sålde ut Televerkets växelstationer och kundstock men inte kopparledningarna för att de ansågs ha litet värde och snart behövde bytas. Dåvarande regering tyckte att kunderna skulle betala. Där är du nu.
Kundförlagda ledningar över eller i andras mark är frågor som få enskilda har kunskap att hantera.
 
  • Gilla
FiffigaTanten
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Kanske beror på familjesituation men antagligen hade jag väntat.
 
Stickan56
R RoAd skrev:
Funkar det för dig är det väl bra, men 10-15Mbit/s är idag en riktigt låg hastighet och är exempelvis för lite för Netflix UHD (eller ja, 15Mbit/s är precis tillräckligt).

Att 5G skulle ge bättre hastighet är inte någon garanti. Det beror på, precis som alltid med trådlös kommunikation.
5G på landet behöver inte bli snabbare än 4G det är sändningsfrekvensen som bestämmer.

Stickan
 
Jag fick offert på 97k för anslutning av mig och grannen. Det mesta var förstås grävjobb då vi bor på fel sida landsvägen. Tog inte den utan körde vidare på 4g… i gamla huset drog jag in fiber för 15000 efter ROT, så t.o.m 30k hade känts mycket .

Nu har Vattenfall grävt ner luftledningarna och i samband med det så lade entrepenören också med ett tomrör för fiber så nu har jag begärt en uppdaterad offert från fiberföreningen här, får se vad den blir. Men parallellt med detta så har Telia uppgraderat mitt mobila bredband till något de kallar för ”5g redo” så nu har jag 150mbit ändå…
 
  • Gilla
FiffigaTanten
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Jag betalade nyligen 32k för att få in mitt. Fullt rimligt pris kan jag känna. Visst är det roligare om det är billigare med 30k är fullt ok och lätt värt det
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Fiber alla dar i veckan, 30 papp=värt. Mobilnätet är så oerhört mycket sämre och opålitligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört de som väntat för att det ska bli billigare och de istället inte får dra in alls eller det blir dyrare... Men jag har också hört de som fått en offert på kanske 25 och tackat nej och sen några år senarare fått erbjudande på 6-7.000.

Jag skulle inte klara mig utan fiber då jag jobbar mkt hemifrån. Jag skulle definitivt betala 30.000kr för att få det "nu" istället för att jiddra med ostadig trådlös. Om man vill spekulera att tjäna eller förlora alt skippa det helt är väl om internet inte alls är viktigt för en. Är man en pensionär som inte streamar film, inte jobbar hemma, inte spelar dataspel osv utan betalar en räkning om månaden och kollar väderprognosen skulle jag vänta (finns väl "vanliga" människor med yrken som inte kan jobba hemma och som varken streamar eller spelar, men är väl rätt få?). Men ialla andra fall tror jag de flesta "behöver" internet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storn skrev:
iber finns redan i området.
Erbjudande om att gräva in fanns redan för ca 20 år sedan, då hade det kostat ett par tusenlappar för tidigare ägaren att gräva in, men icke..
Vill du inte att det ska bli en ny tråd i Byggahus om 20 år, som handlar om ifall man ska dra in fiber för 90 kkr, så köp det nu för 30 kkr så är saken avklarad. Känner ingen som ångrar att de drog in fiber, däremot hur många som helst att de inte drog in fiber när det fanns ett erbjudande.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
BETALAR OCH SE GLAD UT
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
Jag har fiberslangen ligger i tomtgränsen. Kör ändå med 4g funkar skapligt med tv och vårt surfbehov. 5g är på gång i mitt område. Jag tänker testa det först innan jag börjar fundera på att installera fiber. Funkar 5g bra så kommer slangen få ligga kvar i tomtgränsen.
 
  • Gilla
FiffigaTanten
  • Laddar…
Stickan56
Totem Totem skrev:
Jag har fiberslangen ligger i tomtgränsen. Kör ändå med 4g funkar skapligt med tv och vårt surfbehov. 5g är på gång i mitt område. Jag tänker testa det först innan jag börjar fundera på att installera fiber. Funkar 5g bra så kommer slangen få ligga kvar i tomtgränsen.
Har du jämfört abonnemangspriset på fiber vs mobilt bredband?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Har du jämfört abonnemangspriset på fiber vs mobilt bredband?

Stickan
Jodå. Ca 50-60 kr dyrare med mobilt och obegränsat, jämfört med fibern. Har runt 60 Mbit på mobilt. Sist jag mätte iaf.
 
Jag nappade i höstas på ett erbjudande hos Telia. Installation samt grävning för 7000. Dock behövde jag binda mig på 250/250 i ett år men vad gör de
 
  • Gilla
FiffigaTanten och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
F Falb skrev:
Jag nappade i höstas på ett erbjudande hos Telia. Installation samt grävning för 7000. Dock behövde jag binda mig på 250/250 i ett år men vad gör de
Det är en bra deal.(y)

Stickan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.