Tjosan! Äntligen har man hittat ett ställe där Multiswitch diskuteras. Samtliga handlare här i stan har sett ut som frågetecken när jag frågat om det.

Först några allmänna frågor som jag inte helt fått klart för mig.

1. Kan man placera en Multiswitch utomhus? skyddad mot väta givetvis.
2. Behöver en Multiswitch extern strömförsörjning.

Jag köpte mig ett extra Quad LNB huvud, men samma dag som jag fick det såg jag till min fasa info från en svensk leverantör som sa att man måste ha Quattro istället.

3. Kan man köra quad istället? För/nackdelar?

I mitt sökande efter switchar snubblade jag över denna sida:
http://www.buydvb.net/multiswitches_c17

4. Någon som har erfarenhet av dom? Är det bara skit eller något man vågar köpa?

Tacksam för svar på mina nybörjarfrågor.

//Droopfy

Droopfy skrev:
Tjosan! Äntligen har man hittat ett ställe där Multiswitch diskuteras. Samtliga handlare här i stan har sett ut som frågetecken när jag frågat om det.

Först några allmänna frågor som jag inte helt fått klart för mig.

1. Kan man placera en Multiswitch utomhus? skyddad mot väta givetvis.
2. Behöver en Multiswitch extern strömförsörjning.

Jag köpte mig ett extra Quad LNB huvud, men samma dag som jag fick det såg jag till min fasa info från en svensk leverantör som sa att man måste ha Quattro istället.

3. Kan man köra quad istället? För/nackdelar?

I mitt sökande efter switchar snubblade jag över denna sida:
[länk]

4. Någon som har erfarenhet av dom? Är det bara skit eller något man vågar köpa?

Tacksam för svar på mina nybörjarfrågor.

//Droopfy
1 generellt nej, kanske finns någon modell som fixar det men då måste det stå i specen.
2. Ja
3. Det brukar stå i specarna att switchen klarar quad, men om det funkar i verkligheten vet jag inte. Annars så kostar ju inte en quattro mer en någon hundralapp.
4 ?, det finns i tråden tips om butiker som funkar bra annars.

Måste man ha ett vägguttag från multiswitchen eller kan man gå direkt in i decodern med kabeln.?

Calle&Lisa skrev:
Måste man ha ett vägguttag från multiswitchen eller kan man gå direkt in i decodern med kabeln.?
Du kan gå direkt.

Ok,

Tack,snabba svar det gillar vi :D

Under förutsättning att du inte ska plocka ut marksignalen, i så fall behöver du ett vägguttag.

Ok,misstänkte att det var så.

Fungerar det att koppla aktiva utomhusantenner för digital marksänd TV så som http://www.kjell.com/sortiment/ljud...nner/utomhusantenner/digiality-da-6000-p30130 till en multiswitch eller måste det vara s.k. "spret-antenn" ?
Om det fungerar med aktiv antenn hur löser man det med matning till antennen?

Håller på och tar mig bort från comhem träsket och tänkte gå över till satellit och Boxer, blir Canal Digital med HD-PVR i ett rum och HD box utan PVR i ett annat rum och Boxer i ett 3:e rum, men har insett hur smidigt det är med multiswitch och dra ett eget nät.
Försökt läsa mig till var man kan montera multiswitchen, för mig skulle det vara smidigast om man kan sätta den i ett litet förråd typ kattvind, kyla tror jag inte är något problem, skulle det visa sig får jag bara isolera grejerna med frigolit, men hur mycket värme klarar den, blir under råsponten på ett tegeltak?
Mycket lärorik tråd detta (y)
//Robert

Nimajneb skrev:
Under förutsättning att du inte ska plocka ut marksignalen, i så fall behöver du ett vägguttag.
Nu har jag en inbyggd decoder i tv n och en extern Miraclebox. Om jag vill ha terrest signal till tv n drar jag bara en koaxial från multiswitchen till uttaget och sen från tv utgången i uttaget till tv n ?

F
Jag väcker liv i en gammal tråd och hoppas att jag får lite hjälp.

I går morse var det svart i rutan. Kör med två separata paraboler med ett quattro-LNB på varje. Multiswitchen är en EMP Centauri 9/8 Pro-Line och på det två digitalboxar.

Har försökt felsöka så gott det går. Har i princip samma signalstyrka på digitalboxarna oavsett om kabeln är inkopplad eller inte. Det är också helt svart både på Viasat och Canal Digital. Jag skulle annars ha trott att en parabol vridit sig och tappat signalen men du är båda döda så det känns orimligt?

Likadant med LNB, orimligt att bägge går sönder samtidigt eller skulle det kunna bli kortslutning i det ena och via multiswitchen slå ut den andra med? Har ingen satfinder så jag kan inte kolla signalen, förvisso lätt att fixa fram men är det nödvändigt?

Kvar är multiswitchen och hur felsöker man en sådan. Power-LED lyser och den vanliga antennen funkar via multiswitchen. Drar man ut sladden till multiswitchen så blir bilden märkbart sämre så förstärkningen funkar bevisligen.

Vad göra, beställa ny multiswitch från Tyskland för 120€ på chans eller? Är det självklart att det är switchen som strular? Felsökningsråd och förklaringar efterfrågas.

fsn skrev:
Jag väcker liv i en gammal tråd och hoppas att jag får lite hjälp.

I går morse var det svart i rutan. Kör med två separata paraboler med ett quattro-LNB på varje. Multiswitchen är en EMP Centauri 9/8 Pro-Line och på det två digitalboxar.

Har försökt felsöka så gott det går. Har i princip samma signalstyrka på digitalboxarna oavsett om kabeln är inkopplad eller inte. Det är också helt svart både på Viasat och Canal Digital. Jag skulle annars ha trott att en parabol vridit sig och tappat signalen men du är båda döda så det känns orimligt?

Likadant med LNB, orimligt att bägge går sönder samtidigt eller skulle det kunna bli kortslutning i det ena och via multiswitchen slå ut den andra med? Har ingen satfinder så jag kan inte kolla signalen, förvisso lätt att fixa fram men är det nödvändigt?

Kvar är multiswitchen och hur felsöker man en sådan. Power-LED lyser och den vanliga antennen funkar via multiswitchen. Drar man ut sladden till multiswitchen så blir bilden märkbart sämre så förstärkningen funkar bevisligen.

Vad göra, beställa ny multiswitch från Tyskland för 120€ på chans eller? Är det självklart att det är switchen som strular? Felsökningsråd och förklaringar efterfrågas.
Antar du redan löst problemet, vad var det för fel? Spontant skulle jag gissat på multisen.
Skillnaden idag gentemot när jag skapade tråden för typ 100 år sedan så går det ju att hitta multisar i Sverige.

Visst kan du koppla förbi switchen och direkt in till ena och andra parabolen i felsökningssyfte. En kabelskarv är det värt att kosta på i felsökning

Felet ligger troligen i multiswitchen. Det är inte säkert att det fungerar om man kopplar en utgång från ett Quattro-LNB direkt till mottagaren. I bästa fall får man bara tillgång till en fjärdedel av kanalerna. I sämsta fall får man ingen bild för att LNB inte får någon matningsspänning. Jag vet inte om en Quattro-LNB tar matningsspänningen från en av anslutningarna eller om den kan ta från vilken som helst.

Ska man felsöka multiswitchen kan man först kontrollera att den ger matningsspänning till båda LNB, och att den har sin egen interna matning. Power-LED tyder på att den i alla fall har sin egen interna matning.

F
Nimajneb skrev:
Antar du redan löst problemet, vad var det för fel? Spontant skulle jag gissat på multisen.
Skillnaden idag gentemot när jag skapade tråden för typ 100 år sedan så går det ju att hitta multisar i Sverige.
Hej

Jag har löst problemet men det satt långt inne.... Visst finns det multisar att köpa i Svedala men det är en STOR prisskillnad och fantastiskt mycket bättre utbud i Tyskland och faktiskt också mer lättillgängligt.

Jag fick tag på tekniska supporten på EMP Centauri och dom hjälpte mig med felsökning. All heder till det företaget, jag kommer att köpa av samma tillverkare nästa gång igen när den slutligen går sönder. Det var inget fel på multiswitchen.

Provade som sagt med två olika digitalboxar i vardagsrummet och bägge var döda. Och mätningar på multischwitchen tydde på att det inte var den som var kass. Nu är det så att vi har tre digitalboxar men vi använder bara en (av kostnadsskäl) i vardagsrummet. Har dock förberett med ytterligare ett SAT uttag i vårat sovrum. Smackade upp digitalboxen där och det funkade.

Växlade uttagen på multiswitchen ( trots att jag provat det tidigare)... Ingen skillnad denna gången heller.

Narurlitvis var det SAT uttaget i väggen det var fel på. Rev ut båda två och visst, en hel del "elmojs" innanför kåpan. Klart att en sån har pajat. Växlade dom och var 99% säker på stt nu funkar det. I helvete heller.....

Har vi möss i innerväggarna som mumsar koaxialkabel? Har jag kabelbrott? Långsökt men vad fan gör man. Ut i garaget och rotar fram en rulle FK som jag använder för att loopa och kopplar in en Fluke och den piper, inget kabelbrott.

Provar den tredje digitalbox men den startar inte alls. Däremot startar den fint i sovrummet. Och där satt den, jag har använt samma nät-trafo i vardagsrummet till alla digitalboxar. Bytte nät-trafo och allt funkar.

Kanske korkat av mig men jag tyckte att det var klurigt. Vad är det för jävla pryl som ger tillräckligt med kräm för att få igång digitalboxen men inte tillräckligt för full funktion? Nu funkar det som det skall och huset brann inte ner så jag är nöjd. Made in China...

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Det där har varit en klassiker med dreambox. Boxarna bootar men sen börjar lustigheterna.......

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.