Hej Krien,

Får man fråga vad du köpte för Multiswitch och quattro huvuden och var ?

Mvh Calle
 
Någon som har kunskap eller erfarenhet om kvaliteten på multiswitchar och quattro huvuden ? något märke att rekommendera ? vad är att föredra, inbyggd nätdel for strömförsörjning eller icke ?
 
Jag har haft min EMP Profi multiswitch och Inverto quattrohuvud i snart två år och de har funkat förträffligt bägge två.
 
Samma multiswitch som ThomasLindgren:
- ms från satshop.tv
- och lnb 2x(MTI AP 84-XT2BL) från milan-berlin.
Detta har fungerat bra, det är boxarna som spökat; men jag hoppas att det är slut med det nu.
Jag gick mestadels på de erfarenheter jag hittat i denna tråds tidigare inlägg. Men jag surfade även runt på nätet i största allmänhet och ringde till ett par handlare och frågade lite vad de satte upp för prylar. Kommer dock inte ihåg vilka jag ringde till, försökte sprida mina samtal lite runt Sverige för att få ett brett omdöme.
Vem som helst kan väl skriva vad som helst och vilka lögner som helst om alla produkter; men man
får förutsätta att de flesta skriver som de tycker och sedan skapa sig en egen åsikt, vad gäller produkter mm.

Vänner man har tycker att man gjort lite overkill, men å andra sidan kan man sitta där och småle när de berättar om när de behöver dra ny tv-kabel till något rum; och sedan vill man ju ha dit parabolen också. Hehe tänker man då. Kostade kanske lite mer, men skönt med bara en sladd dit och så har man allt...
 
Ok,tack för snabbt svar.

Har du fått nån uppfattning om hur mycket det skiljer i priser från Sverige?
Känner detsamma att inte snåla från början så man är hyffsat framtidssäkrad med grejerna.
Det man känner när man sitter på dom tyska sidorna är att man inte riktigt vet vad man ska välja.
 
Priser i Sverige...?
satpro.se säljer spaun som ska vara "bäst i klassen" men den kostar 1000 mer än EMP Centauri Pro
Vad gäller lnb så bestämde jag mig för MTI Highline och så köpte jag dem från någon som hade bra renommé på nätet (milan-berlin)
Tallrik köpte jag hos en lokal tv-handlare tillsammans med en massa kabel, som man iofs kunde ha köpt på nätet också.

Jag tror faktiskt att det mesta står i tråden... Även om det är över 220 inlägg så är det värt besväret att skumma dem och kolla in de sajter som nämns.
 
Jag satt nyss och kollade bygglovspliktiga regler för altanbygge m.m. och snubblade då över en regel om att tallrikar över 1,1m i diameter var bygglovspliktiga. I Stockholmstrakten känns det inte som att det ska behöva vara ett problem, eller? :D
 
Ni som har dragit era sat nätverk,har ni haft samma knytpunkt som datanätverket? Håller på att vela mellan vinden(nära till parabolen) eller ner till data och elcentral.
 
Har man oisolerad vindsgång kanske det inte är så bra att sätta nätverksswitch där och eventuellt andra dataprylar.
 
Kanske va lite otydlig men data knytpunkten kommer vara i huset frågan gällde multiswitchen om man ska ha den på vinden för att åtgången på kabel blir mindre...lutar nog att jag drar ner ms till datacentral,ha allt på samma ställe...kommer bli myyycket kablar.... :)
 
Calle&Lisa skrev:
Kanske va lite otydlig men data knytpunkten kommer vara i huset frågan gällde multiswitchen om man ska ha den på vinden för att åtgången på kabel blir mindre...lutar nog att jag drar ner ms till datacentral,ha allt på samma ställe...kommer bli myyycket kablar.... :)
Jag har allt på samma ställe, klart smidigast så.
 
F
Calle&Lisa skrev:
Kanske va lite otydlig men data knytpunkten kommer vara i huset frågan gällde multiswitchen om man ska ha den på vinden för att åtgången på kabel blir mindre...lutar nog att jag drar ner ms till datacentral,ha allt på samma ställe...kommer bli myyycket kablar.... :)
Har också allt på samma ställe. Det blir ju nio koax mer från vinden och sen har vi åtta uttag i huset, blir en del kabel men känns skönt att ka multiswitchen inomhus. Den fick dock inte plats i skåpet så den sitter på väggen ovanför. Skall bygga en separat ventilerad låda för att dölja den nån gång. Alternativt vänja mig vid hur det ser ut....
 
  • DSC00096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har läst igenom tråden nu, mycket förkortningar och teknik blir det... :)
Tror jag har fått rätt bra koll på hur jag bör bygga upp mitt nät nu när de är dags för lite kabeldragning. Har dock några funderingar jag gärna får lite svar på..

Har hittat två olika KTV kablage, ena är 0,8/3,6 och den andra 1,13/4.8 - Vad påverkar detta? Är någon bättre/sämre? Blir det "fel" om man blandar dessa?

Finns fina multimediakablar för den som är slö som har både 2 st cat6 UTP kablar och 1 st KTV 0,8/3,6 så får man med sig datanätet samtidigt, finns det någon nackdel med att använda sig av dessa?
Anledningen till frågan om det är dumt att blanda de två koaxiala är för att multimediakabel har den ena och köper jag bara koaxial är det den andra varianten om man vill uttöka till fler än 1 koaxialuttag.

För att dubbelkolla innan jag gör bort mig, til varje tv måste jag ha minst 1 koaxial för vanlig box, ska det vara inspelningsbar är det 2 st som gäller. Rätt ute?
Vill jag ha fler än 1 leverantör är det bara att lägga på ytterliga 1 eller 2 koaxiala per box, rätt?
Vanliga tvn (bondtv) följer med i samma kabel?

Kommer säkert på fler frågor när det närmar sig inköp av switch osv. men för tillfället ska jag bara se till att få ut rätt kablage.. :O
 
mrdaniell skrev:
För att dubbelkolla innan jag gör bort mig, til varje tv måste jag ha minst 1 koaxial för vanlig box, ska det vara inspelningsbar är det 2 st som gäller. Rätt ute?
Ja, om du inte kommer använda satcr, då räcker det med en kabel. Dock måste man då dra vidare från den boxen till nästa, alltså inget stjärnnät.

mrdaniell skrev:
Vill jag ha fler än 1 leverantör är det bara att lägga på ytterliga 1 eller 2 koaxiala per box, rätt?
Ja, så länge du inte ska köra med samma box för flera leverantörer, då kan du använda dig av en diseq-switch.

mrdaniell skrev:
Vanliga tvn (bondtv) följer med i samma kabel?
Ja om du kopplar antennen till multiswitchen.
 
Även med satcr kan man ju köra stjärna om man drar fram dubbla kablar till varje punkt. Förvisso mer kabel men grunddesignen mes stjärna funkar även för detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.