60 877 läst · 299 svar
61k läst
299 svar
Guide för att bygga ett enkelt Sat/TV nätverk
Har fortfarande lite dålig koll på om man ska tänka på något speciellt vad gäller vägguttag när man använder multiswitch, tänkte köpa dessa
http://www.elgrossisten.se/antenn-mm/antennuttag-tv-radio-sat-fabrikat-triax
Funkar dessa uttag så de splittar signalen korrekt som kommer från multiswitchen?
http://www.elgrossisten.se/antenn-mm/antennuttag-tv-radio-sat-fabrikat-triax
Funkar dessa uttag så de splittar signalen korrekt som kommer från multiswitchen?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 126 inlägg
Ja, de uttagen funkar bra
Något som skulle vara mycket intressant i denna kanontråd skapad av Nimajneb, är om alla som har handlat på sig grejer kunde berätta vad man har köpt och om man är nöjd.
Vilken multiswitch,lnb,kablar,uttag mm.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Vilken multiswitch,lnb,kablar,uttag mm.
Kan man förstöra något om man kopplar in quattro-kablarna på fel plats i multiswitchen?
Håller på och fixar i rummet där switchen sitter och tänkte mig inte för när jag kopplade tillbaka kablarna och nu är alla kanaler på en viss frekvens döda.
Håller på och fixar i rummet där switchen sitter och tänkte mig inte för när jag kopplade tillbaka kablarna och nu är alla kanaler på en viss frekvens döda.
Jag håller på för fullt med att dra Quattro kabeln men har inte börjat med LNB och multi switch änn.
Ett tips är att nä man drar Q-kabeln så blir det väldigt tight i en 25'as flexslang, tänk på att göra mjuka fina böjar med slangen
Jag vet ej hur känslig multiswitchen/LNB är för felkopplingar.
Hoppas den klarade sig och bara behöver startas om...
Ett tips är att nä man drar Q-kabeln så blir det väldigt tight i en 25'as flexslang, tänk på att göra mjuka fina böjar med slangen
Jag vet ej hur känslig multiswitchen/LNB är för felkopplingar.
Hoppas den klarade sig och bara behöver startas om...
Har nu kopplat in de nya LNBerna och multiswitchen samt flyttat en av parabolerna för att få det mer centraliserat.
Före de nya LNBerna och switchen hade jag en signalstyrka på ca85-90 och efter bytet hade jag 98-99.
Och då hade jag skruvat ner förstärkningen på switchen till MIN på alla kanaler.
Inga problem för mottagaren ET9000,
både CD och Via fungerar bra på alla kanaler. En stor skillnad som jag såg var att man kunde få mycket bättre signalstyrka bara man vrider huvudet (skew,8 grader, där jag bor).
Ett bra hjälpmedel vid inställning av parabolen som jag flyttade var Enigmanoid (finns gratis version) till Android telefon.
Där kan man se signalstyrkan från mottagaren när man ställer in tallriken på taket via trådlöst nätverk.
Går även att byta kanaler för att kolla signalen utan att behöva gå ner och trycka på fjärren. Har inte kopplat in något antenn uttag änn, blir framöver när slangar och rör är dragna.
Före de nya LNBerna och switchen hade jag en signalstyrka på ca85-90 och efter bytet hade jag 98-99.
Och då hade jag skruvat ner förstärkningen på switchen till MIN på alla kanaler.
Inga problem för mottagaren ET9000,
både CD och Via fungerar bra på alla kanaler. En stor skillnad som jag såg var att man kunde få mycket bättre signalstyrka bara man vrider huvudet (skew,8 grader, där jag bor).
Ett bra hjälpmedel vid inställning av parabolen som jag flyttade var Enigmanoid (finns gratis version) till Android telefon.
Där kan man se signalstyrkan från mottagaren när man ställer in tallriken på taket via trådlöst nätverk.
Går även att byta kanaler för att kolla signalen utan att behöva gå ner och trycka på fjärren. Har inte kopplat in något antenn uttag änn, blir framöver när slangar och rör är dragna.
Ingen som vill dela med sig av sin erfarenhet?Calle&Lisa skrev:
Har kollat Spauns sortiment litegrann.
Någon som har en uppfattning om skillnaden mellan Light Class på multisar tex SMS 9807 NF och Standard eller Premium?
Skiljer ju ganska mycket i pris från ca 125 E till ca 250E.
Någon som har en uppfattning om skillnaden mellan Light Class på multisar tex SMS 9807 NF och Standard eller Premium?
Skiljer ju ganska mycket i pris från ca 125 E till ca 250E.
Beskrivet i deras katalog på sidan 42.
http://www.spaun.de/pdf/spaun_15_en.pdf
Skulle tro att den jag en gång köpte motsvarar standard då den har förstärkning av marksända signalen och den burken har funkat oklanderligt alla dessa år.
http://www.spaun.de/pdf/spaun_15_en.pdf
Skulle tro att den jag en gång köpte motsvarar standard då den har förstärkning av marksända signalen och den burken har funkat oklanderligt alla dessa år.
Ok,kul att det funkat bra.
Jag har tänkt mig en 9/8, i SMS serien finns inte det i Standard klassen utan den minsta är 9/14 och då hamnar den på ca 250 E. SMS 9807 NF i Light klassen har oxå förstärkare på marksända signalen.
Tänkte därför om det va någon mer kunnig som kan avgöra om det är något annat man skulle sakna på Light klassen.
Är så svårt att utläsa och förstå vad allt innebär i praktiken.
Jag har tänkt mig en 9/8, i SMS serien finns inte det i Standard klassen utan den minsta är 9/14 och då hamnar den på ca 250 E. SMS 9807 NF i Light klassen har oxå förstärkare på marksända signalen.
Tänkte därför om det va någon mer kunnig som kan avgöra om det är något annat man skulle sakna på Light klassen.
Är så svårt att utläsa och förstå vad allt innebär i praktiken.
Är det någon kunnig som kan förklara skillnaderna mellan olika klasserna på Spauns multiswitchar?
Skulle man sakna något viktigt om man väljer Light klassen?
Premium-Class SMS 5xx03 NF
Features:
• Passive return path for interactive applications (Triple Play)
• Active CATV compatible forward path including InGaP Push-Pull output stage
• Level adjuster (0 ... -12dB) for the terrestrial forward path
• High max. SAT output level (102 bis 108 dBµV; 35 db IMA3 EN 60728-3)
• Synchronous level adjuster for Low- and High Band (0...-12dB)
• By using sharp cut-off input filter a perfect selection performance is reached:
Terr./SAT > 40 dB; SAT/Terr. > 45 dB
• A high receiver/receiver isolation is reached by using the latest directional
coupler technology:
Isolation > 36 dB/VHF; > 32 dB/UHF
• Short circuit proof, energy saving switch-mode power supplies with standby functionality
• LNB supply voltage selectable for Quattro or QUAD LNB
• Premium series with 6, 8, 12, 16, 20 or 24 subscriber outputs.
Standard-Class SMS 5xx08 NF
Features:
• Fixed terrestrial frequency range of 47... 862 MHz
• Active terrestrial stage with a tap loss between 3 and 10 dB (depends to the unit)
• Specific pre filter technology allows a selection performance of
Terr./SAT > 30dB; SAT/Terr. > 30dB
• A high receiver/receiver isolation is reached by using the latest directional coupler technology:
• Short circuit proof, energy saving switch-mode power supplies with standby functionality
• Standard series with 6, 8, 12, 18, or 22 subscriber outputs
Light-Class SMS 5xx07 NF
Features:
• Passive terrestrial signal distribution in the frequency range of 5 ... 862 MHz
• Tap loss for the terrestrial path between 20 and 25 dB (depends on the unit)
• Selection performance from > 26 dB for Terr./SAT and SAT/Terr.
• Receiver/receiver isolation > 26dB
• LNB supply voltage for Quattro or QUAD LNB
• Standard series with 6, 8, 12 and 16 subscriber outputs
Skulle man sakna något viktigt om man väljer Light klassen?
Premium-Class SMS 5xx03 NF
Features:
• Passive return path for interactive applications (Triple Play)
• Active CATV compatible forward path including InGaP Push-Pull output stage
• Level adjuster (0 ... -12dB) for the terrestrial forward path
• High max. SAT output level (102 bis 108 dBµV; 35 db IMA3 EN 60728-3)
• Synchronous level adjuster for Low- and High Band (0...-12dB)
• By using sharp cut-off input filter a perfect selection performance is reached:
Terr./SAT > 40 dB; SAT/Terr. > 45 dB
• A high receiver/receiver isolation is reached by using the latest directional
coupler technology:
• Premium series with 6, 8, 12, 16, 20 or 24 subscriber outputs.
Standard-Class SMS 5xx08 NF
Features:
• Fixed terrestrial frequency range of 47... 862 MHz
• Active terrestrial stage with a tap loss between 3 and 10 dB (depends to the unit)
• Specific pre filter technology allows a selection performance of
Terr./SAT > 30dB; SAT/Terr. > 30dB
• A high receiver/receiver isolation is reached by using the latest directional coupler technology:
• Standard series with 6, 8, 12, 18, or 22 subscriber outputs
Light-Class SMS 5xx07 NF
Features:
• Passive terrestrial signal distribution in the frequency range of 5 ... 862 MHz
• Tap loss for the terrestrial path between 20 and 25 dB (depends on the unit)
• Selection performance from > 26 dB for Terr./SAT and SAT/Terr.
• Receiver/receiver isolation > 26dB
• LNB supply voltage for Quattro or QUAD LNB
• Standard series with 6, 8, 12 and 16 subscriber outputs
Detta innebär att man tappar väldigt mycket signalstyrka på den markbundna Boxer-signalen. Har man dålig signalstyrka så kommer det inte fungera med en sådan multiswitch.Calle&Lisa skrev:
Ok. Beror ju i såfall på om man kan sätta en extern förstärkare som inte blir alltför dyr.b_hasse skrev:
Fattar inte varför Standard klassen inte har någon med mindre än 14 utgångar.Blir ju onödigt dyrt att köpa 14 om man klarar sig med 8.
Är det nånting mer som kan utläsas ?