42 742 läst · 178 svar
43k läst
178 svar
Gruppinköp av Oneidas Dust Deputy Cyclone
Jag är intresserad av en.
Känns det smartare att köpa en hink i Sverige istället för från USA?
Vad tror ni om att koppla en bättre "vanlig" dammsugare till cyklonen istället för en grovdammsugare, burkar de inte ha bättre sug per krona?
Känns det smartare att köpa en hink i Sverige istället för från USA?
Vad tror ni om att koppla en bättre "vanlig" dammsugare till cyklonen istället för en grovdammsugare, burkar de inte ha bättre sug per krona?
Jag tror som phl. Man skulle ju kunna göra lite försök med DD:n i en grovdammsugare innan man sabbar sin vanliga dammsugare. Extra elegant vore det om man kunde flytta HEPA-filtret till rätt sida om motorn. I stället för vanlig filterpåse kan man kanske montera en hemmagjord filterhållare?
För övrigt tror jag att det är en dålig idé att privatimportera en spann. Det borde rimligtvis kosta med än det smakar. Dessutom baserar sig Martinradbos kalkyl på att alla beställer samma saker. Annars ser jag inte hur man skulle fördela fraktkostnaderna på ett rättvist sätt.
För övrigt tror jag att det är en dålig idé att privatimportera en spann. Det borde rimligtvis kosta med än det smakar. Dessutom baserar sig Martinradbos kalkyl på att alla beställer samma saker. Annars ser jag inte hur man skulle fördela fraktkostnaderna på ett rättvist sätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Livet är inte alltid rättvisst...
Skämt åsido, jag ser inte behovet av att fördela en fraktkostnad EXAKT rätt. Jag tycker det är ok att vi beställer lite olika prylar, sen får vi se om och i så fall hur mycket fraktkostnaden ökar. Rimligt blir väl att de som beställt tyngre/större saker än jag ursprungligen frågade om, får betala ökningen i fraktkostnad i relation till varandra sins emellan.
Skämt åsido, jag ser inte behovet av att fördela en fraktkostnad EXAKT rätt. Jag tycker det är ok att vi beställer lite olika prylar, sen får vi se om och i så fall hur mycket fraktkostnaden ökar. Rimligt blir väl att de som beställt tyngre/större saker än jag ursprungligen frågade om, får betala ökningen i fraktkostnad i relation till varandra sins emellan.
Vanliga dammsugare tycker inte om att jobba med belastning kontinuerligt, oavsett var filtren sitter...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Jag har sammanställt era beställningar. Som jag uppfattar det har följande personer beställt en styck av DYI-modellen för 39 dollar.
Martin Rådbo
mattiasp
Dr Fozz
Ulfy
MasMats
phl
Vänligen bekräfta till mig att detta stämmer under helgen!!!!
Två personer är jag osäker på=ingen beställning om jag inte hör något mer.
Dr_Jerkyll
Daniel_N
Angående betalning så vill jag att ni i förskott betalar in den minimisumma som detta kan komma att kosta, det vill säga enheten+frakt*dollarkursen + omkostnader = 500 kronor. Jag PM:ar kontonr.
Sen vid leverans kan ni betala resten, om det nu blev dyrare än detta. Då kommer jag inte behöva betala tillbaka någonting, jag står inte för hela risken själv och jag tror att det blir så smidigt som möjligt.
Alltså:
1. Vänta på era bekräftelser under helgen på att ni vill ha enheten + gjord betalning till mig.
2. Prata med Oneida på måndag, verifiera att vi kan beställa fler enheter än ursprungligen offerterat, och att fraktkostnaden per styck inte överskrider offerten. Förhoppningsvis har den gått ner något.
3. Lägger order.
4. Väntar på leverans, ser vilka tull- avgifter m.m. som har tillkommit.
5. Kontaktar er och gör upp om hämtning, leverans och ev. slutbetalning.
Om ingen har en smartare idé så tar jag leveransen hit till mig.
För egen del har jag ett par funderingar kring slangar och plåtburkar, men tar det i ett eget inlägg.
Martin Rådbo
mattiasp
Dr Fozz
Ulfy
MasMats
phl
Vänligen bekräfta till mig att detta stämmer under helgen!!!!
Två personer är jag osäker på=ingen beställning om jag inte hör något mer.
Dr_Jerkyll
Daniel_N
Angående betalning så vill jag att ni i förskott betalar in den minimisumma som detta kan komma att kosta, det vill säga enheten+frakt*dollarkursen + omkostnader = 500 kronor. Jag PM:ar kontonr.
Sen vid leverans kan ni betala resten, om det nu blev dyrare än detta. Då kommer jag inte behöva betala tillbaka någonting, jag står inte för hela risken själv och jag tror att det blir så smidigt som möjligt.
Alltså:
1. Vänta på era bekräftelser under helgen på att ni vill ha enheten + gjord betalning till mig.
2. Prata med Oneida på måndag, verifiera att vi kan beställa fler enheter än ursprungligen offerterat, och att fraktkostnaden per styck inte överskrider offerten. Förhoppningsvis har den gått ner något.
3. Lägger order.
4. Väntar på leverans, ser vilka tull- avgifter m.m. som har tillkommit.
5. Kontaktar er och gör upp om hämtning, leverans och ev. slutbetalning.
Om ingen har en smartare idé så tar jag leveransen hit till mig.
För egen del har jag ett par funderingar kring slangar och plåtburkar, men tar det i ett eget inlägg.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Jag skrev precis ett förvirrat inlägg här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...ang-fraemst-avseende-festool.html#post1313805
Hur tänker ni andra göra med slang mellan sugare och cyklon?
Och så kommer ju funderingen återigen kring behållaren.
Med 30 dollars pålägg (ungefär 200 kr) för slang och behållare från Oneida så börjar man fundera på om det är värt att leta runt och betala för sådant här i Sverige istället för att beställa det lite mer påkostade paketet direkt från dem.
// Tidsoptimeraren...
Hur tänker ni andra göra med slang mellan sugare och cyklon?
Och så kommer ju funderingen återigen kring behållaren.
Med 30 dollars pålägg (ungefär 200 kr) för slang och behållare från Oneida så börjar man fundera på om det är värt att leta runt och betala för sådant här i Sverige istället för att beställa det lite mer påkostade paketet direkt från dem.
// Tidsoptimeraren...
Jag kommer använda mig av DUAB:s 50mm spånsugsslang/industrislang för att koppla ihop sugaren och cyklonen. Slangen har 50mm innerdiameter och säg 55-56mm ytterdiameter. Har löst det tidigare med några varv silvertejp utanpå slangen. Den passar då utmärkt i Festools dammsugare.
Ett litet tips till er som tänker bygga ihop cyclon och tunna är att det måste vara 100% tät mellan cyclon och tunna och tunnan måste också vara tät.
Är det inte 100% tät så hamnar mera dam än nödvändigt i dammsugarens påse
För att kolla att det verkligen är tät kan man göra följande: Stoppa tunnan med cyclonen fast monterad i en plast säck tejpa säcken i cyclonen och sätt på dammsugaren ha på så en stund. Du ser om påsen imploderar eller inte.
Mvh Pär H
Är det inte 100% tät så hamnar mera dam än nödvändigt i dammsugarens påse
För att kolla att det verkligen är tät kan man göra följande: Stoppa tunnan med cyclonen fast monterad i en plast säck tejpa säcken i cyclonen och sätt på dammsugaren ha på så en stund. Du ser om påsen imploderar eller inte.
Mvh Pär H
Jag har anmält intresse för en cyklon och funderar på det här med slang och tunna.
Kanske en billig föravskiljare (typ Jula Art.nr: 459003 269:- ) kan vara nåt att skruva fast den på?
Vet inte dimensionen på slangen men den kanske kan funka mellan cyklon och dammsugare?
//Thomas
Kanske en billig föravskiljare (typ Jula Art.nr: 459003 269:- ) kan vara nåt att skruva fast den på?
Vet inte dimensionen på slangen men den kanske kan funka mellan cyklon och dammsugare?
//Thomas
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Det närmar sig. Har nu fått bekräftelser på följande:
mattiasp DIY
Dr_Jerkyll DIY
Dr Fozz DIY
Ulfy DIY
MasMats DIY
phl DIY
Valsta DIY
Andreas5 STORA
Martinr STORA
DYI= DoItYourself
STORA= Kitet inkluderande tunna och slang
Några har inte betalat ännu, men det är väl på väg.
Återkommer när jag pratat med Oneida imorgon måndag.
mattiasp DIY
Dr_Jerkyll DIY
Dr Fozz DIY
Ulfy DIY
MasMats DIY
phl DIY
Valsta DIY
Andreas5 STORA
Martinr STORA
DYI= DoItYourself
STORA= Kitet inkluderande tunna och slang
Några har inte betalat ännu, men det är väl på väg.
Återkommer när jag pratat med Oneida imorgon måndag.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Sådär ja. fick med "Usernametaken" också på beställningen, så totalt 10 enheter blev det.
Har precis skickat iväg ordern, gett ut mitt kreditkortsnummer.... så nu är det bara att hoppas. Leveransen skall ta 7-10 arbetsdagar. Kostnaden än så länge enligt beräkningen.
Har precis skickat iväg ordern, gett ut mitt kreditkortsnummer.... så nu är det bara att hoppas. Leveransen skall ta 7-10 arbetsdagar. Kostnaden än så länge enligt beräkningen.