Ska du ha en virtuell funktion på dimmern där knapp nr 2 styr brytaren vid lampan behöver du en Qubino. Aeon har inte möjlighet till två knappar vad jag vet.

Qubinos andra knapp funkar inte 100% med HC2.

Typiskt. Hoppas Fibaro fixar till detta snart då.

Jag kör Vera så hoppas på att slippa strul.

GK100 skrev:
Skaffa Wago så du kan koppla samman i dosan utan att gå via brytarens extra X-plintar.

1. Koppla ihop de två gul/gröna.
2. Koppla ihop de två blå, samt dra en ny blå till L på brytaren (där de bruna satt) och en ny blå till N på dimmern.
3. Koppla ihop de två bruna och dra en ny brun till L på dimmern.
4. Koppla in svart till Q på dimmern.
5. Dra en ny blå från brytaren (där svart satt) till I1 på dimmern. (De kopplar av någon anledning ingångarna mot N-potentialen.)

Sov sen gott efter ett gott utfört byte till Z-wave dimmern.
Har kopplat som ni sagt.
Det funkar.
Nu till nästa problem.... Få plats med allt i dosan.
Ska kapa alla kablar till det minsta tänkbara sedan får man bara be och hoppas det går vägen

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var kom brytare 2 in i bilden?

Ja den nämnde jag lite tidigare. Att den undre (brytare 2) saknar nolla.

Men hur som, det finns inte en chans att få plats med dimmern och alla extra kablar.
Ska börja med att köpa något mjukare kablar, fortfarande med få trådar i, sedan leta efter mindre variant av wago. Räcker inte det får det bli förhöjningsram 20 mm.
Betongväggar här...

Jag vill inte verka som en besserwisser, men av dina senaste poster att döma skulle jag starkt rekommendera att du kontaktar en behörig elektriker.
Med tanke på hur kardelen syns på en av ledarna så har du snart fått till en potentiell eldsvåda, som försäkringsbolaget inte kommer ersätta, då du postat en massa bilder här på hur du själv kopplat.
Bara ett tips!

Jag provade IH:s support idag för jag hade problem att återassociera mina qubino dimmers efter att jag varit tvungen att återställa en backup. Jag fick i princip ett enda råd och det var att fabriksåterställa min Vera 3 och installera om rubbet från början. Det vägrade jag eftersom det skulle innebära veckovis med arbete. Då hänvisade dom till Qubinos support istället.

Men efter ytterligare någon timmes trixande kom jag själv på att det fungerade om jag exkluderade först, sen gick ur exkluderingsläget, hamnade då automatiskt i inkluderingsläget, gick ur inkluderingsläget och då skedde en reload. Därefter gick det bra att inkludera igen.

Hoppas jag slipper kontakta support någon mer gång.

Roostertail skrev:
Jag vill inte verka som en besserwisser, men av dina senaste poster att döma skulle jag starkt rekommendera att du kontaktar en behörig elektriker.
Med tanke på hur kardelen syns på en av ledarna så har du snart fått till en potentiell eldsvåda, som försäkringsbolaget inte kommer ersätta, då du postat en massa bilder här på hur du själv kopplat.
Bara ett tips!
Ja det är precis vad du framstår som..
Kablarna var skadade, vilket jag självklart åtgärdade.
Att koppla så att man bryter fas är väl knappast att något som man ska behöva bli idiotförklarad för.

Och för den delen så gäller det ALLA som inte är elektriker. Eller?...

Idag fick jag hem min fibaro RGBW... Tog bara tre veckor!
Tänkte styra två ledslingor på samma. Det bör ju inte vara några problem när jag bytt transformator eller?

Har beställt min controller nu, så nu ska ett gäng z-wave moduler inhandlas. nån som är med på ett nytt varv inköp lagom till jul?

Farligkorv skrev:
Har beställt min controller nu, så nu ska ett gäng z-wave moduler inhandlas. nån som är med på ett nytt varv inköp lagom till jul?
Jag är alltid med! Kanske de tycker att det är för tätt inpå den förra gruppbeställningen? Hur som jag är på, men kanske skulle en ny tråd skapas i så fall ...

Innan man drar igång ett nytt gruppköp så borde man kanske ge Fibaro en chans att komma ut med lite uppdaterade produkter. Jag är iaf själv mest intresserad av en hög med dimmers med dubbeltryck-funktion och det är det ju bara Fibaro som har än så länge.

De gav ju rabatt fram till 15 dec har jag för mig... För den som vill beställa av IH

Har alla som var med på gruppköpet fått sina grejer?

Lade en beställning på en Zipabox, lite brandvarnare och universalsensorer förutom några Fibaro dimmerpuckar. Skulle få dimmerpuckarna när de fanns i lager igen och resten i en separat beställning ASAP. Har fortfarande inte fått någon leverans. Mailade IH som verkade lite förvirrade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.