Nyfniken skrev:
Strömbrytaren kopplas inte likadant som på Fibaro. Man ska bryta nollan in i i1
Jag har ingen erfarenhet av fibaro heller.
Hade nexa mottagare innan.
Den skadade bruna kabeln går från strömbrytare1 (den på bild) till strömbrytare 2, därefter till vägguttaget. Så jag gissar att brun är fas och svart är nolla.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Detta är originalkopplingen.
L får jag väl trycka in två i i qubinon
Q där sätter jag tändtråden, dvs den svarta
I3 och I1 drar jag nya sladdar till strömbrytaren.
Frågan är då: N?

Friskt kopplat hälften brunnet.

Du har kopplat helt galet fel. Det är kanske säkrast att du ringer en elektriker.

• Gilla
tranceblast
  • Laddar…
Den sista bilden är så en ELEKTRIKER har kopplat.

Tack för hjälpen!

Klockrent!

Det går inte att säga vilken som skall kopplas vart utan att mäta upp ledarna. Mellan blå (från väggen) och jord bör du ha 0 V. Mellan brun och blå bör du ha 230 V. Mellan svart och blå bör du ha 0 V.

Förutsatt att du kan mäta upp enligt ovan och att svart går till lampan, brun är fas, blå är nolla och gulgrön (är den ena helt gul?) är jord så ska du koppla enligt nedan:

Svart ska in på Q. Det är "ut" från dimmern.

De blå ska in i en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Toppklämma Wago/Pr363049000. Sen ska du ha en blå snutt från samma grej som går till "in" på brytaren (märkt L).

Sen ska du ha en svart (osäker på färgen) snutt från brytarens "ut" (dvs där svart satt från början), den skall kopplas till i1 på Qubinon.

De bruna från väggen trycker du in i ytterligare en sån där toppklämma från CO och ytterligare en brun snutt från samma toppklämma till L på Qubinon.

Som elektrikern kopplat går det kanske att få Qubinon att prata med controllern, men man kommer inte kunna tända någon lampa och brytaren på väggen kommer med största sannolikhet inte att fungera.

Försök inte trycka in fler kablar under samma skruv.

När fakturan kommer från elektrikern så kan du ju dra av för den där kopplingen. Det hade jag gjort i alla fall.

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=117584&d=1405582645&thumb=1

Redigerat:
Fast då kan jag väl använda de wago som sitter på strömbrytaren. Alltså dra en sladd från de två blå till N
Två sladdar från I3&I1 till brytaren
Två bruna till wago-till
Svart till Q

1. Det finns inga Wago på strömbrytaren. Om det är plintar du menar så har den bara tvåpoliga. Du behöver minst en trepolig (om det nu heter "-polig").
2. Varför ska du koppla in i3? Läste du inte vad jag skrev?

Jag tror det är dags att ringa en elektriker av flera själ. Jag kan inte heller el så därför ringer jag elektrikern och sover därför gott om natten.

(Det är dessutom olagligt att koppla in en dimmer själv)

Nyfniken skrev:
1. Det finns inga Wago på strömbrytaren. Om det är plintar du menar så har den bara tvåpoliga. Du behöver minst en trepolig (om det nu heter "-polig").
2. Varför ska du koppla in i3? Läste du inte vad jag skrev?
Med en närmre titt på väggbrytarna så ser jag att den undre saknar nolla. Det får bli en wago som delas upp till övre och nedre brytare (qubino)
Svart är den som ska till Q
Brun till L

Där jag fastnar när jag läser din förklaring är att bara dra en sladd från I1. Om jag ska kunna nyttja vanliga brytaren så måste ju något komma tillbaka till qubinon

Skaffa Wago så du kan koppla samman i dosan utan att gå via brytarens extra X-plintar.

1. Koppla ihop de två gul/gröna.
2. Koppla ihop de två blå, samt dra en ny blå till L på brytaren (där de bruna satt) och en ny blå till N på dimmern.
3. Koppla ihop de två bruna och dra en ny brun till L på dimmern.
4. Koppla in svart till Q på dimmern.
5. Dra en ny blå från brytaren (där svart satt) till I1 på dimmern. (De kopplar av någon anledning ingångarna mot N-potentialen.)

Sov sen gott efter ett gott utfört byte till Z-wave dimmern.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Tobiasfranzen77 skrev:
Där jag fastnar när jag läser din förklaring är att bara dra en sladd från I1. Om jag ska kunna nyttja vanliga brytaren så måste ju något komma tillbaka till qubinon
Jag och GK100 har skrivit exakt samma sak. Gör så som vi skrivit.

"Komma tillbaka till Qubinon". Din fråga är obegriplig. Man ansluter nollan till brytaren och sen vidare till Qubinon. Om brytaren är sluten/intryckt/kalladetvadduvill så känner Qubinon: "Här finnen en nolla, det betyder 'på'".

Någon som lyckats lista ut hur/om man kan koda en dubbeltrycksfunktion för knapp nr 2 hos Qubino-dimmern? Presenterar sig dimmern med två knappar i GUI eller hur når man knapp 2:s funktioner?

Misstänker att det blir omöjligt att fixa detta för knapp nr 1 eftersom effekten väl blir av/på hur man än gör.

Jag har dubbeltrappbrytare i sovrummen. Ena styr taklampan, och den andra styr lamputtag över fönster.
Taklampa vill jag kunna dimma. Fönsterlampa vill jag kunna tidssryra.

Räcker det med en dimmer bakom brytaren, eller måste jag även ha en switch?

Redigerat:
Gson76 skrev:
Jag har dubbeltrappbrytare i sovrummen. Ena styr taklampan, och den andra styr lamputtag över fönster.
Taklampa vill jag kunna dimma. Fönsterlampa vill jag kunna tidssryra.

Räcker det med en dimmer bakom brytaren, eller måste jag även ha en switch?
Du behöver två puckar för att få till detta då dimmern bara kan styra en last.

iSnobben skrev:
Du behöver två puckar för att få till detta då dimmern bara kan styra en last.
Tack för snabbt svar. Då var det som jag trodde. Får sätta dimmern bakom strömbrytaren och switch en bakom lamputtaget.
Återstår att klura på om man ska köra på Qubino eller Aeon Labs istället för Fibaros puckar som jag beställde först. Har även tänkt beställa en Vera 3 istället för HC2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.