50 859 läst · 235 svar
51k läst
235 svar
Gråta eller skratta?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 684 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 684 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Det må så vara, men det är inget som används på en fiber. Vilket var det frågan gälldeuseless skrev:
Sedan så är det naturligtvis alltid en avvägningsfråga, du skulle ju kunna hävda att man visst använder olika ljusfrekvenser i sin fiber (för exv. upp- och ned-länk) och att det då visst rörde sig om bärvågsmodulering. Men eftersom man använder den allra enklaste formen, och det är så hårdraget att offret skulle skrikit högt vid det laget, så hade jag gett fel för det ändå.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 608 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 608 inlägg
Universal Telecom har min mor (jag har själv inte tillgång till fiber).
Hon betalar för 100/10 men får alltid minst 125/30.
Gå in på Trustpilot och läs omdömen innan du bestämmer dig. Bahnhof får många dåliga omdömen där och Universal många positiva.
Det skall ganska mycket till innan någon tar sig tid att skriva ett positivt omdöme.
Hon betalar för 100/10 men får alltid minst 125/30.
Gå in på Trustpilot och läs omdömen innan du bestämmer dig. Bahnhof får många dåliga omdömen där och Universal många positiva.
Det skall ganska mycket till innan någon tar sig tid att skriva ett positivt omdöme.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Och när man gör det så ser man att Universal Telecom tydligen regelbundet uppmanar sina kunder att ge feedback där, och att Bahnhof inte gör det.N Nalleman64 skrev:
Vilket enkelt skulle kunna förklara skillnaden i antal positiva omdömen. Läser man några negativa omdömen så låter de likadana oavsett leverantör. Det handlar som mycket annat helt enkelt om slump och tur.
Så jag hade inte lagt så stor vikt vid just den skillnaden.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 608 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 608 inlägg
Så du tror inte att de som ev. är missnöjda med Universal skulle skriva i samma omfattning på Trustpilot som de som är missnöjda med Bahnhof?lars_stefan_axelsson skrev:Och när man gör det så ser man att Universal Telecom tydligen regelbundet uppmanar sina kunder att ge feedback där, och att Bahnhof inte gör det.
Vilket enkelt skulle kunna förklara skillnaden i antal positiva omdömen. Läser man några negativa omdömen så låter de likadana oavsett leverantör. Det handlar som mycket annat helt enkelt om slump och tur.
Så jag hade inte lagt så stor vikt vid just den skillnaden.
Om man jämför ser man åtskilliga som är missnöjda med Bahnhof men inte alls många som uttrycker missnöje med Universal.
Nåja var och en får väl dra sina egna slutsatser. Jag ville bara tipsa.
Själv kör jag med mobilt bredband som ger 150/40 med obegränsad surf men det är en annan diskussion (har Telia).
Jag hade Telia ett tag då fibern var nyinstallerad. Hade liknande problem som TS. Det var hög kapacitet vissa tider, men sen eftermiddag och tidig kväll var det segt. Tjafsade länge med supporten tills jag ledsnade och bytte till bredband2. Och voila problemet var löst.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Jag tror inte att de som är nöjda i samma utsträckning skulle skriva på Trustpilot om man inte uppmanade dem till det, nej. Hälsan tiger still. Om man inte påminner den.N Nalleman64 skrev:
Vi kan ju inte jämföra för övrigt, eftersom vi då måste veta hur många kunder som Universal kontra Bahnhof har. Om Bahnhof har många fler kunder än Universal, och de trots allt har ungefär samma mängd omdömen (vilket de har, ca 900) så förväntar jag mig att fler av dessa skulle vara negativa för den större operatören som inte pekar sina kunder mot trustpilot.
Den här sortens självselekterade undersökningar blir ju av dessa, och andra, skäl helt utan värde. (Jmf. omröstningar på webben). Vill man verkligen veta så måste man fråga ett slumpmässigt urval om ca 1000 personer, och få svar från den övervägande delen av dem. Annars så kan det i stort sett kvitta.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 608 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 608 inlägg
Jag kan plocka bort mitt inlägg om du vill så slipper du komma med fler inlägg där du gör dig till överdomare och allvetande.lars_stefan_axelsson skrev:Jag tror inte att de som är nöjda i samma utsträckning skulle skriva på Trustpilot om man inte uppmanade dem till det, nej. Hälsan tiger still. Om man inte påminner den.
Vi kan ju inte jämföra för övrigt, eftersom vi då måste veta hur många kunder som Universal kontra Bahnhof har. Om Bahnhof har många fler kunder än Universal, och de trots allt har ungefär samma mängd omdömen (vilket de har, ca 900) så förväntar jag mig att fler av dessa skulle vara negativa för den större operatören som inte pekar sina kunder mot trustpilot.
Den här sortens självselekterade undersökningar blir ju av dessa, och andra, skäl helt utan värde. (Jmf. omröstningar på webben). Vill man verkligen veta så måste man fråga ett slumpmässigt urval om ca 1000 personer, och få svar från den övervägande delen av dem. Annars så kan det i stort sett kvitta.
Det håller jag dock inte med om, dom tre kontakter jag haft med Banhofs kundtjänst är också formulärskryssare utan egentlig kunskap i första instans som kräver irrelevanta åtgärder, och först när man kommer förbi dom och skickas till någon som faktiskt kan något (vilket i ena fallet tog flera dagar) så får man hjälp relativt snabbt. Jag tror dock det är svårt att hitta någon som har annorlunda, om det inte är någon liten lokal leverantör möjligen. Däremot har jag bra hastighet även på kvällen med banhof, så dom är bra på det sättetExostor skrev:
För mig går Bahnhof fett bort! De har bla väldigt dåligt betyg där man kan betygsätta leverantörer (minns inte var). En vän till mig varnade också för Bahnhof. Han hade haft det men fick byta till annat för det fungerade aldrig och att sitta i telefon och vänta på supporten i en timma varje dag var helt enkelt inte hållbart.
Jag valde Comhem för 3 år sedan. Hur supporten är vet jag inte eftersom jag aldrig behövt tala med dem. Mina grannar fick betala 23.000kr för att få fiber indragen. Jag gick genom Comhem och fick det för 14.000kr men jag var tvungen att ha det i ett år.
Är helt enkelt nöjd så jag byter inte.
Jag valde Comhem för 3 år sedan. Hur supporten är vet jag inte eftersom jag aldrig behövt tala med dem. Mina grannar fick betala 23.000kr för att få fiber indragen. Jag gick genom Comhem och fick det för 14.000kr men jag var tvungen att ha det i ett år.
Är helt enkelt nöjd så jag byter inte.
Frågan gällde om prylen som används för att konvertera den optiska signalen till en elektrisk signal kan kallas modem. Jag hävdar att det är så.lars_stefan_axelsson skrev:
Den optiska signalen är inte den 'rena' bitströmmen, utan man använder 4B5B-kodning för klockåtervinning/-synkronisering.
Så den rätta benämningen på prylen är kanske 'modek', dvs modulator-dekoder...
"- Har du startat om modeket?"
Kallas det inte för mediaomvandlare?useless skrev:Frågan gällde om prylen som används för att konvertera den optiska signalen till en elektrisk signal kan kallas modem. Jag hävdar att det är så.
Den optiska signalen är inte den 'rena' bitströmmen, utan man använder 4B5B-kodning för klockåtervinning/-synkronisering.
Så den rätta benämningen på prylen är kanske 'modek', dvs modulator-dekoder...
"- Har du startat om modeket?"
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Nej. Den kanalkodas. Det finns en mängd olika kanalkodningsprinciper och koder som används i en massa olika användningsfall. Det är faktiskt snarare så att det är sällan som den "rena bitströmmen" används. Det sker bara på mycket korta avstånd. Det ger (som du bla påpekar) problem med klockåtervinning. (Men det finns många andra, man vill t ex ibland upptäcka eller rätta fel, osv. osv.)useless skrev:
Även i de fall där man till slut modulerar signalen så har man (i stort sett) alltid kanalkodat den innan moduleringen.
Och det är just sådan omvandlare mellan ett digitalt format till ett annat (oftast för fjärrkommunikation) som vi innan tjugohundratalet kallade för en CODEC. *) Så ditt ADSL-modem, var just ett modem. Men din ISDN burk var en CODEC. (Använde ett kul trinärt protokoll på själva linan till stationen.)
Men jag skall inte vara ogin. Om du vill hävda att fiber-convertern är ett MODEM eftersom den tar det digitala datat från fibern och bärvågsmodulerar det på ethernet-sidan, så låt gå då...
*) Det är egentligen inte originalbetydelsen heller.