B Bigfoot skrev:
Du behövde i alla fall inte bevisa att du testat med en annan kabel. Själv har jag varit med om att det krävts bevis på att jag kopplat in datorn direkt i fibermodemet utan router vid felsökning. Leverantören "kunde inte se i sina loggar" att jag testat det (vilket jag hade) och krävde att jag tog kort på datorn när den var direktkopplad.
Ja, de kan se på MAC-adressen vad som är inkopplat, åtminstone tillverare.

Du kanske gjort MAC-cloning i din router. Det kan gå snabbare att få IP-adress i tex Telias nät då. Liten nackdel är att då ser operatören tex en HP eller Acer dator isf en Telia router eller Netgear router som faktiskt är inkopplad.

B Bigfoot skrev:
Du behövde i alla fall inte bevisa att du testat med en annan kabel. Själv har jag varit med om att det krävts bevis på att jag kopplat in datorn direkt i fibermodemet utan router vid felsökning. Leverantören "kunde inte se i sina loggar" att jag testat det (vilket jag hade) och krävde att jag tog kort på datorn när den var direktkopplad.
Hela poängen är att det ska vara inkopplad under tiden dom felsöker.
Att du testat redan är ju bra, men dom vill ha den inkopplad en längre tid.

Vad dom gör direkt mot datorn som dom inte kan göra mot routern kan man ju undra.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad dom gör direkt mot datorn som dom inte kan göra mot routern kan man ju undra.
En felkälla mindre och att man t.ex. kan se att kundens dator fungerar att koppla upp, men gör bara antagande då det beror på vad man felsöker. Hur många kunder kan avgöra om det t.ex. är problem med DNS-uppslag utifrån dator/router/WAN?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Enligt min erfarenhet från några års supportjobb tidigare så är routers anledningen till nästan alla hastighetsproblem. Väldigt sällan jag upplevde att det var några faktiska problem i näten utan det löste sig nästan alltid genom att koppla förbi.

Det är därför en felanmälan som är gjord kopplad mot en router egentligen är helt värdelös då den inte säger någonting om den faktiska hastigheten.

Värdelös skulle jag inte säga att den är.
Alla problem är inte relaterade till hastighet.

A AndersS skrev:
En felkälla mindre och att man t.ex. kan se att kundens dator fungerar att koppla upp, men gör bara antagande då det beror på vad man felsöker. Hur många kunder kan avgöra om det t.ex. är problem med DNS-uppslag utifrån dator/router/WAN?

Självklart ska datorn testas direkt i uttaget vid problem, undrar dock vad dom gör när den ska vara inkopplad en hel dag.
En trolig anledning är att den ska vara tillgänglig när dom börjar felsöka, vilket kan vara närsom helst under den dagen beroende på när ärendet plockas upp.

blackarrow blackarrow skrev:
Ja, de kan se på MAC-adressen vad som är inkopplat, åtminstone tillverare.

Du kanske gjort MAC-cloning i din router. Det kan gå snabbare att få IP-adress i tex Telias nät då. Liten nackdel är att då ser operatören tex en HP eller Acer dator isf en Telia router eller Netgear router som faktiskt är inkopplad.
Nix, mac-adresserna var olika. Oavsett vilket så gillar jag inte att få ett "vi vill ha bildbevis" vilket ju i princip är samma som "vi tror att du ljuger".

• Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hela poängen är att det ska vara inkopplad under tiden dom felsöker.
Att du testat redan är ju bra, men dom vill ha den inkopplad en längre tid.

I det här fallet var det ett krav att jag skulle testa direktkopplingen innan det gjordes någon felsökning från deras sida. (Och det kan man ju ha en viss förståelse för.)

A Andy78 skrev:
Självklart ska datorn testas direkt i uttaget vid problem, undrar dock vad dom gör när den ska vara inkopplad en hel dag.
En trolig anledning är att den ska vara tillgänglig när dom börjar felsöka, vilket kan vara närsom helst under den dagen beroende på när ärendet plockas upp.
Precis, jobbar de enligt ITIL så läggs ärendet vidare till nästa supportnivå och det kommer inte att påbörjas direkt utan när resurs finns ledig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Är det fel i kunden utrustning så kan man få betala någon typ av felsökningsavgift. Att byta kabel och koppla förbi eventuell router tar ju 5 min och eliminerar i princip alla vanliga felkällor. Tekniker som tar emot ärenden kommer antagligen inte ens titta på det om inte sånt är gjort så det är därför dom är så ”jobbiga” på supporten.

Har tidigare jobbat på just den typen av support och om man hjälpte hundra kunder på en dag så överdriver jag inte när jag säger att säkert 70-80% av alla hastighetsproblem beror på att kundens utrustning ställer till det.

”Du min router/dator/whatever är det inget fel på ska jag tala om för dig!”

Och sen helt automagiskt när dom kopplade bort router eller testade en annan dator så fick dom full fart :)
Jag har haft problem till och från. Dock inte så regelbundet så att jag kan säga varje kväll.
Vad hjälper det då att man följer instruktionerna och startar om olika enheter. Jag vill inte sitta där med lång näsa när jag skrivit något på internet t.ex. Hur löser man sådana problem?

The End of Story!

Efter den något skakiga starten för ett år sedan med vårt abonnemang hos Ownit blev det dags att söka en ny leverantör då prishöjningarna började komma varje månad. Tre exakt lika dana mail behövdes innan uppsägningen blev kvitterad! I dom två första mailen hävdades att kundnummer och mailadress inte överensstämde med registrerade uppgifter. Oops! Did it again!

Nu håller vi tummarna att det blir en smärtfri övergång!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.