51 071 läst · 235 svar
51k läst
235 svar
Gråta eller skratta?
Den är flatkabeln är inte alltid den bästa.stigen skrev:Hej Andy 78!
Egentligen har jag stängt tråden men du har alldeles rätt i att jag skall förmedla slutresultatet.
Så här kommer det sista inlägget från mig.
Som den laglydiga person jag är så lyder jag alltid dom proffesionella råd som experter på kundtjänster förmedlar. Har nu införskaffat en separat ”nattkabel” att använda på kvällen och natten. Enligt experten på It-butiken är den svarta färgen väldigt viktig då den i mörkret inte hamnar i konflikt mellan kartan/verkligheten utan smälter bra in i mörkret.
Men lite obstinat är jag fortfarande så jag kopplade givetvis den ena ändan av den svart kabeln in i ”Fiberomvandlaren/modemet”, hoppas jag använde rätt terminologi nu så inte känsliga personer får bryt, men lät den andra ändan ligga på skrivbordet nära datorns nätverksuttag. Den vita dagkabeln fick sitta kvar och jag kontrollerade hastigheten på fibern hela kvällen så klart.
Döm av min förvåning! Hastigheten på fibern var stabil och perfekt och visade inga tendenser att dippa. Betedde sig nästan som ett kosläpp på våren!
I mitt bakhuvud maler nu hela tiden den gamla Progglåten ”Vem i hela världen kan man lita på.....”?
För övrigt forskar jag på nätet bland tilltänkta leverantörer men det verkar vara helt fel att nu i Coronatider byta leverantör. Dom tycks ha häcken full att tillgodose alla ny distansarbetare med mera kapacitet.
Så jag sitter lugnt i båten, jag har ju både dag/nattkabel redo! Och när det blir läge är ju en månad inte mycket att orda om.
Dag Rhodin
[bild]
Lika med skärmade kablar undvik det i oskärmat.
Fungerar det med svarta kabeln så använd alltid den.
Men som sagt hade varit intressant att se en traceroute när problemet uppstår.
Att det inte fungerar efter adressändringen är en feature i hur PAT (NAT) med source adress (SNAT - inte masquerade) fungerar. Operatörsfel = 'mitt eget fel - förbisåg vad effekten kan bli när man använder SNAT.lars_stefan_axelsson skrev:Precis. Skall man kunna döma om det var operatörsfel så får man titta i SLAn för att se vad de verkligen lovar. Vad jag kan se så lovar de publik ip, inte statisk.
Så även om det är trist att man inte får behålla sin adress, så har de egentligen inte lovat att man skall få det, och man får ta höjd för det.
Egentligen borde jag ha pratat med andra-linjens stöd hos bahnhof - misstänker att fler kan ha fått den här effekten...
Jag är ganska säker på att du inte skulle bli nöjd med deras support heller. Googla lite så ser du att betygen för deras support inte är särskilt hög. Har dom inte själv men läst på många ställen att supporten inte är bra samt samma fenomen du har, kass hastighet på kvällar / nätter (troligtvis kapacitetsproblem och för många kunder på samma utrustning).stigen skrev:
Fick inspiration att ringa telia och förhandla, och fick gratis hastigheten höjd till 500/500 mot att jag binder ett år.
Samt 200kr rabatt. Såg att nya kunder kunde få lite till (369kr/månad)
Det händer nån gång att nätet försvinner tillfälligt, och vid nåt tillfälle har hela telia legat nere (även mobilt).
De ville också bjuda på en lur om jag binder mobila bredbandet. Vi får se.
I stort sett nöjd med telia.
Nån av de små leverantörerna vi använt blev uppköpt, vilket ledde till en del strul.
Samt 200kr rabatt. Såg att nya kunder kunde få lite till (369kr/månad)
Det händer nån gång att nätet försvinner tillfälligt, och vid nåt tillfälle har hela telia legat nere (även mobilt).
De ville också bjuda på en lur om jag binder mobila bredbandet. Vi får se.
I stort sett nöjd med telia.
Nån av de små leverantörerna vi använt blev uppköpt, vilket ledde till en del strul.
Medlem
· Halland
· 80 inlägg
Min första kontakt med Bahnhof var när jag skickade ett mail till dem som besvarades på en lördag av deras VD. Slog till direkt. Har funkat perfekt sedan 2008.
Jag kör bahnhof sedan ca 8 år bakåt. Egentligen kan jag inte uttala mig om deras kundsupport då jag aldrig har behövt kontakta den.stigen skrev:
Det var en period med strul med stadsnätet här, det var väl open-net som driftade (alltså inte bahnhofs, tele2, universal, telias osv fel) och hade relativt frekvent fel, rätt irriterande.
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde då, det var ju många som drabbades samtidigt så det var ju ofta felanmält innan man ens hade upptäckt det. Jag har ett minne att jag en gång kontaktade bahnhof och meddelade att "Nu har open-net pajat igen..." typ, och de tog emot felanmälan på det viset och skulle vidarebefordra detta. Dvs inget ifrågasättande av den informationen. Nu var det här mitt i perioden med fel var och varannan vecka, så det kan ju haft något med det hela att göra också.
Igår kontaktades kundtjänst för ett hastighetsbyte (som enligt uppgift ska gå att göra i kundportalen), det var åtminstone enkelt och beredde inga problem, och så kom en ursäkt också för att de har råkat pajat den funktionen i kundportalen sen en tid tillbaka då hemsidan gjordes om, men det ska snart bli fixat.
Men jag är i alla fall nöjd med Bahnhof, har inga tankar på att byta. Jag är också nöjd med att de verkar vara de som värnar mest om integriteten på nätet (och har en gratis enklare VPN-tjänst ifall man vill, och en mer avancerad som kostar lite) och att de verkar tänka nätverk/internet/funktioner minst lika mycket som att fundera på hur man mjölkar pengar av kunderna. Ty det finns en del kringfunktionalitet där möjligheten till ett eget IP och att slippa carrier grade NAT kanske är tydligast.
Nu har jag dock inte nyttjat någon extra funktionalitet (än så länge), men bara att de erbjuder sånt visar ju att de tänker lite högre om sina kunder än att alla bara skulle vara okunniga facebook-användare.
bahnhof erbjuder även kostnadsfria domännamn (första namnet är grattis, övriga kostar) i .st (misstänker att registrar egentligen är de själva) och det är enkelt att få en kod för att kunna flytta DNS.
Trevligt om man har bekanta som driftar en komplett DNS självt.
Jag väntar dock på att de ska börja erbjuda IPv6 (och delegering av baklängesuppslagning.)
Trevligt om man har bekanta som driftar en komplett DNS självt.
Jag väntar dock på att de ska börja erbjuda IPv6 (och delegering av baklängesuppslagning.)
För att hantera delar av grundfrågan.
De flesta kundtjänster arbetar efter samtalsmanus och de anställda får inte avvika från dem oavsett vad kunden säger. Inspelningar används för att följa upp hur bra den anställde/inhyrde följer samtalsmanus och det är i sin tur löne/bonus grundande. Dvs följer inte kundtjänst manus så kostar det dem personliga pengar i värsta fall.
Sen är TS problem ett klokrent exempel på överbelastning. Med största sannolikhet i ISP:s nät.
De flesta kundtjänster arbetar efter samtalsmanus och de anställda får inte avvika från dem oavsett vad kunden säger. Inspelningar används för att följa upp hur bra den anställde/inhyrde följer samtalsmanus och det är i sin tur löne/bonus grundande. Dvs följer inte kundtjänst manus så kostar det dem personliga pengar i värsta fall.
Sen är TS problem ett klokrent exempel på överbelastning. Med största sannolikhet i ISP:s nät.
Och manuset är även för att ha en struktur.
Nu generaliserar jag, men skulle tro att flertalet använder ITIL och för de som inte känner till det finns det ganska mycket att läsa om, men sedan väljer varje operatör vad och hur det implementeras. Inget nytt påfund utan första versionen kom väl på 80-talet.
Blev OT utifrån att det beskriver t.ex. bygger supportverksamhet.
Nu generaliserar jag, men skulle tro att flertalet använder ITIL och för de som inte känner till det finns det ganska mycket att läsa om, men sedan väljer varje operatör vad och hur det implementeras. Inget nytt påfund utan första versionen kom väl på 80-talet.
A AndersS skrev:Och manuset är även för att ha en struktur.
Du har rätt.
Det gnälls mycket på första linjen, men faktum är att andra linjen som det ska skickas till kräver svar efter en satt standard.
Annars skickar dom tillbaka ärendet, frågorna kan upplevas som basic eller meningslösa men tar oftast inte mer än några minuter - 5 minuter att utföra och besvara.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Nja förlorar pengar brukar bli svårt. Du kan inte ta betalt för att någon inte sköter sig. Men myter finns det gott om. Sen kanske man får bonus eller så har man provisionsbaserad enligt det du skriver. Tja om man slaviskt måste följa ett manus så är det inte konstigt att vissa företag får kritik för dålig support och kundtjänst.M Mats skrev:För att hantera delar av grundfrågan.
Att man har ett manus som stöd är en annan sak.
Men det du skriver förklarar verkligen varför en del företag inte vet vad ordet service.
Själv skulle jag inte kunna arbeta med sådana regler. Eftersom det skulle göra det omöjligt att få nöjda kunder.
Eftersom jag tillhör den kategorin som är medveten om vad service innebär.
Jag är övertygad om du själv vet vad service innebär
De flesta privatkunder är dock inte beredda att betala de abonnemangspriser som en sådan servicenivå skulle orsaka. Det räcker i många fall att kunden hör av sig en gång per år för att kunden skall bli en förlustaffär för operatören, och det är med dagens prisnivå. Bättre service ger tyvärr mycket dyrare kundtjänstkostnader och de pengarna måste komma in på något sätt.B Byggdjuret skrev: