N Nalleman64 skrev:
Jag kan plocka bort mitt inlägg om du vill så slipper du komma med fler inlägg där du gör dig till överdomare och allvetande.
Du vet det står "besserwisser" av en anledning. :) Så den som sig i leken ger... ;)

P.S. Och vi har inte riktigt den tonen här. Det tycker jag man skall värna. Om du inte vill diskutera varför man kan/inte kan lita på Trustpilot, så gör för all del inte det då. Men om du gör det då får du nog vara beredd på att andra vill belysa frågan lite mer på djupet.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta?

Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!

Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.

Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.

Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!

Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!

Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.

Dag Rhodin
Jag har Telenor genom min hyresvärd (en BRF som jag hyr av) och de frågade om jag kunde testa med annan kabel, jag hade ingen, men då sa de självmant att de kan skicka en sprillans ny 10 meters kabel.... Den funkade lika bra som den gamkla, sen kollade jag bekom datorn, då hade jag kopplat in en gammal 24 portars router som bara klarade max 10 MBIT, kopplade bort den och vips så hade jag 250/100 mbit enligt bredbandskollen....

P Paxman skrev:
Ok, så du tycker att följande konversation är korrekt agerande av kundtjänst?

Kunden:

Hej, jag har problem med bredbandet. Jag har testat att starta om alla enheter och jag har testat med andra kablar. Det fungerar fortfarande inte, så det verkar som felet ligger utanför mina grejer.

Kundtjänst:

Kan du starta om alla enheter?

Kunden:

Det har jag ju redan testat...

Kundtjänst:

Du behöver starta om dina enheter.

Kunden:

Suck...Ok, nu har jag gjort det igen.

Kundtjänst:

Fungerar det nu?

Kunden:

Nej.

Kundtjänst:

Kan du testa med en ny kabel?

Kunden:

Det har jag ju redan gjort!

Kundtjänst:

Du måste testa med en annan kabel.

Kunden:

SUUUUUUUUCK!! OK, nu har jag testat med en annan kabel IGEN.

Kundtjänst:

Fungerar det nu?

Kunden:

Nej...inte nu heller.

Kundtjänst:

Då verkar det som att det här felet ligger utanför dina grejer. Jag får skicka ditt ärende vidare till våra tekniker så får de titta på det.

Kunden:

Det var ju det jag sa för en halvtimme sedan!
Ja. Tyvärr.

stigen stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta
Dag Rhodin
Hej Dag! Du är en man av principer vilket är admirabelt.
För blodtrycket är det bättre att vara pragmatiker.
Således byter vi leverantör när ett erbjudande går ut. Var eller vartannat år mao.
Kollar då vem som har det för dagen bästa erbjudandet.
De verkar på samma marknad och det är samma kabel. Att någon skulle utmärka sig i kvalitet har jag inte märkt.
De uppmuntrar till otrohet, eller snarare - de straffar den trogne. Detta blir resultatet.
Detta gäller all verksamhet där man har abonnemang. Man måste säga upp det emellanåt, eller åtminstone hota med uppsägning.
Då blir man plötsligt intressant.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta?

Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!

Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.

Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.

Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!

Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!

Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.

Dag Rhodin
Hej!
Jag tycker Telias support via Messenger fungera bra. Man ställer sin fråga och får oftast svar rätt så fort. Man behöver inte sitta och vänta och Telia kan se vad man skrivit tidigare. Deras hårdvara kanske inte är av allra bästa klass men det går att köpa annat.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Intressant när folk från som jobbat i supporten försvarar "kollegan" genom att berätta om alla korkade kunder man får stå ut med
Men här verkar vi ha en korkad kollega. Som inte lyssnar på kunden överhuvudtaget och vägrar släppa listan.
Att det finns korkade kunder är väl ingen ursäkt för hur man beter sig. Det är ett serviceyrke, om support personalen inte upptäckt det själva så berättar jag det nu.

När kunden förklarar sitt fel, att det är olika hastigheter på kvällen som på dagen. Då har man förklarat att det är inget fel på kabeln. Den fungerar följaktligen som den ska på dagtid. Att fortsätta bråka om kabeln är inte direkt serviceinriktat.
Om man inte kan lyssna på kunden utan fortsätter tjata om att byta kabel. Det kan omöjligt vara fel på kabeln.Tack vare den människan på supporten förlorade de minst 1 kund. Eftersom det hamnade här så är det stor risk att det blir många fler. Resultatet av att inte frångå sin lista.
Är det sånt man får ta? huvudsaken att man följer listan? Om man svarar ja på den frågan bör man inte jobba med människor överhuvudtaget.
Men troligtvis så är det inte servicemänniskor som hamnar på supporten.

• Gilla
Skip6711 och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nu har Telia kommit in i stadsnätet så jag kommer byta till dem i ett år till att börja med. 500/500 för 299 kr/mån är svårt att tacka nej till. Bunden i ett år och priset gäller bara ett år så det är nytt förhandlingsläge med Bahnhof nästa år.
Har precis hoppat på samma erbjudande (men på papperens som kom står det helt plötsligt 500/100 (det stod 500/500 på de jag skrev på !))
paket med TV & allt och jämför med tidigare så är TV-boxen hos Telia trevligare än den jag hade tidigare (snabb, det mesta går att se från början (med viasatt så gick det bara med vissa kanaler)

Bahnhof "Corona justerade farten" så de höjde gratis från 100/100 till ca 500/220 nått (uppmätt!)
Just nu har Telia 506/102 när jag testade.

problemen jag hade med Bahnhof var mest internt IP-only eller bytet IP-only/Bahnhof (och i lokalgruppen för stadsdelen så kan man se att det felet "åker runt bland de olika leverantörerna"

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så slarvigt av mig, jag som t.o.m implementerat en TCP/IP-stack i en embedded controller (försökt i alla fall), och fick då lite insikt ända ner till IEEE 802.2 :surprised:
OT: vilken processor? Själv jobbat med stacken på 8-bitars...

N
kjell1960 kjell1960 skrev:
Hej!
Jag tycker Telias support via Messenger fungera bra. Man ställer sin fråga och får oftast svar rätt så fort. Man behöver inte sitta och vänta och Telia kan se vad man skrivit tidigare. Deras hårdvara kanske inte är av allra bästa klass men det går att köpa annat.
Instämmer!

TS är självutnämnd nätverksexpert men kallar fiberkonvertern/CPEn för "modem"

Mikael_L
A anis16 skrev:
OT: vilken processor? Själv jobbat med stacken på 8-bitars...
Oj, jag har nog glömt ...
En 16-bitars
Hitachi ... H8S eller något sånt.

Ja, jag har kod och dokumentation kvar någonstans, om det skulle vara viktigt.

Detta var en av de sista kurserna jag läste på högskolan, en projektkurs ... Stacken var ett tidigare exjobbs-projekt, vi fick aldrig helt och hållet liv i den. Vi kom igång med ping åtminstone. Men högre funktioner krånglade.
Så nivå 1-3 (OSI) tycker jag vi fick till bra (det syntes också med nätverkssniffare), men sen någonstans krånglade det.
Projektet innehöll många delar, både hårdvarukonstruktion och mjukvaruimplementering. Det slutade i ömsom vin ömsom vatten. Det var egentligen för stort och omfattande för några stackars studenter som saknade en hel organisation med knowhow och pengar runt om.

R
J Jehu skrev:
Kollar då vem som har det för dagen bästa erbjudandet.
De verkar på samma marknad och det är samma kabel. Att någon skulle utmärka sig i kvalitet har jag inte märkt.
Det där stämmer inte. Som jag skrev tidigare i denna tråd så är det bara samma "kablar" tills trafiken ska ut på internet/till en annan operatör. Vad de olika operatörerna har för "peering" mellan sig skiljer sig åt en hel del och TS problem är nog ett perfekt exempel på en operatör med för lite kapacitet. Jag vågar påstå att Telia är ohotat bäst på den punkten.

J Jehu skrev:
De uppmuntrar till otrohet, eller snarare - de straffar den trogne. Detta blir resultatet.
Detta gäller all verksamhet där man har abonnemang. Man måste säga upp det emellanåt, eller åtminstone hota med uppsägning.
Då blir man plötsligt intressant.
Detta håller jag fullt med om. Det är ett satans otyg att jag som Teliakund sedan många år tillbaka ska behöva ringa dem en gång om året och fråga om jag verkligen ska behöva säga upp mitt abonnemang för att ta del av deras reducerade pris. Det har jag hittills aldrig behövt.

Hej alla engagerade medlemmar här på Byggahus!

Det verkar vara hög tid att stänga den här tråden nu!
Kundtjänstproblem tycks verkligen engagera många och det får man väl se som en produkt av det samhälle vi lever i. Jag tackar för alla intressanta och seriösa inlägg. Tråkigt nog tycks en del helt ha missat tanken bakom den tråd jag startade. Med fokuseringen på ordval och olika sakers benämning försvinner det riktiga ”Problemet” in i dimman.

Grundtanken var att belysa att Kundtjänster numera tycks fungera som kundfilter. En kund är en person som har köpt en vara/tjänst. Som kund förväntar man sig då att varan/tjänsten skall fungera som utlovat. Ibland blir det fel och det är då kundtjänsten skall vara lättillgänglig, snabb, proffesionell och bemöta kunden positivt. En nöjd kund är den bästa reklam ett företag kan få!

Än en gång tack för allt engagemang!
Dag Rhodin

PS. Jag kryper in i ”Snickerboa” igen och hyvlar några plank. :love:

• Gilla
SvanteC och 5 till
  • Laddar…
JnRo JnRo skrev:
Har precis hoppat på samma erbjudande (men på papperens som kom står det helt plötsligt 500/100 (det stod 500/500 på de jag skrev på !))
I mitt fall sa Telia att de inte kunde garantera hastigheten upp eftersom de inte visste kapaciteten i stadsnätet. Minst 100 blir det iaf.

Har haft Bahnhof i 14 år. Har ringt kundtjänst en gång och berättat att jag jag pinga gatewayen men därefter dött (traceroute). De felanmälde till stadsnätet som skickade nån att fixa.

Hsr TS bytt från Comhem "tre hål i väggen" till fiber eller var det Comhem via samma fiber?
Om det tidigare var tre hål i väggen men nu fiber kan det vara nån lokal punkt i nätet som är överbelastad och det hjälper i så fall inte att byta leverantör. Men det är nog ovanligt att det är så låg kapacitet lokalt, om inte ett kvarter sitter på nån switch med bara gigabitanslutning till sig. Som hos mig, men vi är bara två kunder på den i lokala switchen, alla andra på min gata har Telias egen dyrfiber i eget nät. Det har iofs jag med men anslöt mig till stadsnätet när jag fick möjlighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.