51 149 läst · 235 svar
51k läst
235 svar
Gråta eller skratta?
För de produktnamn som konsumenter kan stöta på, 100Base-FX, 1000Base-X och 10GBase-X så används olika kodningar (4B5B, 8b/10b och 64b/66b). Som sagts tidigare så matchar man sättet man skickar signaler mot de fysikaliska egenskaperna som överföringsmediet medger, detta för att maximera distansen man kan skicka signalerna.useless skrev:
Även en optisk signal är modulerad (gällande namnen ovan), man förändrar bärvågen genom att snabbt slå av och på den (On-Off Keying).
Gällande trådskaparens ämne så är det rimligt att anta att företag kommer att implementera rutiner för att minimera deras kostnader. Om detta innebär att jag måste ta mig igenom ett "idiot-filter" för att komma fram inom rimlig väntetid så är det något jag kan acceptera. Bara det går snabbt för mig som är kunnig att ta sig igenom.
För att återgå till strulet med dag och natt kabel kan det ju faktiskt ha nått med kabel att göra i vissa fall som suporten vill undvika genom att kräva kablebyte. Gissar att många har länga kablar löst från mediaconverteraren som kan klämmas mellan dörrar mm. Om man då stänger till om sig på kvällen då någon ska sova eller drar igång TVn kan det mycket väl vara så att kabeln faktiskt har ett fel på sig.
Även exemplet på att man kanske lutar sig tillbaka och sparkar till en kontakt på ett annat sett kan ju göra att en kablebyte hjälper.
Men båda dessa fall kan man ju som suport lätt kolla upp genom att ställa rätt typ av frågor. Och då de flesta redan åkt på att koppla in datorn direkt i mediaconvertern så är det troligen inte samma kabel som används normalt. Har faktiskt hört storryn om att någon krävde att kablen skulle vändas vilket löste problemet. Anledningen va att tiden det tar att vända kabeln gjorde att interface både i dator och switch förhandlade om hastighet mm. När man blev ombedd att dra ur och stoppa i gick det lite för fort så detta va ett sätt för att säkerställa tiden länken va bruten.
Även exemplet på att man kanske lutar sig tillbaka och sparkar till en kontakt på ett annat sett kan ju göra att en kablebyte hjälper.
Men båda dessa fall kan man ju som suport lätt kolla upp genom att ställa rätt typ av frågor. Och då de flesta redan åkt på att koppla in datorn direkt i mediaconvertern så är det troligen inte samma kabel som används normalt. Har faktiskt hört storryn om att någon krävde att kablen skulle vändas vilket löste problemet. Anledningen va att tiden det tar att vända kabeln gjorde att interface både i dator och switch förhandlade om hastighet mm. När man blev ombedd att dra ur och stoppa i gick det lite för fort så detta va ett sätt för att säkerställa tiden länken va bruten.
Jag har haft lite bekymmer med mitt abonnemang efter att bahnhof har roat sig med att ändra vilken adressgrupp (det där med IPv4:adresser) min anslutning får (har globalt nåbar adress istället för Carrier grade NAT.)stigen skrev:Skall man skratta eller gråta?
Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!
Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.
Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.
Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!
Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!
Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.
Dag Rhodin
Trafiken dog efter adressbyten men kom sedan på en effekt av hur masq i Ubiquiti routern fungerar - routern fortsatte använda den tidigare adressen som avsändaradress i paketen.... och deras router eftersom de här paketen är det som kallas för martian kastar bort dem.
Blähh, stillestånden var delvis mitt fel...
Såg det när jag körde capture på min utsända trafik.
Intressant. Jag har också banhof med publikt ip, samt lite ubiquity-prylar... Iofs bara accesspunkter. Upplever att nätet knasar till sig med jämna mellanrum, typ att dns ballar ur, men trafiken i övrigt funkar fint. Löser sig med omstart av router och medieomvandlaren.S skaraborgsfakir skrev:
/Andreas
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja... Men frågan är om det inte är lite långsökt? Men med det scenariot så skulle problemet även dyka upp på dagtid, om någon nu har öppnat eller stängt en dörr. framför allt på helger. Eftersom vi pratar om en nätverkskabel som det är är skadad i ditt scenario då borde felet dyka upp lite då och då. Inte bara just kvällar. Pratar vi om en sådan nätverkskabel är den troligtvis ganska lång, alltså inget man byter ut i första taget. För min del hade jag vetat att det inte var fel på nätverkskabeln. Den skulle inte kunna hamna i kläm. Jag har inte kabeln slarvigt dragen över golvet. Men ändå så skulle jag tvingas byta nätverkskabel? Men att byta en nätverkskabel är kanske lite väl höga krav. Hur många har nätverkskablar till övers? Med största sannolikhet väldigt liten del.snuttjulle skrev:För att återgå till strulet med dag och natt kabel kan det ju faktiskt ha nått med kabel att göra i vissa fall som suporten vill undvika genom att kräva kablebyte. Gissar att många har länga kablar löst från mediaconverteraren som kan klämmas mellan dörrar mm. Om man då stänger till om sig på kvällen då någon ska sova eller drar igång TVn kan det mycket väl vara så att kabeln faktiskt har ett fel på sig.
Men problemet är att visst finns det många långsökta idéer om nätverkskablar hos supporten märker man. Men vad är det för service som envisas med att tja och inte lyssna på kunden? Är det då okej att supporten tjatar om nätverkskabeln? Och vägrar ge med sig? Enligt mig så är det tydligt att nätverkskabeln fungerar som den ska i TS fall. Att tjata på om att byta kabeln är bara barnsligt och visar tydlig brist på service. Listor är väldigt bra, men ibland måste man göra avsteg från dessa. Kanske inte alla steg, men en sådan sak. Man måste lyssna på kunden, om man inte klarar av det utan envisas med sin lista så kanske man inte ska ha ett jobb med människor. Även om väldigt många kunder är idioter, så måste man ändå lyssna på alla kunder. I det här fallet resulterade det hela i en missnöjd kund. Som dessutom skrev om det på nätet. Vilket kommer att resultera i flera missnöjda kunder. Allt detta för en nätverkskabel. Allt detta lyckades en människa på supporten att åstadkomma! Jag trot inte företagen begriper hur viktig supporten är. Eftersom man inte verkar bry sig om vilka man anställer.
Jag är ledsen att meddela alla människor på supporten,men en nätverkskabel är inte viktigare än en kund. Det som skulle gjorts var att om man inte själv vågar gå ifrån listan skicka över till ansvarig.
A Andy78 skrev:
Hej Andy 78!
Egentligen har jag stängt tråden men du har alldeles rätt i att jag skall förmedla slutresultatet.
Så här kommer det sista inlägget från mig.
Som den laglydiga person jag är så lyder jag alltid dom proffesionella råd som experter på kundtjänster förmedlar. Har nu införskaffat en separat ”nattkabel” att använda på kvällen och natten. Enligt experten på It-butiken är den svarta färgen väldigt viktig då den i mörkret inte hamnar i konflikt mellan kartan/verkligheten utan smälter bra in i mörkret.
Men lite obstinat är jag fortfarande så jag kopplade givetvis den ena ändan av den svart kabeln in i ”Fiberomvandlaren/modemet”, hoppas jag använde rätt terminologi nu så inte känsliga personer får bryt, men lät den andra ändan ligga på skrivbordet nära datorns nätverksuttag. Den vita dagkabeln fick sitta kvar och jag kontrollerade hastigheten på fibern hela kvällen så klart.
Döm av min förvåning! Hastigheten på fibern var stabil och perfekt och visade inga tendenser att dippa. Betedde sig nästan som ett kosläpp på våren!
I mitt bakhuvud maler nu hela tiden den gamla Progglåten ”Vem i hela världen kan man lita på.....”?
För övrigt forskar jag på nätet bland tilltänkta leverantörer men det verkar vara helt fel att nu i Coronatider byta leverantör. Dom tycks ha häcken full att tillgodose alla ny distansarbetare med mera kapacitet.
Så jag sitter lugnt i båten, jag har ju både dag/nattkabel redo! Och när det blir läge är ju en månad inte mycket att orda om.
Dag Rhodin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, hur gör man vid sommar/vintertid?H hanbch skrev:
Stackars kabeldjävlar som ska kunna klockan OCH årstiderna....Vad händer om TS byter elleverantör, påverkas internet då??? Eller ifall han sätter i kontakten i datorn före ( converter/medieomvandlare)??? Finns detta i kundtjänstens formulärmall? Spelar det roll åt vilket vädersträck datorn är vänd?
Den Edgerouter som jag har mellan min växel (ett nav egentligen) och tjänstefördelaren från IP-only är inställd att använda source NAT, vilken adress som används för utpaketen bestäms i konfigurationen (den kan konfigureras med flera adresser på utsidan.)E eal skrev:
Så stillestånden efter att de flyttade på mig var operatörsfel (de flyttade på mig
utan att jag hade bett om det...)
Du kan få ett publikt ip igen hos Bahnhof om du petar in mac-adressen på din router här:S skaraborgsfakir skrev:Den Edgerouter som jag har mellan min växel (ett nav egentligen) och tjänstefördelaren från IP-only är inställd att använda source NAT, vilken adress som används för utpaketen bestäms i konfigurationen (den kan konfigureras med flera adresser på utsidan.)
Så stillestånden efter att de flyttade på mig var operatörsfel (de flyttade på mig
utan att jag hade bett om det...)
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/245
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 064 inlägg
Precis. Skall man kunna döma om det var operatörsfel så får man titta i SLAn för att se vad de verkligen lovar. Vad jag kan se så lovar de publik ip, inte statisk.T TowaTei skrev:
Så även om det är trist att man inte får behålla sin adress, så har de egentligen inte lovat att man skall få det, och man får ta höjd för det.