stigen stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta?

Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!

Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.

Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.

Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!

Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!

Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.

Dag Rhodin
Dag Rhodin = Bobo från Tbg?
 
B
stigen stigen skrev:
Skall man skratta eller gråta?

Bytte nyligen min leverantör av bredband, Com Hem, då helt plötsligt en prishöjning med 100:- hade lagts till på nästa faktura. Kontaktade kundtjänst, 1h 14minuter och frågade varför. En prishöjning och inget att göra åt var svaret. Ville då säga upp bredbandet och blev kopplad till en ny telefonkö. 158 samtal före!?! Skickade ett mail i stället med uppsägningen. Efter två veckor blev jag kontaktad av deras "behålla kunder grupp". Plötsligt kunde jag få 12/24 månader till priset 250:-/ån. i stället för deras prishöjning till 470:-/mån. Vid alla tidigare säljsamtal hade jag blivit kallad "trogen kund"! Ett företag som behandlar kunder på detta sättet ville jag inte vara kund i. Det blev uppsägning!

Googlade runt efter en annan leverantör och hittade Ownit som hade fått bra betyg bland annat för sin kundtjänst. Beställde 250/100 för 349:-/mån. Fick det inkopplat för fyra dagar sedan och körde ett antal tester för att se om den beställda hastigheten överensstämde med verkligheten. Helt ok. på dagtid men på kvällen gick nerladdningen ner till under 5Mb mot utlovade 250Mb. Gjorde felanmälan med mail till kundtjänst på fredagsvällen. Har ännu inte fått svar! Nästa morgon full hastighet igen men till kvällen samma visa igen. 5Mb av utlovade 250Mb!.

Kontaktade supporten i dag när dom öppnade och vill göra en felanmälan. Det gick bra, men, vissa saker skulle kollas först. Omstart av modemet hade jag ju gjort bägge kvällarna när hastigheten försvann så det var bra. Men så ville personen i kundtjänsten att jag skulle mäta med en annan UTP-kabel. Varför var min naturliga fråga. Det måste du göra för att få felanmäla! Jag frågade då om han trodde att det finns UTP-kablar som har olika hastigheter på dagtid gentemot kvällstid? Nej det trodde han inte. Men varför skall jag då mäta med en annan kabel då den nuvarande bevisligen fungerar utmärkt på dagtid? Det står så i mitt formulär var hans svar! Så om kartan inte stämmer med verkligheten så använder ni ändå kartan blev min fråga. Ja, var svaret! Inser du att jag hade kan levererat en nödlögn till dig genom att ta ut nätverkskabeln ur datorn och sätta tillbaka den igen? Det inser han men vidhåller att jag måste fortfarande göra ett riktigt kabelbyte annars blir det ingen felanmälan. Han sa att dom dom har tusentals supportärenden och måste följa en viss mall. Men du inser ju själv att det kommer inte att förändra något i sak med ett kabelbyte. Felet ligger inte hos mig utan det är ju ni min leverantör som inte kan leverera utlovad hastighet dygnet runt. Det insåg han men kabelbytet måste jag göra! Då kunde jag inte hålla mig längre utan sa att jag har under åren planerat, installerat, driftsatt, felsökt och underhållit nätverk dagligen i mitt arbete. Att utgå från att alla kunder som kontaktar supporten är idioter och skall behandlas så känns inte bra.

Han erkänner att min analys om var problemet ligger är rätt och han hör att jag tycks veta vad jag pratar om, MEN jag måste testa en annan kabel annars blir det ingen felanmälan! Inser du att jag kommer att säga upp denna tjänsten efter bara 4 dagar och ett supportsamtal? Ja, du måste testa med en annan kabel annars kan jag inte göra en felanmälan!

Fick ta en två timmars lååååång promenad i skogen efter detta upplyftande supportsamtal!

Jag letar nu efter en seriös leverantör och skulle gärna vilja ha förslag med erfarenheter av er här på Bygga Hus om det finns några leverantörer som inte utgår från att alla kunder är idioter och behandlas därefter.

Dag Rhodin
Riksnet kundtjänst är grym, men de kommer upphöra nu snart tyvärr. Bahnhof har ett filter men de man får prata med kan ju sina saker i alla fall.
 
P Paxman skrev:
OK...intressant inblick i din personlighet. Gör du på samma sätt mot din familj och dina vänner?
:crysmile:
Du kanske alltid har rätt i allt du säger, också en intressant inblick i personligheter..

Men prata med vem som helst som suttit i kundtjänst för IT-frågor.
Majoriteten av kunder säger saker som inte stämmer.

Det finns olika orsaker till det. De skäms för att de inte vet vad de håller på med, de lyssnar inte på vad man egentligen frågar dem, de tror de svarar rätt men har fel, språkförbistring och mycket annat.

På den tiden stationära datorer såldes så var det otroligt vanligt att kunden hävdade att de startat om datorn medans vad som verkligen hade hänt var att de stängt av och satt på skärmen igen, med resultat att samma fel fortfarande fanns på skärmen. Om du tycker att kundtjänsten ska tro på när kunden säger sådant här samt fortsätta ödsla både kundens och företagets tid på meningslös felsökning får du göra det. Men det är billigast och smärtfriast för alla parter om man går genom schemat.

Kontentan är att det absolut inte går att lita på vad de säger. Felsökningen måste gå genom schema. Man kan säga det på mer eller mindre trevligt sätt men det är så det måste göras.


Och ja, i bilar med elektroniska nycklar är det inte ovanligt att batteriet tar slut eller som i vissa där IR-ögat blir för slitet, då kan det absout hjälpa med reservnyckeln.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort till rutin att "säga upp bredbandet" en gång om året på Comhem. Irriterande i början men problem solved. Nu när jag vet hur det funkar tar det 10 minuter om året och jag blir nöjd. Det räcker inte med kundtjänst utan en måste komma till uppsägningsavdelningen. 269kr/mån bundet 12 mån istf 449 tillsvidare.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Du tycks vara en förutseende och klok man. Skall beställa ”kvällskablar” i morgon om ”dagskablarna” levererar. :D
Passa på att beställa extra långa "kvällskablar" så kanske det ligger kvar lite snabb fart i den långa Kabeln :thinking:
 
stigen stigen skrev:
Japp! Tydligen skillnad på dag eller nattkabel! :thinking:
Jag kan inte hjälpa dig med svar .men vill bara tillägga att idag är detta svaret du får på många instanser. Dem går efter en mall,och om inget passar in då kan dem inte hjälpa dig. Moment 22 som min läkare brukar säga!
Lycka till.
 
Mikael_L
A Andy78 skrev:
Bor du i hus eller lägenhet?
Att man skulle överskrida fiberns kapacitet låter lite osannolikt.
Det är inte fiberns kapacitet som slår i taket, utan naturligtvis utrustningen i ändarna.
Framförallt kan det vara någon gateway där mycket trafik strålar samman till något annat nätsegment (eller vad det nu heter, jag har dålig koll på nivåerna över LAN).
 
Kör Telia via Öppen fiber sedan 2 år. Problemfritt. Vid senaste omförhandlingen/nyteckningen av avtal har vi 500/500 för 299:-/mån. Dygnet runt ;)
 
MathiasS MathiasS skrev:
I detta fall låter det som att problemet ligger närmare tjänsteleverantörens utgång mot internet för just detta område.
Troligen, jag hade liknande symptom med Bahnhof för ett antal år sedan, närapå obrukbart kvällstid. Gjorde lite mätningar som pekade ut att det var i deras nät det sket sig vilket de erkände utan omsvep och gav mig sänkt månadsavgift.
Däremot har jag aldrig fått utlovad hastighet ens under optimala förhållanden och där lutar jag mer åt att kommunikationsoperatören är lite snål med kapacitet, grannar med annan ISP har likartad prestanda.
 
Bahnhof. Har aldrig pratat med kundtjänst. Har haft det via fiber sedan 2014.
 
Jag är mest nyfiken på vad man har för slags modem på en fiberuppkoppling.
 
Glöm inte att ha en bra router. De du får med från början är oftast inte så bra
 
bf402 bf402 skrev:
Jag är mest nyfiken på vad man har för slags modem på en fiberuppkoppling.
Vanligtvis en switch med portar för olika mediatyper. Signalen som kommer via fibern demoduleras, datat skickas via bakplanet och en ny modulerad signal skickas ut på berörd ethernetport.

Modem används inte bara till uppringda teleförbindelser... :geek:
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
bf402 bf402 skrev:
Jag är mest nyfiken på vad man har för slags modem på en fiberuppkoppling.
Kan kallas modem, mediaomvandlare, fiberswitch och annat, kärt barn har många namn. Olika namn är mer eller mindre lämpliga beroende på funktion. Att kalla en mediakonverterare för något med switch i namnet, om den bara har en enda utgång tar emot lite.

Så jag kallar inte min burk för fiberswitch, men kan glatt använda namn som fibermodem eller mediaomvandlare.
 
Mats-S
Har haft Bredband2 nu i många år och i stort sett problemfritt.
Vi hade lite strul i början (slutet på 90-talet) men det felet låg på en switch som kommunen ansvarade för, men man fick alltid ringa supporten för tjänsteleverantören som i sin tur ringde jouren hos kommunen.

Eftersom det hände regelbundet att switchen hos kommunen gick ner lärde jag mig snabbt hur jag skulle hantera kundtjänsten. Direkt när jag kom till supporten berättade jag att jag hade en egenbyggd linuxrouter (fanns inga 100mb/s routrar för hemkonsumenter att köpa 1998) och att jag hade koll på att felet låg innan min först ethernetport inne i huset (traceroute på IP-numret mot deras DNS failade), och att det var ett känt fel, kommmunen hade koll på det.
Dom på supporten som hade lite koll litade direkt på mig och tackade för infon, problem solved inom några timmar.
Kom jag till en nisse som började dra hela felsökningsmanualen sa jag bara tack och hej, la på luren, väntade 10 minuter, ringde igen och oftast fick man prata med en ny tekniker som hade koll på läget.

Så tipset är, avsluta samtalet och testa igen :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.