64 303 läst · 277 svar
64k läst
277 svar
Grannens hund bajsar vid vår tomt varje dag
Huruvida lämnandet av bajs på marken eller lämnandet av bajs i brevlådan är det större brottet kan möjligen gå att utläsa i lagböcker eller domar. Dock tror jag det är lika svårt att bevisa vem som lämnat bajset i brevlådan som på marken. Och ärligt talat, om jag upprepade gånger sett samma person låta bli att plocka upp efter sin hund (på den typ av plats tråden handlar om) skulle jag inte ha några som helst betänkligheter om att lämna tillbaka detta i vederbörandes brevlåda, självfallet i plastpåse. Dock, första stegen måste ju vara någon sorts kommunikation.
Ska jag tolka dig så att du anser att låg risk för straff gör att brott är mer lämpligt?T ToRy skrev:
Och ärligt talat skulle jag nog med kunna göra så!T ToRy skrev:
Absolut!T ToRy skrev:
Även om jag nu råkade vara den första som skrev ett knäppt inlägg om något tilltag man kan göra för att hämnas och/eller eskalera konflikten så är jag ju naturligtvis helt inne på att man måste börja som vuxna människor.
Om det sen är omöjligt att komma vidare på ett normalt vis så har tråden gett rätt många intressant sätt att agera för att eskalera det hela lite.
Men att "lämna tillbaka" det som glömdes i någon mer eller mindre angenäm form är kanske inte så dumt ifall man är lagd åt det provocerande hållet och gärna tar en konflikt.
Om det sen är omöjligt att komma vidare på ett normalt vis så har tråden gett rätt många intressant sätt att agera för att eskalera det hela lite.
Men att "lämna tillbaka" det som glömdes i någon mer eller mindre angenäm form är kanske inte så dumt ifall man är lagd åt det provocerande hållet och gärna tar en konflikt.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Vi hade en större stövare som sprang på vår tomt och bajsade hejvilt för många år sen.
Varför hunden skulle ner på vår gård o göra ifrån sig är en gåta
Min lillasyster bla hade fått kläderna full med skit några gånger.
Ägarna brydde sig inte för dom sa att deras hund aldrig rymde så vi lackade ur och satte upp elstängsel där vi visste att hunden kom, mycke riktigt en morgon hörde vi en hund gny till och sprang iväg igenom buskar och sly som en stor brunbjörn på flykt.
Efter det så slapp vi eländet.
Varför hunden skulle ner på vår gård o göra ifrån sig är en gåta
Min lillasyster bla hade fått kläderna full med skit några gånger.
Ägarna brydde sig inte för dom sa att deras hund aldrig rymde så vi lackade ur och satte upp elstängsel där vi visste att hunden kom, mycke riktigt en morgon hörde vi en hund gny till och sprang iväg igenom buskar och sly som en stor brunbjörn på flykt.
Efter det så slapp vi eländet.
Min erfarenhet av skylt är att det inte hjälper. Har prövat även ”Varning för huggorm”, det hjälper inte heller. Eftersom du vet vem det är och det händer dagligen ska du definitivt snacka med dom. Oaktat vart hunden gör sitt behov så har hundägaren ett ansvar att plocka upp. ”Hej, jag skulle uppskatta att ni plockar upp er hunds bajs” skulle jag säga. Köp en rulle hundbajspåsar och ge dom! Lycka till
Så jävlar typiskt. Att springa runt och knyta handen i fickan och vara arg utan att ens prata med grannen. Hur svårt är det egentligen ? Gå och prata med din granne och be dem att plocka upp för att bla barnen leker där och att ni inte vill ha det så. Sen får du se vad som händer. Sluta gör ett stort problem av det när du inte ens vågat säga till än . Om dem skiter i det sedan då är det ett problem .
Enkelt. Kasta över skiten till "deras" sida med en spade. Är de lite begåvade torde de förstå vinken...W weido skrev:Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.
Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.
Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?
Vill gärna ha era råd.
Vilken tur att du fått tillstånd av Länsstyrelsen att TV-övervaka ”andra sidan gatan” som uppenbarligen är allmän plats.......MathiasS skrev:Prata om det.
Höll själv på att få flippen häromkvällen då jag av en slump ser tre personer med fyra hundar stanna till på gatan utanför mitt hus. Andra sidan gatan har ingen trottoar, bara en smal gräsremsa - där sätter sig en av hundarna och skiter. Ägaren tittar på hunden när den sätter sig och 1 minut senare när hunden är klar tittar personen igen på skiten och hunden och sedan går man......
Jag gick då ut för att se att det verkligen låg skit där (Vilket det förstås gjorde) och därefter ropade jag tillbaka detta anhang som först nekade till att hunden öht skitit och därefter övergick till att förklara att jag inte förstod vad som pågick i deras liv. De fick förstås plocka upp skiten efter sig innan de gick.
I efterhand tittade jag också på övervakningsfilmen för att säkerställa att jag inte misstog mig kring vem som sett vad (man kan ju faktiskt missa en skithög) men det var helt solklart att man såg högen.
Jag har också förstått från andra att detta inte var någon engångsföreteelse så jag är rätt nöjd med att jag "var tydlig" i denna fråga.
Otroligt vilka diskussioner detta ämne startar med tips om att kasta bajs tillbaka, lägga i grannens brevlåda osv.
Inte underligt om det finns krig i världen!? Personligen tror jag inte att man löser problemet utan att man skapar en konflikt som idag inte finns genom att agera på det sättet. För mig vore det att sänka mig till en extremt barnslig nivå. Jag tror på kommunikation för att bibehålla en i övrigt bra relation där barnen kan fortsätta leka tillsammans. Ett samtal upplever många som jobbigt, men efteråt kommer det att kännas skönt.
Inte underligt om det finns krig i världen!? Personligen tror jag inte att man löser problemet utan att man skapar en konflikt som idag inte finns genom att agera på det sättet. För mig vore det att sänka mig till en extremt barnslig nivå. Jag tror på kommunikation för att bibehålla en i övrigt bra relation där barnen kan fortsätta leka tillsammans. Ett samtal upplever många som jobbigt, men efteråt kommer det att kännas skönt.
Här tycker vissa folk ist att det är bättre att slänga skiten på grannens gräsmatta eller brevlåda eller utanför dörren. Är ju verkligen mycket bättre att starta ett bråk istället för att säga till tydligt och bestämt. Väldigt många som inte vågar prata med grannen som väljer att slänga skit iställethemskapat skrev:Otroligt vilka diskussioner detta ämne startar med tips om att kasta bajs tillbaka, lägga i grannens brevlåda osv.
Ja exakt. Naturligtvis är det rätta sättet att börja, att helt enkelt påtala problemet och att grannen får lov att ta hand om hundens skit.hemskapat skrev:Otroligt vilka diskussioner detta ämne startar med tips om att kasta bajs tillbaka, lägga i grannens brevlåda osv.
Frågan är väl vad man gör ifall detta inte funkar?
Vad tycker du då man ska göra?, Knyta näven i fickan och strunta i allt, eller eskalera och gå den juridiska vägen med anmälningar och sånt, eller eskalera på annat vis?
Men det är lite dumt att utgå ifrån att det kommer vara något problem innan man ens snackat med grannen. Problemet är kanske förvånansvärt lätt att lösa ...
Om du har barn så kan du alltid referera till dem att de kanske tar/äter/leker med bajset.