63 986 läst · 277 svar
64k läst
277 svar
Grannens hund bajsar vid vår tomt varje dag
Prata med dem som en vuxen. Typ:W weido skrev:Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.
Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.
Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?
Vill gärna ha era råd.
"Jag tycker att det är obehagligt med hundbajs och jag är rädd för att att mina barn ska trampa/äta/kladda i det.
Jag hade uppskattat om ni plockade upp efter hunden i fortsättningen."
Formulerar du det efter vad du känner så blir det inte en anklagelse.
Jag tänker att är en bra börjanMikael_L skrev:Ja exakt. Naturligtvis är det rätta sättet att börja, att helt enkelt påtala problemet och att grannen får lov att ta hand om hundens skit.
Frågan är väl vad man gör ifall detta inte funkar?
Vad tycker du då man ska göra?, Knyta näven i fickan och strunta i allt, eller eskalera och gå den juridiska vägen med anmälningar och sånt, eller eskalera på annat vis?
Men det är lite dumt att utgå ifrån att det kommer vara något problem innan man ens snackat med grannen. Problemet är kanske förvånansvärt lätt att lösa ...
Mikael_L skrev:Ja exakt. Naturligtvis är det rätta sättet att börja, att helt enkelt påtala problemet och att grannen får lov att ta hand om hundens skit.
Frågan är väl vad man gör ifall detta inte funkar?
Vad tycker du då man ska göra?, Knyta näven i fickan och strunta i allt, eller eskalera och gå den juridiska vägen med anmälningar och sånt, eller eskalera på annat vis?
Bra tänkt.
Man kan formulera det som
Vilket problem man själv har av det.
eller
Berätta att det är olagligt
eller
Hota med något ifall det inte upphör
För att ta tre olika sätt att framföra saken på.
De två senare sätten har en tendens till att trigga vissa mottagare av budskapet på ett tråkigt vis, att de direkt steppar upp till konfliktläge.
Det är bra om man kan hålla motparten kvar i "lösa-problemet-läge".
Man kan formulera det som
Vilket problem man själv har av det.
eller
Berätta att det är olagligt
eller
Hota med något ifall det inte upphör
För att ta tre olika sätt att framföra saken på.
De två senare sätten har en tendens till att trigga vissa mottagare av budskapet på ett tråkigt vis, att de direkt steppar upp till konfliktläge.
Det är bra om man kan hålla motparten kvar i "lösa-problemet-läge".
Jag har haft liknande problem, men med hästar som lämnar fina högar utanför min gård.
Löstes enkelt med två små plåtburkar med tygbitar i, fyllde de med kristallolja och ställde de strategiskt i närheten av där de lämnade sina plupp-högar.
Lukten ger djuret obehagskänsla och de är inte intresserade att pluppa där med utan problemet har flyttats längs deras morgonrutt.
Burkarna behövdes nån vecka, sen var fribajsarna omskolade!
Löstes enkelt med två små plåtburkar med tygbitar i, fyllde de med kristallolja och ställde de strategiskt i närheten av där de lämnade sina plupp-högar.
Lukten ger djuret obehagskänsla och de är inte intresserade att pluppa där med utan problemet har flyttats längs deras morgonrutt.
Burkarna behövdes nån vecka, sen var fribajsarna omskolade!
Eller kanske Hälsoskyddet? Detta är ju en hälsofråga - förutom det rent ofattbara att grannen inte tycks ha nåt vett i skallen! Det är ju allmänt bekant att hundar inte gör sina behov på den egna tomten. Om den har möjlighet alltså![SKPG]Zamora skrev:
Man kan ju ta med å slänga den !T ToRy skrev:Praxis och praxis... det har hänt att jag gjort så. Men bara om jag inte har något annat alternativ, och bara någon väldigt enstaka gång, kanske en gång om året. Det händer när jag är i stugan och går ut med grannens hundar att om de skiter på ställen där man inte vill lämna högen och min egen sommarsoptömning inte är igång, att jag lägger det i någon grannes tunna. Resonerar som så att en liten påse inte syns eller märks. Hellre lägga den där än lämna högen där den ligger, eller ännu värre slänga påsen i naturen som vissa gör.
Att det händer nån gång är ok, men jag skulle banne mig ifrågasätta detta när dom har en egen att slänga skiten i..vad sjutton håller folk på med i dagBronken skrev:Våra (ja inte alla förstås) hund-grannar verkar iofs plocka upp efter sig, men de lägger påsarna i vår soptunna när vi inte hunnit dra in dom på tomten efter soptömning.
Bra att de slängs förstås men frågan, till hundägare, är det allmän praxis att göra så?
I går hade jag hunnit få 4 påsar, olika färger, innan jag gick ut och drog in tunnorna.
Vet ju inte vilka det är så jag har inte haft möjlighet att prata med hen'arna ....
Vad jag förstått är det inte ett miljöbrott, förklara gärna vad de gör för fel?Hammarskallen skrev:
Det är inte nedskräpning då bajs rätt fort bryts ned och försvinner.
https://www.lawline.se/answers/2708
Redigerat:
Medlem
· västernorrland
· 43 inlägg
Jag jobbade på ett bostadsföretag och klippte och trimmade gräs i diken och på allmänningar på vår och sommar! och då man trimmade och hittade på en hundskit som man inte såg så var man ganska småprickig och man luktade inte så gott sen! så nog tycker jag att man ska plocka upp skiten efter sej även om den kanske inte syns i höggräset
Ser många inlägg om att ”Prata med dem som en vuxen” och att förklara att det är olämpligt, äckligt osv osv. JA, möjligen om det är barn som håller i kopplet men allvarligt talat, vi pratar om vuxna människor! De är fullt medvetna om att hunden skiter, de vet att det inte är tillåtet, de vet att de skiter i andra människor för att de är lata…
Såna människor behöver inte en vänlig påminnelse om att det är fel. De behöver ett straff, om det är böter, en returleverans i brevlådan, en rejäl utskällning, en snubbe med gummihandskar+kamera+snabba ben får väl anpassas efter situationen.
ser man till den gamla devisen öga för öga så tycker jag lite skit i brevlådan är bra mycket mildare än barn som kommer hem med hundskit på kläderna efter att ha lekt på gräsmattan.
Såna människor behöver inte en vänlig påminnelse om att det är fel. De behöver ett straff, om det är böter, en returleverans i brevlådan, en rejäl utskällning, en snubbe med gummihandskar+kamera+snabba ben får väl anpassas efter situationen.
ser man till den gamla devisen öga för öga så tycker jag lite skit i brevlådan är bra mycket mildare än barn som kommer hem med hundskit på kläderna efter att ha lekt på gräsmattan.
Ett tips som ibland kan fungera.
Helt ekologiskt alternativ.
Kissa själv i hink eller vattenkanna några gånger.
Vattna sedan området där hunden brukar bajsa.
Du borde vinna revirstriden på detta sättet.
Steg två, osäkert ekologiskt.
Vattna med ammoniak där hunden brukar bajsa.
Effektivt men kanske inte så miljömässigt bra.
Prata med grannen.
Skriv en skylt "Varning för krossat glas och sätt upp" .
Helt ekologiskt alternativ.
Kissa själv i hink eller vattenkanna några gånger.
Vattna sedan området där hunden brukar bajsa.
Du borde vinna revirstriden på detta sättet.
Steg två, osäkert ekologiskt.
Vattna med ammoniak där hunden brukar bajsa.
Effektivt men kanske inte så miljömässigt bra.
Prata med grannen.
Skriv en skylt "Varning för krossat glas och sätt upp" .