63 986 läst · 277 svar
64k läst
277 svar
Grannens hund bajsar vid vår tomt varje dag
Allvetare
· Västra götaland
· 9 293 inlägg
Vill man vara lite diplomatisk (och är lite lagomt svenskt konflikträdd) kan man införskaffa bajspåsar och alltid ha några i fickan... Sen lurpassar du på grannen och när du ser hunden vara påväg ifrån sin hög frågar du om de glömt påse och vill ha en av dig...
Om grannen inser det pinsamma och tar emot påsen och plockar upp har du en öppning att förklara din upplevelse av att behöva ha en toalett vid tomtgränsen..
Om grannen aktivt motsätter sig att ta upp även med din påse är det troligen lika bra att ge upp.
Jag har ingen egen hund, men går ofta ut med vår grannes två, så jag har alltid påsar med mig... Det är alltid skoj att erbjuda folk som skiter i att plocka upp en påse...
Om grannen inser det pinsamma och tar emot påsen och plockar upp har du en öppning att förklara din upplevelse av att behöva ha en toalett vid tomtgränsen..
Om grannen aktivt motsätter sig att ta upp även med din påse är det troligen lika bra att ge upp.
Jag har ingen egen hund, men går ofta ut med vår grannes två, så jag har alltid påsar med mig... Det är alltid skoj att erbjuda folk som skiter i att plocka upp en påse...
Våra (ja inte alla förstås) hund-grannar verkar iofs plocka upp efter sig, men de lägger påsarna i vår soptunna när vi inte hunnit dra in dom på tomten efter soptömning.
Bra att de slängs förstås men frågan, till hundägare, är det allmän praxis att göra så?
I går hade jag hunnit få 4 påsar, olika färger, innan jag gick ut och drog in tunnorna.
Vet ju inte vilka det är så jag har inte haft möjlighet att prata med hen'arna ....
Bra att de slängs förstås men frågan, till hundägare, är det allmän praxis att göra så?
I går hade jag hunnit få 4 påsar, olika färger, innan jag gick ut och drog in tunnorna.
Vet ju inte vilka det är så jag har inte haft möjlighet att prata med hen'arna ....
Redigerat:
Vet grannarna om att ni vet att det är deras hund som skiter? Om inte är ju en lösning att sätta upp ett par skyltar med en text i stil med: "Vänligen plocka upp efter er hund, barn leker här." Eventuellt med någon bild på glada barn och/eller hundar för att lätta upp budskapet lite grann. Lagom anonymt, ingen blir direkt utpekad, ingen kan argumentera mot syftet.
Praxis och praxis... det har hänt att jag gjort så. Men bara om jag inte har något annat alternativ, och bara någon väldigt enstaka gång, kanske en gång om året. Det händer när jag är i stugan och går ut med grannens hundar att om de skiter på ställen där man inte vill lämna högen och min egen sommarsoptömning inte är igång, att jag lägger det i någon grannes tunna. Resonerar som så att en liten påse inte syns eller märks. Hellre lägga den där än lämna högen där den ligger, eller ännu värre slänga påsen i naturen som vissa gör.Bronken skrev:Våra (ja inte alla förstås) hund-grannar verkar iofs plocka upp efter sig, men de lägger påsarna i vår soptunna när vi inte hunnit dra in dom på tomten efter soptömning.
Bra att de slängs förstås men frågan, till hundägare, är det allmän praktis att göra så?
Har själv: satt upp köpeskylt, skottat ut hundbajs på gångvägen, skottat ut på allmänningen andra sidan vägen, sagt att man får gärna berätta för hunden att det är trevligare om man använder allmänningen och att husse/matte använder hundpåse, upplyst om att ibland får jag besök av tultande barnbarn och att man inte alltid hinner styra upp katastrofen. Bett om att hunden ska kopplas då jag är hundrädd (inte) och inte uppskattar hundnosar i min häck/bak när jag rensar ogräs. Kan ställa mig strategiskt med krattan. Hänvisar till hundhagen i kvarteret intill. Bor intill en rastningsautostrada.
Har det hjälpt? JA
Man får inse att lärande är livslångt för alla.
Har det hjälpt? JA
Man får inse att lärande är livslångt för alla.
Det gör jag också, om det finns en kommunal soptunna vid en hållplats. Tyvärr är det en och en halv kilometer till närmaste hållplats och där finns ingen soptunna. Är jag i stan där jag bor normalt finns det naturligtvis soptunnor, och då slänger jag i dessa.Bronken skrev:
Som lite halvt OT kan jag nu berätta att jag för ett par år sedan roade mig med att räkna antalet bajshögar som låg kvar efter vintern på en populär hundrastningssträcka där jag bor. Vi pratar Majorna i Göteborg, en ca 3 meter bred och..... kanske 100-200 meter lång gräsremsa längs koloniområdet i Slottsskogen. Nu kommer jag inte ihåg exakt antal men när snön hade smält kunde man fortfarande se drygt hundra högar som låg kvar. Då får man också förstå att den Göteborgska vintern tillåter ganska många högar att upplösas av elementen... Här finns åtminstone två soptunnor längs sträckan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 419 inlägg
Jag har en 1m bred och 30lång gräsremsa mellan häcken och vägen på framsidan. Kommunens hundlatrin-tunna står i ena ändan av denna remsa.
Likförbannat kan jag hitta hundskit på gräsremsan.
Vissa ska inte ha hund helt enkelt...
Likförbannat kan jag hitta hundskit på gräsremsan.
Vissa ska inte ha hund helt enkelt...
Där vi bodde tidigare så lät en av grannarnas tonårsdotter deras pitbull lägga en hög på gräsmattan strax utanför vår tomt utan att plocka upp (ingen stor hund men kan tydligen leverera högar värdiga en elefant).
Påpekade för henne och hennes kompis att de måste plocka upp efter hunden (självklart höll jag avstånd då jag inte helt litade på hunden eller ungdomarna för den delen...)
De svarade att de inte hade nån påse och sprang iväg.
Men då jag visste var dottern/hunden hörde hemma så gick jag dit och väntade ut dem - fortfarande på avstånd.
Påpekade igen att de är skyldiga att plocka upp efter hunden.
Dröjde ca 30min innan en tvärilsk mamma ringde på vår dörr o hävdade att jag "attackerat" hennes dotter.
Upplyste henne om vad som egentligen hade hänt och att jag förväntade mig att hon tog bättre ansvar för både sin dotter och hund.
Resulterade i att både dottern och mamman tog stora omvägar runt gräsmattan ifråga när de rastade sin hund.
Påpekade för henne och hennes kompis att de måste plocka upp efter hunden (självklart höll jag avstånd då jag inte helt litade på hunden eller ungdomarna för den delen...)
De svarade att de inte hade nån påse och sprang iväg.
Men då jag visste var dottern/hunden hörde hemma så gick jag dit och väntade ut dem - fortfarande på avstånd.
Påpekade igen att de är skyldiga att plocka upp efter hunden.
Dröjde ca 30min innan en tvärilsk mamma ringde på vår dörr o hävdade att jag "attackerat" hennes dotter.
Upplyste henne om vad som egentligen hade hänt och att jag förväntade mig att hon tog bättre ansvar för både sin dotter och hund.
Resulterade i att både dottern och mamman tog stora omvägar runt gräsmattan ifråga när de rastade sin hund.
Hade ett liknade problem för ett par år sedan. Våran kära granne öppnade dörren varje morgon och släppte ut sin hund för sina morgonrutiner vilket nästan alltid utfördes på våran tomt. Tröttnade ganska snabbt på detta och eftersom konfliktnivån redan var väldigt hög så samlade jag helt sonika bara ihop all hundskit och la i deras brevlåda. Beteendet upphörde förvånansvärt snabbt.......
Prata med grannen och se vart det leder (hen kanske inte tänker på det.. eller ser problemet.. men man behöver inte anklaga nån direkt.. bara ta upp frågan), enligt mig ska man inte ha hund instan/villaområden om man inte plockar upp skiten efter den! Jag är inte lika nogräknad längs småvägar/diken på landet.. eller i skogen! (eller på min egen tomt, men det blir ju mitt problem iaf..)W weido skrev:Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.
Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.
Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?
Vill gärna ha era råd.
Alternativ två - plocka upp det med en skyffel själv och lägg det utanför grannens grindhål istället. Skulle hen vara ute, le o vinka glatt.. säg att hen glömde skiten vid din dörr - och önska denne en trevlig dag.
MATNYTTIGT:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att begå brott för att försöka påverka andras, som man anser det, olämpliga beteenden. Är det något du rekommenderar i största allmänhet?L Ludde76 skrev:
Tajma in rastningen av grannhunden med att du går ut mot allmänningen med en hundpåse över handen och vänta på nedsläpp. Säg ingenting till grannen medan du står där och väntar, självklart med oavbruten ögonkontakt.