Thomas59 Thomas59 skrev:
Ett elstängsel (en eller möjligen två trådar på lagom höjd räcker), på grannens sida av häcken, löser problemet. Billigt, enkelt att sätta upp och kan döljas inne i häcken. Hundarna, och grannen, lär sig direkt att undvika elstängslet. Inte farligt för varken hundarna eller grannen. Våra hundar har efter första närkontakten med elstängsel i stallet direkt lärt sig att det ska man undvika. Vår hanhund började med att kissa på stängslet. Big mistake!

Efter första konfrontationen kan man stänga av strömmen. Varken hundarna eller grannen glömmer hur dom funkar och kommer att undvika kontakt för all framtid. Funkar mot rådjur också.
Har inte tänkt på den möjligheten. Tack för intressant och relevant inspel!
 
  • Gilla
LadyS och 1 till
  • Laddar…
Blev grannen tjurig efter du påpekat att han planterat blommor på din sida av tomten? Hur långt in på din tomt var hans plantering? Skulle du skaffa hund och hade ingen just nu? Hur länge har ni bott grannar? Har du haft hund tidigare?

Försöker bara förstå varför grannen tvärvände som han gjorde.
 
  • Gilla
kantarelli1403
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Det är en bra tanke. Med lite ansträngning och trixande klarar jag nog att göra det "genom" häcken, så jag kan vara på min sida när jag gör det.

Tack för bra inspel!
Berätta om dina planer, A respektive B. Orange byggstängsel på en jordig mark.
 
Suzy-Q Suzy-Q skrev:
Blev grannen tjurig efter du påpekat att han planterat blommor på din sida av tomten? Hur långt in på din tomt var hans plantering? Skulle du skaffa hund och hade ingen just nu? Hur länge har ni bott grannar? Har du haft hund tidigare?

Försöker bara förstå varför grannen tvärvände som han gjorde.
Blommorna var någon decimeter in på min tomt. Jag hade givetvis inget emot blommorna i sig - det påverkar ju inte mig att de står där, andra sidan thujahäcken. Men eftersom man för att på plats med blommorna hade tagit bort grenar på thujorna (mina thujor, och klippt grenar direkt från stammen dvs en knapp halvmeter in på min tomt), och detta borttagande av grenar gjorde att insynsskyddet till mig från hans nya uppfart minskade väsentligt, plus att mina thujor därmed blev bruna och tråkiga nedtill för att grannarnas blommor skulle få plats, talade jag om att detta inte är OK.

Vid tidpunkten när han bad att ta ner stängslet planerade vi att skaffa hund. Nu när jag ber honom återuppföra stängslet är hunden på plats. (Eftersom han vägrar stängslet har vi inte hunden lös.) Nej, inte haft hund tidigare.

Vi har bott grannar sedan 2010. (Jag köpte fastigheten och hade tillträde 2009, även om vi inte flyttade dit omgående, så viss interaktion redan innan det året, därav min tidigare uppgift om 15 år.)

Varför han tvärvände? Jag ser två förklaringar. Antingen upptäckte han att han tyckte det var snyggare utan stängsel, när det väl var borta. Eller också var planen hela tiden att inte återuppföra, trots att han lovade mig annat. Jag vet inte vilket.

Grannens verklighetsuppfattning är att han gör allt rätt och jag gör allt fel. Han är noggrann, och jag är slarvig. Exempelvis lät jag under byggprocessen en lång elslang ligga huller om buller på tomten i några veckor, istället för att prydligt vira ihop den. Det var han upprörd över, och sa att jag borde flytta om jag inte kan ta hand om min tomt.

Jag var själv rätt besviken när jag efter att ha dragit brännässlor vid thujahäcken i ett par år upptäckte att han inte alls brydde sig om brännässlorna, utan lät dem växa på sin sida (och så spred de sig till mig). Men så är det, människor är olika. För mig är det viktigare att hålla efter brännässlor än att rulla ihop en slang under en byggprocess. För honom är det tvärtom. Det får jag acceptera. Men i hans värld är hans prioriteringar och uppfattningar alltid objektivt riktiga, och mina är felaktiga (till den grad att jag borde flytta).

Jag uppfattar att han inte alls ser att man kan uppfatta saker olika. Han är helt övertygad om att hans uppfattningar om vad som är viktigt och snyggt/fult objektivt delas av resten av världen (utom av mig, då).
 
  • Gilla
  • Ledsen
ylven och 4 till
  • Laddar…
Här är mitt förslag på staketdesign.

Illustration av en staketdesign med vertikala bruna plankor i olika höjder mot grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 21 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Jag har låtit märka upp tomtgränsen. Det var efter att grannen tagit bort det gamla stängslet, eftersom de i stängslets frånvaro verkade ha glömt bort var gränsen går (och bl.a. planterade växter som delvis stod på min sida).

Min och grannens gemensamma uppfattning är att staketet stod i gränsen, dvs 50/50 enligt ditt resonemang.

Jag har fortfarande utmaningen att jag inte kan få upp ett staket på min sida utan att beträda grannens mark, på grund av thujahäcken på min sida.
hoppas innerligt du rev upp de plantor som dom satt på ditt??
 
S steelcenter skrev:
hoppas innerligt du rev upp de plantor som dom satt på ditt??
Nej, jag gjorde inte det. Skadan (dvs att de tagit bort grenar från mina thujor för att få plats med blommorna) var redan skedd. Blommorna i sig påverkade inte mig. Så jag lät dem vara, för att inte bråka i onödan, men talade om att tilltaget som helhet inte var OK.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
. Men eftersom man för att på plats med blommorna hade tagit bort grenar på thujorna (mina thujor, och klippt grenar direkt från stammen dvs en knapp halvmeter in på min tomt),
Då har du alltså en halvmeter fritt på din sida gränsen nu? Ser inte det praktiska problemet då, gott om plats för dig att sätta upp ett nytt staket precis innanför gränsen på din sida.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Oj, nej en sån går inte resonera med alls låter det som tyvärr. Förstår också att kapa tujan på hans sida skulle ge försämrat insynsskydd för er (förutom skador på häcken. Men är häcken ändå inte tät nog att hålla tillbaka hunden eller är det en väldigt liten hund? Annars hade jag nog som en tidigare skrivit.. passat på när grannen var borta och gjort något snabbt (och pga hasten) kanske inte så snyggt..
 
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.

Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)

En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".

På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)

Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.

Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.

Tacksam för råd.
tekniskt sett kan du inte klippa på hans sida ,hur snyggt tror du han tycker det är
 
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Det är en bra tanke. Med lite ansträngning och trixande klarar jag nog att göra det "genom" häcken, så jag kan vara på min sida när jag gör det.

Tack för bra inspel!
Vill du då ha ett snyggare och bättre stängsel så fråga grannen om han tycker hönsnät mot sin tomt är bättre än ett riktigt stängsel som "snyggt" :) = bättre stängsel - behöver beträda din tomt under uppsättning
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Då har du alltså en halvmeter fritt på din sida gränsen nu? Ser inte det praktiska problemet då, gott om plats för dig att sätta upp ett nytt staket precis innanför gränsen på din sida.
Nja, det är bara de allra nedersta grenarna som klippts av. Så ja, en halvmeter fritt, men bara till ca 30 cm höjd. Men absolut, det underlättar om jag ska försöka trixa dit ett nät stående på min sida.
 
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Har inte tänkt på den möjligheten. Tack för intressant och relevant inspel!
Elstängsel ska inte ha kontakt med växtlighet - då blir det jordat så inte ultimat lösning inne i häcken...
 
  • Gilla
INTP och 1 till
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
Elstängsel ska inte ha kontakt med växtlighet - då blir det jordat så inte ultimat lösning inne i häcken...
Jo, men om det har det så bränns växten av och kontakten upphör om effekten är tillräckligt hög. Funkar bra på mitt 12v aggregat som betjänar ett hektar drygt.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Tack båda för bra uppslag!

Han frågade mig egentligen aldrig om uppfarten. Det var mera att han informerade mig om att han skulle bygga den. Och i samband med det frågade han om att ta ned stängslet.

Har nu kollat bygglovsarkivet. Den nya uppfarten finns inritad i ett ärende, men det ärendet handlar bara om fasadändring när han satte igen sin gamla garagedörr, vid den gamla uppfarten. Det framgår i handlingarna att den nya uppfarten inte är behandlad. Själva uppfarten är nog inte lovpliktig, men muren är det definitivt. Det lovet saknas. Och antagligen kräver ändringen av marknivå också lov (här killgissar jag), vilket i så fall inte heller finns.

Bra kunskaper att ha med sig in i fortsatta diskussioner. Tack igen!

EDIT: Nu kollat regelverket. Jodå, uppfarten i dess nuvarande utformning kräver lov för ändringen av marknivå. Sådant lov saknas.
Bra att du kollat upp. Och som sagt det räcker INTE med om han ändå hade sökt korrekt bygglov i detta fall (utifrån hur jag tolkat de byggnationer han gjort). Utan han måste komplettera med ett godkännande från din sida i och med att bygget är gjort närmre än 4,5 meter från din tomtgräns. Bevisbördan ligger på honom, så även om ni hade gjort en muntlig överenskommelse så hade du kunnat hävda att en sådan inte fanns.

I och med att det nu saknas en överenskommelse så sitter han i skiten. Det enklaste som jag kan se det, och återigen vad jag hade gjort själv, är att kräva att han sätter upp ett stängsel som ni kom överens om. Fortsätter han att vägra så säger du rent ut att du kommer prata med byggnämnden och förklara att hans bygge skett inpå din tomtgräns och utan ditt godkännande.

Förhoppningsvis är han inte så dum så att han låter dig gå vidare. Men om han är det, så bör det vara stor chans att han åker på att riva sitt otillåtna bygge. Alternativt får böta för saknat bygglov. Men enbart böter är mer aktuellt om hans bygge bara hade saknat tillbörligt bygglov. Nu inkräktar det ju dessutom på din tomtgräns.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.