H hapazard skrev:
Jag har aldrig förstått detta ängsliga krypandet för tjuriga grannar. Att måla staketet på båda sidor är en rent kosmetisk åtgärd. Så om inte grannen kan stå ut med att man går in och målar på dennes tomt får grannen stå ut med ett fult staket eller måla själv.
Nu var det dessutom så trångt mot grannens plank och veranda att vi nog inte ens hade kunnat komma åt att måla ens om grannen tillät det.

WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Det är en bra tanke. Med lite ansträngning och trixande klarar jag nog att göra det "genom" häcken, så jag kan vara på min sida när jag gör det.

Tack för bra inspel!
Staketet kommer ju dessutom att bli osynligt så småningom - om tujorna klarar att skjuta nya grenar där det klippts.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack båda för bra uppslag!

Han frågade mig egentligen aldrig om uppfarten. Det var mera att han informerade mig om att han skulle bygga den. Och i samband med det frågade han om att ta ned stängslet.

Har nu kollat bygglovsarkivet. Den nya uppfarten finns inritad i ett ärende, men det ärendet handlar bara om fasadändring när han satte igen sin gamla garagedörr, vid den gamla uppfarten. Det framgår i handlingarna att den nya uppfarten inte är behandlad. Själva uppfarten är nog inte lovpliktig, men muren är det definitivt. Det lovet saknas. Och antagligen kräver ändringen av marknivå också lov (här killgissar jag), vilket i så fall inte heller finns.

Bra kunskaper att ha med sig in i fortsatta diskussioner. Tack igen!

EDIT: Nu kollat regelverket. Jodå, uppfarten i dess nuvarande utformning kräver lov för ändringen av marknivå. Sådant lov saknas.
Ja där ser man vicken sniken granne du har. Trist!
Kan ju vara att han ville ta bort stängslet av två anledningar. Du har ju planterat en tjusig tujahäck för honom att att glo på istället för fult staket. Nice tyckte han!
Och som bonus kunde han utöka sin tomt genom att plantera sitt inne på din tomt nu när staketet är borta...

Riktigt tarvligt gjort av grannen på varenda punkt. 😠
Gör ingenting ihop med den grannen någonsin igen utan att allt ska vara både skriftligt och bevittnat då han uppenbarligen inte är att lita på alls.
Han vet säkerligen exakt vad han gjort och planerade det precis så varenda millimeter!!

• Gilla
kantarelli1403 och 1 till
  • Laddar…
Att sätta staketet från er sida borde inte vara omöjligt genom att böja isär thujorna för att sätta stolparna. Se till att få med en draglina så drar ni nätet på plats och sätter fast det mot stolparna från er sida.

Som hundägare förstår jag definitivt er önskan att kunna släppa ut hunden i trädgården. Jag kan dock också skicka med en varning. Om det finns minsta vaktegenskaper i hunden så kommer den att vakta er trädgård, troligen även mot alla som går eller åker på gatan.

ylven ylven skrev:
Att sätta staketet från er sida borde inte vara omöjligt genom att böja isär thujorna för att sätta stolparna. Se till att få med en draglina så drar ni nätet på plats och sätter fast det mot stolparna från er sida.

Som hundägare förstår jag definitivt er önskan att kunna släppa ut hunden i trädgården. Jag kan dock också skicka med en varning. Om det finns minsta vaktegenskaper i hunden så kommer den att vakta er trädgård, troligen även mot alla som går eller åker på gatan.
Varför skall TS krypa för grannen. han tog ned staketet med löfte om att sätta upp det igen. Om han inte gör detta och säger att han inte utgivet ett sådant löfte så kan TS säga att han inte heller avgivit nått löfte om att ta ned det. Jag skulle då förklara för grannen då att inget löfte finns utan att det är skadegörelse och säga att det polisanmäls.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H Hocke68 skrev:
Varför skall TS krypa för grannen. han tog ned staketet med löfte om att sätta upp det igen. Om han inte gör detta och säger att han inte utgivet ett sådant löfte så kan TS säga att han inte heller avgivit nått löfte om att ta ned det. Jag skulle då förklara för grannen då att inget löfte finns utan att det är skadegörelse och säga att det polisanmäls.
Svårt att polisanmäla när man inte ens kan hävda, än mindre bevisa, vilken grannes staket det var.
Dock så kan du se i tråden att grannen utan lov har anlagt infart, mur mm vid och innanför TS tomtgräns efter nedtagningen av gunnebostängslet. Och det kan ju grannen åka dit på om han inte blir medgörligare mot TS... 😄👌

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tråkigt med en sådan lömsk granne.
Men jag tror nog att du får ta tag i detta själv.
Klippa in buskarna litegrann och sätta upp
B BSOD skrev:
Du får väl prata med grannen om alternativen att stå på deras sida under montaget och få till ett rakt och snyggt staket eller stå på din sida av gränsen och få till något som är hundsäkert och kan monteras enkelt från din sida (dvs i princip garanterar fult utförande).

[länk]

Eller liknande bör man kunna rulla ut. Slår man ner armeringsjärn med jömna mellanrum och fäster den med buntband, så får man enkelt dit ett staket. Inte helt lätt om man måste göra det från din sida. Jag tror det syns ganska lite om man klipper thujan lite först, så grenarna väger igenom staketet över tiden.

mindre konstruktivt förslag inspiration nedan. Syns nog inte alls från din sida. Har även sett staket målat i regnbågens alla färger på utsidan (och insidan i enfärgat utförande).
[bild]

Grannen har allt att vinna på att vara pragmatisk här och låta dig ordna staketet från hans sida. Men montera det 5cm in på din tomt, så det inte är några framtida tvivel om vem som äger staketet.

Jag har precis samma problem, är rätt säker på att det står exakt i tomtgränsen.
J JMG skrev:
Stängsel är tyvärr fult. Sätt träpålar och märlhäfta fast grönt trådnät på insidan intill häcken så det blir lätt att hålla koll på hunden. Har själv hund, stora Thuja smaragd och körde 1 m högt med 5 cm x 10 cm grönt nätstängsel på insidan. Försvann helt på 1-2 säsonger och fyller sin funktion så väldigt nöjd.
Skulle själv tycka en thujahäck vore 100 ggr värre än ett gunnebostängsel. Att placera dessa mastodonter mot grannar är inte snällt om man inte maxar höjden till typ 2 meter.

• Älska
sysmali
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Skulle själv tycka en thujahäck vore 100 ggr värre än ett gunnebostängsel. Att placera dessa mastodonter mot grannar är inte snällt om man inte maxar höjden till typ 2 meter.
Tyvärr så är ju thuja nästan alltid det enda alternativet om man vill skärma av sin tomt eftersom plank är förbjudet.
Skulle hellre ha ett vackert anpassat plank 2m istället för thuja.

M MiWi skrev:
Min granne har inget emot thujahäcken. Han har sagt att han gillar den.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Min granne har inget emot thujahäcken. Han har sagt att han gillar den.
Då är ju inte det problemet. Och ett stängsel kommer ju snart att växa in i thujan och bli osynligt. Då är ju grannens agerande bara märkligt eller snålhet

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Då är ju inte det problemet. Och ett stängsel kommer ju snart att växa in i thujan och bli osynligt. Då är ju grannens agerande bara märkligt eller snålhet
Snålhet är det inte. Jag har sagt att jag kan bekosta både stängsel och montering, trots vår överenskommelse om annat. Detta för att jag tycker det är rätt rimligt, eftersom det är jag som behöver stängslet.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Se inlägg #67 gällande grannsämja.

Löplina är inte aktuellt. Vi håller hunden kopplad i nuvarande situation. Vilket är tråkigt att behöva göra, när tomten i övrigt är förberedd för att kunna ha hunden frigående.
Vad är det för hund ni har som tar sig igenom en thujahäck?

Anna_H Anna_H skrev:
Vad är det för hund ni har som tar sig igenom en thujahäck?
Vi har en liten hund, en cavapoo.

Jag förväntas kunna montera ett staket genom thujahäcken (enligt flera inlägg ovan), då måste rimligen en liten hund kunna ta sig igenom häcken.

Jag tror det är låg sannolikhet att hunden faktiskt väljer att ta sig ut den vägen. Men som ansvarsfull hundägare vill man inte ta sådana risker.

• Gilla
  • Älska
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi har en liten hund, en cavapoo.

Jag förväntas kunna montera ett staket genom thujahäcken (enligt flera inlägg ovan), då måste rimligen en liten hund kunna ta sig igenom häcken.

Jag tror det är låg sannolikhet att hunden faktiskt väljer att ta sig ut den vägen. Men som ansvarsfull hundägare vill man inte ta sådana risker.
Ja, en sådan kan nog ta sig igenom. Mina skulle inte ens försöka, jag ställer upp två bitar kompostgaller i vinkel på framsidan när jag har ytterdörren öppen, så rymmer de inte. Ute på gräsmattan alltså. Med tre meter fritt på vardera sidan. De är inte så rymningsbenägna.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Tyvärr så är ju thuja nästan alltid det enda alternativet om man vill skärma av sin tomt eftersom plank är förbjudet.
Skulle hellre ha ett vackert anpassat plank 2m istället för thuja.
Vad är felet på alla andra femtioelva sorters häckväxter som finns?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.